امنیت اجتماعی در سفر های درون شهری

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

اوقات فراغت و نسل امروز

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

اصلاح رفتار های ترافیکی

در سال های گذشته که جمعیت خودرویی کشور به شکل چشمگیری ، افزایش پیدا نکرده بود ، مشکلاتی از قبیل ترافیک درون شهری ، جای پارک ، آلودگی هوا ، ترافیک سنگین در ابتدا و انتهای روز و ... چندان مطرح نبود و حتی در شهر بزرگی مثل گرگان در تمام اوقات شبانه روز ترافیک روان بود و جلوی هر مغازه ای که اراده می کردید ، جای پارک پیدا می شد. اما در دهه سوم بعد از انقلاب با رشد تولید خودرو در کشور و تغییرات اساسی ساختار بانک ها در اعطای تسهیلات ، بالا رفتن نسبی توان خرید مردم و ... تعداد خودروهای خریداری شده توسط مردم افزایش یافت و به نوعی توازن جاده ها و معابر شهری با جمعیت خودرویی شهر ها به هم خورد و مشکلات عدیده ای در ترافیک شهری به وجود آمد. البته مشکلات ترافیکی مختص استان گلستان یا کشور ما نیست و در همه کشور های دنیا به چشم می خورد. راهکار های مختلفی هم در حل این مشکل متصور است که متاسفانه اکثر آنها موضعی و موقتی هستند. استفاده از جرائم سنگین رانندگی ، تغییر کاربری برخی معابر به صورت یک طرفه ، نصب بلوار سیمانی در بین معابر ، نصب سرعت گیر ، نصب چراغ راهنمایی در تقاطع ها ، ساخت پارکینگ طبقاتی ، زوج و فرد کردن عبور و مرور خودرو ها و اعمال برخی محدودیت های ترافیکی از راهکار های متداول در حل این معضل می باشند. (هر چند گاهی اوقات برخی تصمیم گیری های ناصواب به بهانه اشتغال زایی باعث دامن زدن به افزایش گره ترافیکی و پائین بردن شان جوانان کاور پوشی می شود که برگه به دست از این سر خیابان به سوی دیگر در حال امرار معاش هستند!)
اما نکته اساسی در ماجرای ترافیک شهری این است که تمامی راهکار های موجود در حل مشکلات ترافیک شهری و حتی برون شهری به فرهنگ رانندگی و فرهنگ اجتماعی و شخصی افراد گره خورده است و بی شک تا فرهنگ رفتار ترافیکی مردم اصلاح نشود ، به جرات می توان گفت هیچکدام از راهکار های اشاره شده کار آیی ندارد. پارک تعدادی زیادی خودرو در کوچه های اطراف پارکینگ طبقاتی شهرداری گرگان ، توقف دوبله در معابر اصلی شهر ، عبور از خیابان یک طرفه به بهانه واقع شدن منزل شخصی راننده در خیابان یک طرفه! ، عبور از چراغ قرمز به صرف داشتن عجله ، حرکت با دنده عقب در بزرگراه ها و توجیه رفع خطر با روشن کردن چراغ های چشمک زن! ، عدم توجه به تابلو های هشدار دهنده و بسیاری موارد ریز و درشت دیگر که در اکثر اوقات شبانه روز شاهد آنها در جای جای خیابان ها و کوچه های شهرهای استان هستیم ، دلایلی بر این مدعا هستند که کلید اصلی حل این مشکلات ترافیکی ، «تقویت آموزه های فرهنگی و اصلاح فرهنگ رانندگی» می باشد. از آنجایی که هم فرهنگ وارداتی یا خریدنی نیست ، توقع اصلاح یک شبه رفتار ترافیکی مردم امری محال است و نهاد های فرهنگی شهر باید با تعامل بیشتر و انتخاب نسل جوان علی الخصوص دانش آموزان به عنوان گروه هدف ، در تامین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت حل مشکلات ترافیکی بکوشند تا با کنترل کننده های درونی و خانوادگی به مرور فرهنگ رانندگی جامعه را تغییر دهیم. در حقیقت این تصور که تنها شهرداری و نیروی انتظامی متولی سازمان دهنده ترافیک شهری هستند ، نادرست است و سایر نهاد های اجتماعی و فرهنگی شهر نیز باید در حل مشکلات ترافیکی شهری ، بکوشند و زمینه اصلاح ماندگار رفتارهای ترافیکی فراهم شود. به امید آن روز

اجاره جنگل!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

ساخت و ساز های غیر مجاز

مسکن یکی از نیاز های سه گانه بشر است و داشتن مسکن مناسب یکی از آرزوهای افراد علی الخصوص نسل جوان می باشد. شاید در گذشته ای نه چندان دور داشتن مسکن مستقل از اولویت های اساسی محسوب نمی شد.
«زندگی افراد فامیل در مجتمع های خانوادگی» یا «زندگی زوجین با والدین» تا چند سال پس از ازدواج دلایلی بر این مدعا می باشند. اما در سال های اخیر داشتن «مسکن مستقل» از اولین خواسته های زوجین جوان می باشد و این عامل در کنار برخی مولفه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی نظیر گرانی زمین ، افزایش بی رویه قیمت مسکن و اجاره بها و ... باعث شده است توازن عرضه و تقاضا در بازار مسکن دچار تحولات اساسی شود و با وجود ساخت پروژه های مسکن مهر و ساخت مسکن در قالب انبوه سازی ، باز هم تقاضای مسکن بیش از عرضه شود که بالطبع معضلاتی را در این خصوص به همراه خواهد داشت.
یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر شاهد رشد قارچ گونه آن در سطح شهر های استان هستیم ، ساخت و ساز های غیر مجاز به ویژه در اطراف و حاشیه شهر ها هستیم که باعث اختلال در طراحی نقشه جامع شهری و برنامه ریزی های انجام شده در خصوص توزیع و گسترش امکانات شهری نظیر آب ، برق ، گاز و تلفن می شوند. در ضمن بروز حوادث مختلف در در این گونه ساخت و ساز های غیر قانونی که بدون اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت می گیرند دور از انتظار نیست. عدم رعایت مفاد و تبصره های ساخت و ساز و قوانین شهر سازی ، ساخت و ساز روی زمین های قولنامه ای و فاقد سند ، عدم رعایت نکات فنی و مهندسی ، استفاده از مصالح غیر استاندارد ، عدم رعایت حد فاصله مجاز از دکل های مخابراتی ، راه آهن ، جاده های برون شهری و حریم رود خانه ها و آبگیر ها ، عدم نظارت مهندسین ناظر ، استفاده از برق به صورت غیر مجاز و ایجاد بار اضافی و ... از جمله ایرادات اساسی در این گونه ساخت و ساز ها می باشند. در ضمن این گونه ساخت و سازها ضمن آسیب جدی به سیما و مبلمان شهری و شهرسازی و ایجاد آلودگی بصری ، مشکلاتی هم برای صاحبان سازه ها و هم برای اهالی آن منطقه در پی دارد.
اما از آنجا که پیشگیری همواره آسان تر ، کم هزینه تر ، ماندگار تر از درمان است ، لزوم برخورد جدی و فوری با گسترش این پدیده بیش از بیش از پیش ضروری می نماید و این امر مستلزم تعامل نهاد های اجرایی با یکدیگر است و شهرداری به تنهایی قادر به جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز نخواهد بود. بالا بردن سطح آگاهی مردم و آگاه کردن مردم از مضرات این سازه ها از طریق صدا و سیما ، تشکیل ستاد جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز ، تخریب فوری واحد هایی که به صورت غیر مجاز ساخته شده اند ، تشکیل اکیپ های گشت زنی شبانه روزی برخی از راهکار های عملی برای جلو گیری از گسترش پدیده ساخت و ساز های غیر مجاز می باشند که امید است مسئولین با نگاه جدی به این امر قبل از تبدیل آن به یک بحران جدی و آسیب زا ، آن را مهار کنند و به قولی «علاج واقعه قبل از وقوع کنند.»