عینک طبی و کودکان

باسمه تعالی

کودکان و عینک طبی

به قلم وحید حاج سعیدی

بدون شک چشم یکی از اعضای مهم بدن است و اهمیت داشتن چشمان سالم بر هیچ کس پوشیده نیست. نگهداری از این عضو حساس در همه سنین امری لازم و ضروری است. صرف نظر از سن و سلامت جسمانی ، افراد باید به صورت دوره ای و منظم مورد معاینه چشمی قرار گیرند. در بزرگسالان معاینه چشمی از جهت درست بودن شماره عینک و تشخیص زوردس بیماری ها اهمیت دارد. در کودکان ، معاینه چشمی نقش بسیار مهمی در تکامل بینایی آنها دارد. از آنجایی که بینایی نقش بسیار مهمی در فرآیند یادگیری کودکان دارد ، اهمیت معاینات دوره ای در کودکان دو چندان است. مشکلات بینایی در کودکان گاهی خود را بصورت مشکلات رفتاری، پرخاشگری، نزدیک شده به صفحه تلویزیون یا رایانه، مالیدن چشم ها و در نهایت افت تحصیلی و مشکل در انجام تکالیف مدرسه نشان می دهد. هر چند معاینات غربالگری توسط مراقبین بهداشت مدارس صورت می گیرد ولی معاینه چشم توسط پزشک متخصص و یا  اپتومتریست اصلی ضروری است. در بسیاری موارد ، کودکان به این دلیل که نمی دانند دید "طبیعی" چگونه باید باشد شکایتی از دید خود ندارند. اما اگر کودک شما از نظر درسی در مدرسه مشکل دارد و یا در خواندن و یادگیری دچار مشکل است حتماً باید جهت اطمینان از عدم مشکلات چشمی معاینه شود تا درمان زودتر آغاز گردد.  

کودکان 85 درصد مطالب را از طریق بینایی یاد می گیرند و هرگونه اخلال یا صدمه در بینایی باعث صدمات جبران ناپذیری بر سلامت جسم و روان آنها می شود و این منجر به افت شدید تحصیلی می گردد. بنابراین اگر بعد از معاینات پزشک استفاده از عینک برای کودتان تجویز شد، بلافاصله اقدام کنید و با استفاده از شیوه های روانی سعی در مجاب کردن کردن کودک در استفاده مداوم از عینک نمائید.

انتخاب عینک برای کودکان

آنچه که مسلم است انتخاب عینک برای بچه ها به آسانی خرید لباس و کفش یا اسباب بازی برایشان نیست . تنوع عینک از نظر فریم، رنگ و جنس از یک طرف و کارآیی، دوام و نحوه نگهداری عینک توسط کودک باعث می شود تا انتخاب و خرید عینک طبی کودکان به یک دغدغه اساسی برای والدین تبدیل شود.

البته این همه ماجرا نیست چرا که بچه ها معمولاً در سنین کودکی از استفاده از عینک  به ویژه در محیط خارج از خانه خجالت می کشند و همین موضوع نگرانی والدین را از افزایش مشکل بینایی فرزندشان دو چندان می سازد.

نحوه خرید عینک

یکی از دلایلی که کودکان از استفاده از عینک در جمع های غیر خانوادگی ابا دارند احتمال مسخره شدن توسط دوستان و گروه همسالان است. بنابراین هنگام خرید عینک با چند نفر از دوستان کودک تان هماهنگ کنید و با هم برای خرید عینک بروید تا آنها هم نظرات شان را در مورد عینک دوست شان عنوان کنند.

شخصیت های کارتونی و سینمایی، خوانندگان، هنرپیشگان و ... مورد علاقه کودکان هستند. میتوان برای ترغیب استفاده از عینک توسط کودک، تصاویری از آنها را که عینکی هستند به کودک نشان داد و آنها را در استفاده از عینک مجاب کرد.

هیچگاه هنگام هنگام خرید عینک کودک را مجبور به انتخاب عینک مد نظر خودتان نکنید چرا که اگر عینک مورد دلخواه کودک نباشد، از آن استفاده نخواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که مهمترین نکته استفاده دائمی و منظم از عینک است. بنابراین پیشنهاد خرید عینک های شیک و خیلی زیبا مثل عینک هایی  با شیشه های فتوکرومیک و تیره تر، ممکن است کودک شما را به استفاده دائمی و منظم از عینک ترغیب کند .

سعی کنید هنگام خرید عینک، یک عینک مشابه با قیمت پائین تر نیز خریداری کنید تا کودک هنگام تفریح یا گشت و گذار در پارک و جنگل از آن استفاده کند. چرا که ترس از شکستن یا آسیب دیدن عینک گران قیمت ممکن است لذت بازی و هیجان را از فرزند شما بگیرد.

اگر کودک شما به مواد بخصوصی حساسیت دارد ، عینکی تهیه کنید که دارای مواد کمتر آلرژن باشد . به عنوان مثال ، بعضی از افراد به عینک هایی که در بخش فلزی آنها از نیکل استفاده شده است ، حساسیت نشان می دهند و پوست صورتشان قرمز می شود.

شیشه عینک نیز در خرید عینک باید مورد توجه قرار گیرد. شیشه معمولی زیاد برای کودکان مناسب نیست و بهتر است برای کودکان عینک با شیشه پلی کربنات یا ماده ای که بنام Trivex تهیه کنید که دارای مواد سبکتری بوده و نسبت به دیگر انواع شیشه ها به ضربه مقاومت تر است.

در ضمن اگر کودک از عینک خود بطور تمام وقت ودر بیرون از خانه هم استفاده می کند بهتر است از شیشه های فتوکرومیک استفاده کرده و حتی شاید بهتر باشد یک عینک طبی آفتابی نیز برای وی تهیه کنید تا او را از اثرات مضر آفتاب در امان بدارید .

قاب عینک نیز باید هنگام خرید عینک مورد توجه قرار گیرد. در گذشته ، قاب های پلاستیکی برای بچه ها عینک های مناسبتری بودند ، چراکه با داوم تر بوده و سبک تر و ارزان تر بودند. اما امروزه کارخانه های سازنده عینک های فلزی جدیدی ساخته اند که بخوبی همه این ویژگیها را دارا هستند. قاب های جدید انواع مختلفی دارند و شما می توانید از فروشنده برای انتخاب قاب مناسب عینک کودتان کمک بگیرید.

سعی کنید نحوه استفاده از عینک، تمیز کردن و مراقبت از شیشه آن را نیز به کودک خود بیاموزید تا هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشود.

در خاتمه یاد آور می شود در صورتی که استفاده از عینک واقعاً برای کودک تان دشوار است با پزشک معالج راجع به لیزر درمانی یا تعبیه لنز چشمی مشورت کنید.