وقتی حاشیه جاده ها به بازار چه تبدیل می شوند!

گزارش جوان از فروش اجناس در حاشیه بزرگراه های استان گلستان
وقتی حاشیه جاده ها به بازار چه تبدیل می شوند!
پرتقال کوهی آبدار، گز اصفهان، مایع ظرفشویی از تولید به مصرف، تن ماهی فقط دو هزار تومان و ... این عبارات نوشته های روی تابلوهایی هستند که همه روزه عده ای در حاشیه بزرگراه های استان گلستان و سایر معابر پر رفت و آمد شهری این استان، در دست دارند و با پارک وانت بار خود در حاشیه خیابان و فروش اجناس مختلف، برای امرار معاش تلاش می کنند.
این نوع فروش کالا در حاشیه خیابان در بسیاری از شهر های کشور رواج دارد ولی در استان های شمالی به دلیل مسافرپذیر بودن و فاصله کم بین شهر ها، بیشتر از سایر استان ها به چشم می خورد. شاید هم برخود های قانونی باعث کمتر بودن این موارد در دیگر استان ها باشد. علی ای حال فروشندگان حاشیه خیابان ها در استان گلستان عمدتاً با خودرو مبادرت به فروش اجناس می کنند که این اجناس بیشتر شامل روسری ترکمنی، انواع میوه و صیفی جات می باشد و در برخی موارد فروش دمپایی، جارو، مایع ظرفشویی، چینی جات، کفش، تن ماهی، آبمیوه، ماهی و ... نیز به چشم می خورد. در برخی از فصول سال نیز صیفی کاران محصولات خود نظیر کاهو، گوجه، هندوانه و ... را در حاشیه ها جاده ها و در کنار مزرعه خود به فروش می رسانند. هر چند کسب روزی حلال با جهاد در راه خدا برابری می کند، ولی از سوی دیگر به خطر انداختن جان خود و دیگران نیز برای کسب این روزی، چندان جایز به نظر نمی رسد.
جاده و کاربرد های آن
جاده، علائم و خطوط جاده، حریم جاده، کاربرد جاده، ممنوعیت های جاده و ... هر کدام دارای تعاریف، کاربرد و قوانین مدون و مشخصی هستند که عمدتاً توسط اداره راه، اداره راهنمایی و رانندگی و شهرداری ها تعریف، کنترل و نظارت می شوند.
جاده معمولاً به راهی اطلاق می شود که دو یا چند روستا و شهر را به هم وصل می کند. در حال نیز در کشور انواع جاده ها نظیر جاده خاکی، شوسه، دو بانده، آزاد راه و بزرگراه و ... وجود دارد که علی الاصول برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری احداث شده اند. با توجه به مخاطرات موجود علی الاخصوص در مورد بزرگراه ها و آزاد راه ها، قانونگذار ممنوعیت های خاصی را در این معابر تدارک دیده است. از جمله این ممنوعیت ها فروش کالا و اجناس در حاشیه خیابان ها می باشد.
ممنوعیت فروش اجناس در حاشیه خیابان به استناد قانون
به استناد بند دو تبصره یک ماده 55 قانون شهرداری‌ها، با الحاقات و اصلاحات بعدی، سد معبر عمومی، اشغال پیاده‌روها، استفاده غیرمجاز از میادین، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسبه یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است. همانگونه که ملاحظه نمودید ممنوعیت فروش کالا در حاشیه خیابان ها و معابر اصلی شهر یک قانون مدون است و از مصادیق سد معبر محسوب می شود و نباید در اجرای آن به صورت سلیقه ای رفتار کرد.
خطرات ناشی از فروش اجناس در حاشیه خیابان
آنچه مسلم است این است که جاده برای تردد خودرو های مختلف ساخته شده است و از آنجا که خطای عامل انسانی، احتمال بروز نقص فنی در خودرو و وجود ایرادات فنی در ساختار معابر بین شهری اجتناب ناپذیر است، هر لحظه امکان بروز حادثه در خیابان ها و معابر شهری و بین شهری وجود دارد. بنابراین فروش اجناس و راه انداختن کسب و کار در حاشیه معابر نه تنها کار عقلانی نیست، بلکه باعث به مخاطره افتادن جان فروشنده و خریداران می شود. گاهاً مشاهده شده که برخی رانندگان با دیدن قیمت اجناس مذکور که عموماً از بازار پائین تر هستند، بدون استفاده از راهنما و به صورت ناگهانی اقدام به توقف خودرو در حاشیه خیابان می کنند که احتمال بروز تصادف و برخورد خودرو ها به یکدیگر وجود دارد. ناتوانی در کنترل خودرو و برخورد با خریدران و خودرو هایی که در حاشیه خیابان به منظور خرید پارک شده اند نیز، از دیگر خطرات این کسب و کار است.
دلایل گسترش فروشندگان حاشیه خیابان ها
در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و گسترش بیکاری موجود در سطح جامعه بسیاری از افراد به شغل های سایه، موقت و فصلی روی آورده اند که یکی از این مشاغل که عمدتاً در تابستان و فصل گرم سال دیده می شود، فروش اجناس در حاشیه خیابان ها می باشد. از دیگر دلایل گسترش این حرفه می توان به عدم برخورد قاطع با فروشندگان دوره گرد اشاره کرد که خود عاملی برای تشویق سایرین به این کار می شود. حتی گاهی اوقات جریمه خودروهایی که گاهاً در حریم خیابان اصلی پارک می کنند تا از این وانت بار ها خرید کنند، به کاهش چنین پدیده هایی کمک می کند.
پایان سخن
هر چند برخود ضربتی، مقطعی و موقت، چاره رفع این معضل نیست و باید در خصوص رفع آن تدبیری اساسی اندیشیده شود، ولی ذکر این نکته ضروری است که هر گاه در ابتدای بروز یک تخلف [ که معمولاً تعداد متخلیفن کم هستند] برخورد قاطع با متخلفین صورت نگیرد، به مروز و با افزایش تعداد متخلفین کار دشوار می شود و حتی گاهی اوقات بحث امنیتی و سیاسی نیز پیش می آید و باید با موضوع کج دار و مریز کنار آمد. بنابراین جا دارد مسئولان امر در صورت مشاهده تخلف علی الاخصوص تخلفاتی که به آسایش عمومی جامعه و حتی جان افراد مربوط است، قبل از تعمیم تخلف و همگانی شدن آن نسبت به برخورد با آن اقدام کنند. چرا که در حال حاضر تعداد وانت بار ها و خودروهایی که مبادرت به فروش اجناس در حاشیه خیابان های استان گلستان می کنند، به شدت افزایش یافته است و حذف یکباره آنها امکان پذیر نیست. در صورتی که اگر در همان اوان کار اقدام اساسی و برخورد قاطع صورت می گرفت، سایرین به انجام این کار راغب نمی شدند. در حال حاضر نیز راه اندازی چند بازار چه در مسیر اصلی گرگان – علی آباد، گرگان- کردکوی و برخی معابر دیگر و هدایت فروشندگان دوره گرد به این بازار چه ها، تنها چاره کار به نظر می رسد و شاید در کاهش چنین کسب و کار پر خطری در حاشیه معابر اصلی استان موثر باشد.

جام رمضان؛ فرصتی برای شناسایی استعداد های ورزشی

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.