گردشگری علی آباد کتول در مسیر توسعه


گردشگری علی آباد کتول در مسیر توسعه

هتل های کانیار و پارمیس علی آباد کتول در جذب و ماندگاری مسافر تاثیر بالایی دارند.


به قلم وحید حاج سعیدی

استان گلستان با اقلیم چند گانه و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان می تواند در جذب گردشگر از بسیاری استان های کشور چند قدم جلو باشد و اگر مسئولان محترم میراث فرهنگی و گردشگری تلاش کنند و در شناساندن این جاذبه های منحصر به فرد و خدادادی وحدت رویه در پیش بگیرند استان گلستان نیز به یکی از مقاصد گردشگری مسافران ایرانی و خارجی تبدیل خواهد شد. بی شک کسانی که اندکی با مختصات استان گلستان آشنایی دارند نیک می دانند که بسیاری تفریحات گردشگری و  ورزش های آبی ، خاکی و هوایی در استان سرسبز گلستان قابلیت اجرا دارند و به جرات می توان گفت بخش های عمده ای از جاذبه های گردشگری استان گلستان، در دنیا منحصر به فرد هستند.

در واقع وجود جنگل، دریا، جزایر مختلف، رودخانه های زیبا و پر آب، چشمه سار ها و آبشار های طبیعی، سد ها و آب بندان ها و سایر منابع طبیعی و دست ساز در کنار اقوام گوناگون با آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، گردشگری در این استان کوچک را به گردشگری با مختصات جهانی و بین المللی تبدیل کرده است.  

نقش اماکن اقامتی در جذب گردشگر

کشور اسلامی ایران تعامل با دولت ها و مردم کشورها را از سیاست ها و برنامه های مهم خود اعلام و در این راستا برای جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری توجه ویژه ای به توسعه مراکز اقامتی در سطح کشور به ویژه استان های دارای قابلیت های گردشگری از جمله گلستان معطوف کرده است.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری کشور، صنعت گردشگری در ایران در سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد کرد و استان گلستان نیز برای اینکه از این گردونه دور نماند، باید تعداد هتل ها، هتل آپارتمان ها و مراکز اقامتی خود را افزایش دهد.

پر واضح است هر چه تعداد هتل ها، مهمان پذیر ها و مراکز اقامتی در استان بیشتر باشد، ضریب انتخاب استان گلستان به عنوان مقصد سفر افزایش پیدا می کند. هر چند در سال های اخیر اقدامات موثری در راه اندازی مراکز اقامتی به روز و مجهز در استان سر سبز گلستان صورت گرفته است ولی هنوز با استاندارد های جهانی فاصله زیادی داریم و جا دارد مسئولان با حمایت از بخش خصوصی در ایجاد هتل ها و مراکز اقامتی جدید، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار ، زمینه حضور گردشگران ایرانی و خارجی بیشتری را در استان فراهم کنند

جاذبه های گردشگری در علی آباد کتول

شهرستان علی آباد کتول سومین شهرستان استان گلستان از نظر وسعت و جمعیت است که دارای چشم انداز ها و جاذبه های گردشگری فراوانی است. مناطق چشم نواز طبیعی در در دهانه محمد آباد و زرین گل، همواره زبانزد گردشگران داخلی و خارجی بوده و کسانی که به این منطقه مسافرت می کنند، گشت و گذار در این نواحی را از دست نمی دهند. پارک جنگلی کبودوال، آبشار تمام خزه کبود وال، ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته ، موزه مردم شناسی علی آباد، موزه حیات وحش، روستاهای ییلاقی دهانه محمد آباد و زرین گل ، تپه های تاریخی و ... بخشی از جاذبه های گردشگری شهرستان علی آباد کتول محسوب می شوند.

مکان های اقامتی و نقش آنها جذب و ماندگاری گردشگر

با روند رو به رشد صنعت گردشگری در جهان و توجه دولت ها به اهمیت این صنعت در رونق اقتصادی جامعه، ضرورت ایجاد هتل های چند ستاره و هتل آپارتمان های استاندارد احساس می شود به طوری که کمبود این مراکز در جذب گردشگران تاثیر منفی داشته و موجب عقب ماندگی استان و شهرستان در این صنعت می شود.

سالانه در حدود 14 میلیون مسافر از مسیر گلستان عبور می کنند که این تعداد مسافر ضرورت برنامه ریزی در جهت جذب و ماندگاری مسافران فصول مختلف سال را دو چندان می کند. بدون شک احداث، تجهیز مکان های اقامتی به امکانت روز دنیا، یکی از راهکار های جذب گردشگر می باشد. هر چند در شهرستان علی آباد کتول هتل های «کانیار» و «پارمیس» با امکانات ویژه بار گردشگر پذیری شهر و اقامت مهمانان را بر عهده دارند، ولی آنچه مسلم است در صورت برنامه ریزی دراز مدت و تکمیل سایت گردشگری کبود وال و بهره برداری از امکانات آبی سد کبود وال، این تعداد هتل جوابگوی حجم مسافران ورودی به شهر نیست.

البته در این بین نباید از برنامه ی ساماندهی خانه های ییلاقی دهانه محمد آباد توسط شهرداری فاضل آباد غافل شد. این طرح از جمله طرح هایی است که علاوه بر جذب و ماندگار گردشگر، معرفی بافت سنتی منطقه، در اشتغال زایی نیز نقش موثری داراست.

توجه به ظرفیت اماکن اقامتی کوچکتر و مسافرخانه های شهر نظیر «هتل زرندی» و «مسافرخانه رسالت» نیز می تواند باعث توسعه ظرفیت این اماکن و کمک به جذب و ماندگاری مسافر در منطقه علی آباد کتول و بخش کمالان شود.

ظرفیت های جدید

باشگاه فرهنگیان علی آباد کتول در که در نزدیکی سد کبودوال در حال ساخت است می تواند در آینده نزدیک به یک قطب مهمان پذیری در شهرستان تبدیل شود. هر چند سکونت در خانه های ییلاقی و سنتی برای مسافران در فصول مختلف سال زیبایی و لذت خاصی دارد ولی ضرورت احداث یک هتل با امکانات ویژه در مسیر روستاهای ییلاقی منطقه محمد آباد بیش از پیش احساس می شود. احداث هتل آپارتمان، ساماندهی منازل مسکونی افرادی که قصد اجاره دادن منازل خود به مسافران هستند با هماهنگی و نظارات اداره اماکن، چاپ مشخصات اماکن اقامتی شهرستان در قالب بروشور و توزیع در ورودی های شهر، اطلاع رسانی از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی و ... می تواند در تصمیم گیری مسافران در جهت انتخاب مکان جهت اقامت و استراحت موثر باشد. 

سخن پایانی

بدون شک توجه به مکان های اقامتی در شهر زیر بنای گردشگری و جذب هر چه بیشتر مسافران نوروزی و تابستانی خواهد بود و تنوع در ارائه اماکن اقامتی و تجهیز آنها به امکانات پیشرفته و مدرن، زیر بنای توسعه گردشگری در شهرستان محسوب می شود. امید است مسئولان شهرستان با حمایت همه جانبه از بخش خصوصی و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش، مسیر توسعه گردشگری را در این شهرستان هموار سازند.

 

ضرورت حمایت از پوشاک با کیفیت ایرانی

باسمه تعالی

محمد مجیدیان از فروشندگان با سابقه پوشاک

ضرورت حمایت از پوشاک با کیفیت ایرانی

بر اساس نظریۀ سلسله مراتب نیازهای مقدماتی مازلو انسان دارای نیاز های متفاوتی در سطوح چند گانه است که در بخش نیازهای فیزیکی و مادی، خواب، خوراک، پوشاک، مسکن و که از الزامات زندگی محسوب می شوند و بدون آنها زندگی غیرممکن است، در درجۀ اول اهمیت قرار می گیرند.

همانگونه که نحوه ساختار و اساس زندگی انسان ها در طول سال های متمادی دستخوش تغییرات فراوان شده اند، نحوه برآودن نیاز های انسان های نیز دچار یک دگردیسی و تغییر اساسی گردیده است و همین امر موجب ابداع علوم و نظریه های جدید در صنایع مختلف از جمله پوشاک شده است. همانگونه که در بالا بدان اشاره شد یکی از نیاز های اولیه بشر پوشاک است اما امروز پوشاک تنها برای پوشانیدن بدن یا حفاظت از بدن در مقابل سرما یا گرما نیست و استفاده از پوشاک ابعاد روانی، شخصیتی و اقتصادی پیدا کرده است و تنها به عنوان یک کالا به آن نگاه نمی شود.

دین مبین اسلام نیز اهمیت ویژه ای برای پوشش و ویژگی های آن قائل شده است و در کنار لباس باطنی (لباس تقوا) به لباس ظاهری نیز اهمیت داده شده است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «بهترین لباس ؛ لباسی است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد.»

به منظور آشنایی بیشتر با مختصات و ویژگی های لباس مناسب و جایگاه پوشاک در عصر حاضر گفتگوی کوتاهی با «محمد  مجیدیانی» از فروشندگان با سابقه پوشاک و مدیر گالری پوشاک فمیلی انجام داده ایم که حاوی نکات ارزشمندی در خصوص پوشاک است:

لباس مناسب به چه لباسی اطلاق می گردد؟

بدون شک پوشاک را می توان از جمله ضروریات دائمی انسان دانست. چرا که به جز مواقع خاص نظیر استحمام یا شنا در بقیه اوقات شبانه روز انسان به پوشاک نیاز دارد. یکی از مهم ترین مشخصه‌های لباس این است که در آن احساس راحتی کنید. لباس‌های تنگ و لباس‌هایی با اندازه‌های نامتناسب انتخاب مناسبی نیستند. بهترین گزینه این است که لباسی به طور دقیق متناسب با اندازه‌های شخصی و طبق الگوی بدن خودتان بپوشید و در واقع برای سفارش لباس سراغ خیاط بروید و بخواهید برایتان لباس بدوزد، اما از آنجایی که این کار هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد، اغلب افراد ترجیح می ‌دهند سری به فروشگاه‌های پوشاک بزنند و از میان محصولات موجود، لباس‌های مورد نیازشان را خریداری کنند.

برای راحتی مصرف‌کنندگان و برای اینکه افراد بتوانند به راحتی لباسی متناسب با ابعاد بدن‌شان در بازار پیدا کنند از ابعاد و اندازه‌های استاندارد استفاده می‌ شود. در علم ارگونومی ‌یا مهندسی فاکتورهای انسانی، از این ابعاد و اندازه‌ها برای طراحی محصولاتی متناسب با نیاز مصرف کننده استفاده می ‌شود.

برای جمع‌آوری اطلاعات ابعاد و اندازه‌های بدنی جامعه مصرف‌کننده، محققان و پژوهشگران طبق اصول آماری اندازه‌های گروه‌های نمونه را به طور دقیق گرفته و این اندازه‌ها را به کل جامعه تعمیم می‌ دهند. بعد هم طبق همین اندازه‌ها که تناسب نزدیکی با گروه مصرف‌کننده دارد طراحی محصول صورت می ‌گیرد. لباسی که با این روش طراحی و دوخته شده باشد، برای بیشتر افراد جامعه به راحتی قابل استفاده است.

متأسفانه در کشور ما هنوز این کار به‌ طور کامل انجام نشده است و ما برای دوخت لباس از استانداردهای کشورهای دیگر استفاده می‌ کنیم. به همین علت افراد مجبورند برای خرید لباسی متناسب با ابعاد و اندازه‌های بدن شان ساعت‌ها در بازار وقت صرف کنند.

چه رابطه ای بین لباس و شخصیت افراد وجود دارد؟

گاهی اوقات در برخی مجلات یا سایت ها به مطالبی در خصوص پوشاک بر می خوریم که چندان با واقعیت سازگاری ندارند. مثلاً افراد گوشه گیر لباس هایی انتخاب می کنند که زیاد به چشم نیایند یا افراد بد بین لباس کلاسیک می پوشند و مواردی از این دست... حقیقت امر این است که این گونه شخصیت شناسی بیشتر زائیده تخیلات برخی کارشناسان یا حتی نویسنده گان است. چرا که اساساً شیک پوشی و تمیز پوشیدن و ظاهری آراسته داشتن ربطی به نوع و جنس لباس ندارد و با هر لباسی می توان ظاهری تمیز و آراسته داشت. ولی ذکر این نکته ضروری است که توجه به ظاهر و نحوه پوشش باعث ایجاد اعتماد به نفس در افراد می شود و هر قدر لباس رسمی تر و تمیز تر باشد، باعث ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در افراد می شود.

رنگ لباس در رفتار اجتماعی چه تاثیری دارد؟

اثرات اجتماعی رنگ ها انکار ناپذیرند. رنگها در روح و روان آدمی اثر می گذارند و باعث تغییر رفتار در افراد می شوند و در نهایت به به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می‌گردد. برخی از رنگ ها بخش میانی مغز را تحریک می‌کند و در نتیجه بر اعصاب و روان انسان اثر می گذارد. تعداید از رنگ ها چشم نوازند و باعث آرامش می شوند. در مجموع انسان و رنگ زیر مجموعه‌ای از نظام کل و جهان هستند، لذا انسان و رنگ و طبیعت دائماً در تعامل با هم بوده و در نهایت انسان محصور در چهار دیواری طبیعت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که رنگ در لباس همان اثری را دارد که رنگ طبیعی بر روح و روان انسان .

پوشاک ایرانی یا خارجی؟

بسیاری از مردم یا حتی رسانه ها بر این باورند که پوشیدن البسه خارجی نشانه غربزدگی یا توجه به پرستیژ و کلاس و برند و مسائلی از این دست است و افرادی که لباس خارجی می پوشند همگی متمول هستند. غافل از اینکه بسیاری از پوشاک ایرانی به دلیل کیفیت بالا و بی نظیر ، گران قیمت هستند و مردم عادی قادر به خرید آنها نیستند. بنابراین ترجیح می دهند از لباس های خارجی به ویژه لباس های چینی استفاده کنند. جا دارد مسئولن ضمن حمایت از تولید کنندگان داخلی با ارائه یارانه زمینه کاهش قیمت محصولات با کیفیت ایرانی را فراهم کنند.

سخن پایانی

امروزه در جامعه شاهد هستیم برخی افراد لباس هایی برتن می کنند که به هیچ عنوان برازنده جوان ایرانی نیست. لباس هایی که دارای پارگی هستند یا البسه ای که دارای نوشته های غربی گاهاً بی معنی یا حتی معانی نامناسب هستند. در واقع مد گرایی افراطی، پوشیدن البسه و خلق ظاهر متفاوت، استفاده از البسه نا متعارف و ناسازگار با هنجار های جامعه و ... چیزی به جر اتلاف وقت و تحمیل هزینه ی اضافی به اقتصاد خانواده به همراه نخواهد داشت و رواج این فرهنگ ماحصل کارتل ها و مافیای پوشاک است که در صدد گشترش مصرف گرایی و اشاعه فرهنگ کشورهای غربی هستند. امید است خانواده ها نسبت به انتخاب لباس فرزندان خود دقت بیشتری نشان دهند و جوانان نیز سعی کنند لباسی انتخاب کنند که علاوه بر رعایت هنجار های جامعه، شیک پوشی و آراستگی را به همراه داشته باشد.