ضرورت ایجاد «همراه سرا» در بیمارستان علی آباد کتول

باسمه تعالی

ضرورت ایجاد «همراه سرا» در بیمارستان علی آباد کتول

نقد منصفانه ، پاسخ مسئولانه می طلبد!

به قلم وحید حاج سعیدی 

سلامتی موهبتی الهی است که تا زمان از دست دادن آن هیچکس به نحو شایسته قدردان آن نیست و ارزش ذاتی آن را به طور کامل درک نمی کند. با این وجود حفظ سلامتی به صورت دائمی و مادام العمر برای نوع بشر امکان پذیر نیست و همه افراد ممکن است روزی سلامت خود را از دست بدهند و دچار بیماری شوند. 

بدون شک بیماری تنها برای فرد بیمار زجر آور نیست و اطرافیان نیز گاه به اندازه بیمار ناراحتی تحمل می کنند و حاضر نیستند بیمارشان را حتی روی تخت بیمارستان و با وجود حضور پزشک و پرستار و کادر درمان و ... تنها بگذارند. اینجاست که مساله ای به نام «همراه بیمار» پدید می آید و مسئله اسکان و بر طرف ساختن سایر نیاز های روزمره همراه بیمار ، مطرح می شود. 

هر چند بر اساس قانون بیمارستان های دولتی تکلیفی در خصوص اسکان همراهان بیمار ندارند ولی ایجاد امکاناتی در بیمارستان ها از جمله برنامه های جانبی طرح تحول در نظام سلامت محسوب می شود. 

محمد‌ حاجی ‌آقا جانی معاون درمان وزارت بهداشت که در مهرماه ‌سال گذشته، از بهبود شرایط و افزایش کیفیت اقامت همراهان در مراکز درمانی را در راستای طرح تحول نظام سلامت وعده داده بود، درباره چگونگی تحقق این وعده‌ها گفت: «همراه‌سرا یا مکانی که برای اسکان بیماران در بیمارستان وجود داشته باشد، برعهده بیمارستان‌های دولتی نیست بلکه در این بخش نگاه اصلی ما در وزارت بهداشت به «کمک خیرین» است که یاری کنند و در این بخش کمک‌کننده باشند. در این زمینه بیمارستان‌های دولتی تکلیفی ندارند. ما سعی بر تشویق افراد خیر در این حوزه داشته‌ایم و امیدواریم که خیرین با هماهنگی بیمارستان‌های دولتی در کشور شروع به ساخت مکان‌هایی برای اسکان همراهان بیمار کنند تا این معضل توسط خیرین حل شود.»

او با تأکید به نقش موثر همراهان به‌عنوان پشتیبان و کمک‌کننده به مسائل روحی و روانی بیمار و ارتقای سطح رضایتمندی آنها، در برنامه تحول نظام سلامت به صورت اصولی اضافه می‌کند: «البته وزارت بهداشت نیز از یک‌سال قبل تمهیداتی را در قبال همراهان بیمار تا جایی که امکان داشته اتخاذ کرده که در این طرح قرار بر این شد هزینه‌های همراهان بیمار در بیمارستان‌های دولتی به نصف کاهش پیدا کند. اما برای اسکان و ارایه خدمات به همراهان بیمار در بیمارستان‌ها، وزارت بهداشت اعتبار خاصی ندارد. ما از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی این درخواست را داشته‌ایم که نهایت همکاری را با همراهان بیمار داشته باشند که این موضوع با مشارکت‌های اجتماعی و مردمی قابل حل است.»

از برآیند گفتار معاون وزیر چنین بر می آید دولت در قبال همراهان بیمار سیاست منفعلانه ای در پیش نگرفته است بلکه امیدوار است با همراهی خیرین سلامت و یک مدیریت جامع نگر این مشکل مرتفع یا تا حدود زیادی کمرنگ شود. 

همراهی بخش خصوصی 

هر چند پیشنهاد یاری گرفتن از خیرین سلامت پیشنهادی اصولی و منطقی به نظر می رسد ولی خیرین در انتخاب نوع یا تعیین خدمات مخیر هستند و نمی توان کسی را مجبور به انجام فعالیت خیر خواهانه نمود. فلذا می توان به راهکارهای اقتصادی دیگر نیز توجه داشت. به عنوان استفاده از پتانسیل بخش خصوصی یا شرکت تعاونی بیمارستان در «احداث همراه سرا» در بیمارستان به صورت سازه های ساختمانی و یا حتی سازه های قابل حمل نظیر کانکس (ساختمان های پیش ساخته) و دریافت هزینه اسکان از همراهان بیمار می تواند به عنوان راهکاری در خصوص حل معضل همراهان بیمار مورد مطالعه قرار گیرد. 

هر چند شاید تعداد همراهان بیمار در بیمارستان علی آباد کتول ، چندان چشمگیر نباشد ولی می توان با مدیریت جامع و استفاده از ظرفیت های اقتصادی بخش خصوصی، مشکل همراهان بیمارانی را که از روستا های اطراف به بیمارستان مراجعه می کنند و یا حتی مسافرانی که به دلایل مختلف در بیمارستان بستری می شوند، حل کرد و جلوی کارتن خوابی یا چادر زدن همراهان بیمار را در محوطه بیمارستان را گرفت. 



بازدید دوره ای خودرو در کاهش استهلاک و میزان مصرف خودرو موثر است

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

درگفتگو با «حیدر شهرکی» فعال اقتصادی در حوزه گل و درختچه های زینتی مطرح شد:

باسمه تعالی

درگفتگو با «حیدر شهرکی» فعال اقتصادی در حوزه گل و درختچه های زینتی مطرح شد:

لزوم حمایت مسئولین از تولیدات گل و گیاه استان

در بسیاری از کشور ها تولید و پرورش گل و گیاه یکی از مشاغل پر سود محسوب شده و خانواده های بسیاری از این طریق امرار معاش می کنند. پرورش گل‌ها و گیاهان زینتی امروزه به‌عنوان صنعتی جهانی، رو به گسترش و پویا در نظر گرفته می‌شود که در طول چند دهه گذشته رشد معنادار و قابل توجهی داشته است. در دهه 50 میلادی رقم کلی تجارت جهانی گل و گیاهان زینتی حدود 3میلیارد دلار بود، در سال 1994 به حدود 100 میلیارد دلار رسید و از آن زمان تاکنون سالانه رشدی حدود 6 درصد داشته است

کشور هلند یکی از کشور هایی است که در این صنعت رشد چشمگیری داشته است و امروزه اقتصاد هلند با گل و گیاه در آمیخته است. این کشور توانسته با استفاده از روش نوین به سطح بالایی از تولید و پرورش گل دست یابد. در این زمینه نه مزارع گسترده گل با مساحت‌های چندین کیلومتری به صنعت گل هلند کمک کرده و نه وجود نیروهای کار بسیار زیاد. بلکه تکنولوژی و استفاده از روش نوین در کشت‌وکار، صنعت گل هلند را به‌عنوان یکی از ارکان اقتصادی‌اش مطرح کرده است. البته سایر کشور ها نیز در این صنعت سرمایه گذاری های کلانی کرده اند. کشور های آفریقای جنوبی، نیوزیلند و استرالیا، کلمبیا و اکوادر از جمله این کشور ها محسوب می شوند. در کشور ما نیز چند سالی است که پرورش گل و حتی صادرات آن نیز مورد توجه برخی از علاقه مندان به تولیدات گیاهی قرار گرفته و در برخی استان ها نظیر اصفهان ، خوزستان ، گیلان و مازندران و ... پرورش گل صورت می گیرد.

در استان گلستان نیز به سبب اقلیم چندگانه و خاک حاصلخیز پرورش گل و درختچه های زینتی صورت می گیرد که در صورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر مسئولین می تواند به منبع درآمدی پایدار برای خانواده های گلستانی تبدیل شود.

"حیدر شهرکی" یکی از نهال کاران نمونه و خوش ذوق گلستانی است که در سال تقریباً 400 تا 500 هزار شاخه گل تولید می کند و به استان های مختلف کشور صادر می کند.

ایشان که کارشناس هنر و معلم آموزش و پرورش است، در زمینی به مساحت 11 هزار متر مربع در روستای شیرنگ سفلی از توابع علی آباد کتول در استان گلستان اقدام به کاشت انواع گل و گیاه  و صادرات آن به استان های سراسر کشور می کند.

به منظور آشنایی بیشتر با صنعت گل و گیاه گفتگوی کوتاهی با ایشان دادیم:

از چه سالی اقدام  ایشان به پرورش گل نمودید؟

من از دوران کودکی به پرورش گل و گیاه علاقه داشتم و همیشه آرزو داشتم روزی این کار را به صورت جدی و حرفه ای ادامه بدهم. در سال 86 با اجاره کردن یک قطعه زمین کاشت گل و گیاه را آغاز کردم و بعد با توسعه کار توانستم زمین بزرگتری خریداری کنم و کار را ادامه بدهم.

چه گل ها و درختچه هایی در مجتمع شما کشت می شود؟

ما گل های مختلفی پرورش می دهیم  از جمله رز، رز ماری، ترون، زرشک، پامچال و درخچه های زینتی نظیر شمشاد طلایی، پرتقالی، ژنوپرس، لافسون، چنار، یاس هلندی و ...

گل های شما به استان هایی صادر می شود؟

بیشترین مشتری های ما از استان اصفهان، تهران ، البرز و خراسان شمالی و جنوبی هستند.

چرا محصولات تان را در استان گلستان عرضه نمی کنید؟ متاسفانه با وجود قیمت مناسب و کیفیت بالای گل ها، شهرداری های استان گلستان تمایلی به خرید گل از تولید کنندگان استانی ندارند و ترجیح می دهند از سایر استان ها خرید کنند.

در خصوص اشتغال زایی ایجاد شده توضیح بفرمائید.

در حال حاضر چهار نفر به صورت مستقیم و 15 نفر به صورت غیر مستقیم در مجتمع پرورش گل و گیاه بنده مشغول به کار هستند. در صورتیکه این مزرعه توان اشتغال زایی برای 20 نفر را داراست ولی به دلایل مختلف از جمله نبود مشتری در داخل استان و عدم حمایت مسئولین نمی توانیم از همه ظرفیت استفاده کنیم.

سخن پایانی

فرهنگ کاشت یا هدیه دادن گل در کشور ما بیشتر شبیه به یک کار غیر ضروری و بیهوده شناخته می شود و هیچگاه به جنبه های روانی مثبت کاشت گل و گیاه در منزل و معابر توجه نمی شود. در صورتیکه که سرانه مصرف گل در اروپا 26 برابر ایران است. این عدد به معنای اشتغال بیشتر ، روحیه شاداب تر ، بیماری کمتر و ... است. امیدواریم مسئولان استان از تولید کنندگان داخلی حمایت کنند و در کنار اشتغال زایی حاصل از پرورش گل، روحیه نشاط و شادابی نیز در جامعه گسترش پیدا کند.

 

دوئل مشاغل مزاحم با مناطق مسکونی!

باسمه تعالی

دوئل مشاغل مزاحم با مناطق مسکونی!

وحید حاج سعیدی -  کلید: عقربه های ساعت هنوز در اعلام ساعت شش مردد هستند. اوستا یحیی کرکره مغازه را بالا می دهد و الوارها را آماده برش می کند. اره چوب‏بری را روشن می‏کند و کار را آغاز می‏کند و این به معنای ساعت بیداری طبقات بالای مغازه و سایر همسایه‏‌های مجاور است!

در واقع ساعت بیدارباش واحدهای مسکونی مجاور، بستگی به میزان عجله و نوع سفارشات مشتریان اوستا یحیی دارد! صدای گوشخراش اره برقی، زوزه‏های ممتد رنده و سمباده برقی و تق‏تق اعصاب خرد کن چکش و منگنه برقی بخشی از مزاحمت‏های روزانه نجاری در منطقه مسکونی می باشند و سد معبر در پیاده‏رو (که به کارگاه تابستانه اوستا یحیی تبدیل شده) و بوی رنگ و روغن جلا و پلی‏اِستر از دیگر موارد آزاردهنده این کارگاه نجاری در قلب شهر به حساب می‏آیند.

امروزه مزاحمت‏ها و گرفتاری‏هایی از این دست که مشاغل مزاحم برای ساکنان واحدهای مسکونی یا تجاری ایجاد می‏کنند، به یکی از دغدغه‏های اساسی شهروندان در شهر های کوچک و بزرگ تبدیل شده که در بسیاری مواقع هیچ راهکار مطمئنی برای مقابله با این معضل شبانه روزی نمی‏یابند.

پیگیری‏ها و اعتراضات نیز معمولا کارساز نیستند چرا که هنوز راهکار عملی برای اجرای قوانین و مقررات وضع شده در خصوص مشاغل مزاحم تدوین نشده است و اگر هم تدوین شده، هنوز در فاز اجرا قرار نگرفته است. در هنگام دریافت جواز نیز تنها چیزی که بدان توجه نمی شود مقوله ایجاد مزاحمت شغل مورد تقاضا برای افراد و ساکنین شهر است. در حقیقت برای دریافت جواز کسب ، آیتم‏هایی نظیر نیاز شهر، فاصله مشاغل مشابه، سر و صدا دار یا بو دار بودن شغل مورد نظر، مکان تاسیس مغازه، اِشغال پیاده‏رو، مساحت مغازه، امکان فعالیت در داخل مغازه، میزان آلودگی صوتی شغل درخواستی و ... چندان مطرح نیست و شما نقداً می‏توانید هر مغازه‏ای را در هر محلی که صلاح بدانید تاسیس کنید!

مشاغل مزاحم کدامند؟

مشاغل مزاحم و آلاینده به شغل‏هایی اطلاق می‏شوند که به علت ایجاد سر و صدا (آلودگی صوتی)، آلاینده بودن (پخش دود و بوی رنگ و تینر، گرد و غبار، خاک اره، مواد زائد نظیر روغن سوخته، براده آهن و ...) و اشغال بخش اعظم پیاده‏رو در هنگام کار، باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان واحدهای مسکونی و کسبه مغازه های مجاور، و افراد عبوری از پیاده‏رو می‏شوند.


هر چند اکثر این شغل ها جزو مشاغل غیرمجاز نیستند ولی عمدتاً به علت نداشتن موقعیت مکانی مناسب، استقرار نامناسب و ناسازگار بودن با سایر مشاغل علاوه بر ایجاد مزاحمت‏های فیزیکی، روانی و اخلال در عبور و مرور برای شهروندان، بر مبلمان و سیمای ظاهری شهرها نیز اثرات نامطلوب می‏گذارند. از جمله این مشاغل می‏توان به آهنگری، جوشکاری، صافکاری، تراشکاری، جلوبندی، تعویض روغن، تعمیر انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی، تعمیر انواع موتورسیکلت و موتور چاه و سمپاش، نجاری، آلومینیم‏سازی، آپاراتی، سنگ‏فروشی، حجاری، نقاشی، مصالح‏فروشی، آهن‏فروشی، تخلیه بار تجاری، کارواش، پمپ بنزین، چوب‏بری، خرید و فروش ضایعات، تخمه شور کنی و ... اشاره کرد.

زندگی با اعمال شاقه در مجاورت مشاغل مزاحم!

بدون شک ساکنان مجتمع‏های مسکونی و واحدهایی که در مجاورت این مشاغل مزاحم سکونت دارند، نوعی زندگی با اعمال شاقه را تجربه می‏کنند.

سر و صدای ناشی از کار در اکثر اوقات شبانه‏روز، پخش انواع آلاینده‏ها نظیر بوی بنزین، صدای اگزوز و دود خودروهای در حال تعمیر، پخش شدن ذرات رنگ یا بوی رنگ، تینر، روغن جلا، گرد و غبار، سر و صدای چکش‏کاری یا برش کاری و سایر آلودگی‏های صوتی، بصری و محیطی، علاوه بر مضرات جسمی و زیست‏محیطی، باعث بر هم خوردن آرامش روانی ساکنان این منازل مسکونی می‏شوند که باید از صبح زود تا پاسی از شب (حتی روزهای تعطیل) این شرایط زجرآور را تحمل کنند.

از دیگر تبعات نامناسب این مشاغل نوع پوشش و ادبیات برخی از صاحبان این کارگاه‏ها یا افرادی که در این مکان‏ها به کار اشتغال دارند، می‏باشد که در برخی موارد بدون توجه به سن و سال و موقعیت اجتماعی ساکنان محل یا همسایگانی در حال عبور هستند، از الفاظ ناشایست استفاده می‏کنند.

علاوه بر این به علت اشغال پیاده‏رو توسط بسیاری از صاحبان این حِرفه، مردم عادی نیز مجبور هستند برای عبور و مرور از خیابان استفاده کنند که تبعات و خطرات خاص خود را دارد.

دردمندانه اینکه ساکنان این واحدهای مسکونی هیچ راهکار قانونی و منطقی نیز برای حل مشکل خود نمی‏یابند و به ناچار باید فضای موجود را تحمل کنند و در بسیاری مواقع مجبور به مهاجرت و ترک محل سکونت و نقل مکان به فضایی آرام تر می شوند.

قانون در مورد مشاغل مزاحم چه تدبیری اندیشیده است؟

هر چند قانون در مورد مشاغل مزاحم تدابیری اندیشیده است و ممانعت‏هایی در مورد تاسیس و تغییر مکان این مشاغل به عمل می‏آورد ولی به نظر اجرای این موارد قانونی و تسریع در روند اجرایی آن نیاز به تدوین قوانین دیگری دارد.


الف: متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری

جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمام اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‏ها – کارگاه‏ها – گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‏ها و دکان‏ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‏سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‏هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کنند یا تولید دود یا عفونت جلوگیری کند و در تخریب کوره‏های آجر و گچ و آهک‏پزی و خزینه گرمابه‏های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدام کند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‏های اماکن و کارخانه‏ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می‏کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری کند و هر گاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.

در ضمن اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف 10 روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند رای کمیسیون قطعی و لازم‏الاجرا است.

هرگاه رای کمیسیون مبنی بر تائید نظر شهرداری باشد و یا صاحب ملک به موقع اعتراض نکرده و یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند شهرداری به وسیله ماموران خود راسا اقدام خواهد کرد.

همانگونه که ملاحظه فرمودید صراحت‏های قانونی در مورد برخورد با مشاغل مزاحم وجود دارد ولی به دلایل گسترده از جمله پراکنش و فراوانی مشاغل مزاحم در سطح شهرها، اطاله روند اجرایی برخورد با مشاغل مزاحم، رعایت برخی مصالح فردی و اجتماعی، نبود بودجه و امکانات لازم برای ساماندهی مشاغل و ایجاد شهرک‏های تخصصی، عدم ثبات در مدیریت و ناهماهنگی بین ارگان‏ها و ادارات متولی این امر، برخورد جدی با صاحبان مشاغل مزاحم و انتقال آنها به خارج از شهر به کندی صورت می‏گیرد.

چاره کار چیست؟

قطع به یقین برخورد قهری و پلمپ واحدهای تجاری مزاحم چاره کار نیست چرا که در این صورت همه روزه تعداد زیادی از مغازه‏های شهرها به ورطه تعطیلی کشیده خواهند شد! بنابراین در وهله اول باید به صورت جدی و قاطع، صدور مجوز و پروانه کسب برای افرادی که متقاضی چنین مشاغلی در مناطق مسکونی هستند، متوقف شود.

در گام بعدی باید با ایجاد شهرک‏های تخصصی خودرویی، ساخت و ساز، نجاری، آهنگری و ... در خارج شهرها زمینه انتقال تدریجی این مشاغل را فراهم کرد.

شاید حمایت از انبوه سازان، عدم دریافت عوارض از سازندگان مجتمع ها و شهرک های حرفه ای و مشاغل، اعطای وام‏های کم بهره جهت ساخت و یا خرید واحد های تجاری در مکان های یاد شده، تبلیغ و تشویق شهروندان به مراجعه به شهرک‏های تخصصی، ایجاد امکانات رفاهی و مالی در این شهرک‏ها، حذف یا کاهش عوارض سالیانه واحد‏های تجاری و ... در تسریع انتقال این‏گونه مشاغل به شهرک‏های تخصصی مشاغل مختلف موثر باشد. امید است شهرداری ها نیز با حمایت از افرادی که قصد ورود به این مقوله را دارند، زمینه تسریع ساخت و ساز این مجتمع ها را فراهم سازند و یا با مشارکت بخش خصوصی در ساخت، گام های مثبتی در جهت بهسازی و پالایش شهر از مشاغل مزاحم بردارند. 


ضرورت برگزاری جشنواره مطبوعات با رویکرد انتخابات

باسمه تعالی

ضرورت برگزاری جشنواره مطبوعات با رویکرد انتخابات

به قلم وحید حاج سعیدی

انتخابات را می توان یکی از ملی ترین و همگانی ترین رویدادهای اجتماعی در کشور نامید که تقریباً دو سوم از جمعیت کشور به صورت مستقیم در آن شرکت دارند.

تبعات و اثرات این پدیده اجتماعی نیز تا سال ها در سرنوشت مردم تاثیر دارد و هر گونه اشتباه محاسباتی توسط مردم در انتخاب کاندیدا یا کاندیدهای اصلح، منجر به بروز خسران های عظیم اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و ... می شود. البته سخن گفتن در باب اهمیت و جامعیت انتخابات در قالب یک یادداشت امری محال و ناشدنی است ولی با ذکر این مقدمه و جستاری کوتاه در باب اهمیت انتخابات، به بررسی نقش رسانه ها در انتخابات می پردازیم.

بر همگان آشکار است که نقش رسانه ها در سال های اخیر از اطلاع رسانی صرف به اهداف بزرگ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تغییر پیدا کرده است و این ساختار شکنی تا بدان پیش رفته است که به جرات می توان گفت این رسانه ها هستند که در انتخاب کاندیدا یا کاندیدهای اصلح بیشترین یا پررنگ ترین سهم را دارند. اگرچه در جهان امروز و حتی در سنتی‌ترین کشورهای جهان، رسانه ها ، سایه سنگین خود را بر نظام اجتماعی و مناسبات انسانی انداخته و قدرت و نفوذ آنها نه‌تنها در عرصه عمومی و مدیریت کلان که در جزئی ترین امورات زندگی افراد تعمیم یافته است، اما شاید در هیچ زمان و شرایطی، مثل زمان انتخابات نقش رسانه‌ها برجسته و پر رنگ نشود. تا جایی که به جرات می توان گفت بخش عمده‌ای از فرآیند انتخابات چه به لحاظ کارکردی و برد تبلیغاتی آن و چه از منظر رفتارهای انتخاباتی و تبلیغاتی و پالایش افکار عمومی بر عهده رسانه‌هاست.

ظرفیت رسانه تا بدان پیش رفته است که هر کاندیدایی که از امکانات و مانور رسانه‌ای بیشتری برخوردار باشد، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات نسبت به رقبایش برخوردار خواهد بود.

به علاوه این رسانه ها هستند که بیشترین سهم را در تهییج مردم و برانگیختن آنان به مشارکت در انتخابات را بر عهده دارند. هر چند رسانه ها در همه مقولات و موضوعات اجتماعی حضوری چشمگیر و مداوم دارند ولی باید بپذیریم برهه انتخابات، ، شب عید یا به عبارتی پیک کاری رسانه ها محسوب می شود و همه اجزای رسانه درگیر این رویداد مهم اجتماعی هستند.

در مجموع رسانه های جمعی در رونق بخشیدن به انتخابات نقش بسزایی دارند . از سوی دیگر رسانه ها می توانند آراء و نیازهای واقعی مردم را دسته بندی کرده و منعکس نمایند تا هم مسئولین از خواست عموم مطلع شده و سیاستهای کشور را برآن اساس تنظیم و اجرا نمایند و هم مردم یقین کنند که آراء آنها به درستی به مسئولین منتقل شده است و از جهتی دیگر رسانه ها می توانند چهره های مردمی را به مردم معرفی کنند و همچنین عملکرد مسئولین را نقد منصفانه نمایند تا مردم در انتخابشان اسیر تبلیغات کاذب نشوند.

اما رسالت رسانه ها در انتقال اطلاعات و تحلیل های منطقی حتی بعد از انتخابات نیز پایان نمی پذیرد و تحلیل های انتخاباتی در خصوص دلایل پیروزی و شکست کاندیداها از پرمخاطب ترین تولیدات رسانه ای محسوب می شود.

بدون شک در اهمیت نقش رسانه ها در مقوله انتخابات و حجم بالای تولید محتوی در بالاترین سطح در این برهه هیچ تردیدی باقی نمی ماند و استفاده از این موقیعت پیش آمده امری واجب است. فلذا پیشنهاد می شود به منظور برجسته تر ساختن نقش نشریات و رسانه ها و کارآمد تر کردن رسالت آنها به ویژه در ایام انتخابات، « جشنواره سراسری یا استانی مطبوعات با رویکرد انتخابات» در همه بخش های رسانه ای تشکیل شود تا علاوه بر تولید آثار فاخر و دارای محتوای بالاتر ، زمینه برای رقابت سالم بین صاحبان قلم و نشریات از خطوط فکری متفاوت فراهم شود.

در ضمن انتخابات تنها رویدادی است که همه صاحبان قلم با هر تخصص و مهارت از یادداشت نویسی و مقاله نویسی گرفته تا طراحی کاریکاتور و طنز نویسی و ... در آن حضور پر رنگ دارند و هر کلمه ای که ادا می شود و یا هر نقشی که زده می شود، در حضور مردم، انتخاب مردم، مشارکت مردم و در یک کلام روح دادن به انتخابات موثر است. امید است مسئولان محترم وزارت ارشاد با نگاه تیزبینانه و مسئولانه از این ظرفیت و پتانسیل انتخاباتی به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند و با راه اندازی «جشنواره مطبوعات با رویکرد انتخابات» در سطوح ملی یا استانی به تقویت هر چه بیشتر نقش رسانه در رویدادهای اجتماعی بپردازند. 

کودکان و اثرات منفی تماشای اخبار

باسمه تعالی

کودکان و اثرات منفی تماشای اخبار

به قلم وحید حاج سعیدی

در دنیای امروز که از آن به عنوان عصر اطلاعات یاد می شود، به دلیل در دسترس بودن منابع اطلاعاتی متنوع، دور نگه داشتن کودکان از اخبار روز دنیا کاری دشوار است و گاهی اوقات کودکان زودتر از والدین از اخبار روز دنیا مطلع می شوند.

هر چند آگاهی یافتن از برخی کشفیات و اختراعات و اخبار نوین علمی و اجتماعی در شخصیت دهی و رشد و بارش افکار مثبت در کودکان موثر است، ولی آنچه که کارشناسان را نگران ساخته است، پیگیری جزئیات و دنبال گیری اخبار مربوط به جنگ، خشونت ، ترور و سایر اخبار منفی و خشونت بار توسط بچه ها است.

متاسفانه امروزه اکثر سایت ها به منظور جذب مخاطب بیشتر تصاویر و اخبار مختلفی از جنگ و سایر تصاویر خشونت آمیز را به نمایش می گذارند که بدون تردید تماشای این تصاویر توسط بچه ها در روحیه آنها آثار و تبعات منفی برجای خواهند گذاشت.

گسترش تکنولوژی و دسترسی به اخبار مختلف

امروزه با گسترش تکنولوژی کودکان اخبار مختلفی را از تلویزیون رادیو روزنامه ها و اینترنت می‌بینند یا می شنوند. دیدن یا شنیدن چنین اخباری در سطح محلی و یا جهانی نظیر کشتارهای دسته‌جمعی، بروز حوادث طبیعی و حوادث فاجعه آمیز، گزارشات مربوط به جنایت ، سقوط هواپیما، تصادف، سیل و طوفان و ... باعث بروز اضطراب، خشم و ترس در کودکان می‌شود.

یک تحقیق دانشگاهی روی 600 کودک 8 تا 12 ساله نشان در انگلستان نشان می دهد، اثرات منفی اخبار خشونت آمیز به مراتب از تماشای فیلم های خشن و ترسناک بیشتر است. در این تحقیق تصاویری از جنگ، طوفان، ترور، تیراندازی، سقوط هواپیما و تصادف ماشین به این کودکان نشان داده شد در پایان به آنها گفتند که تعدادی از این ها اخبار واقعی و تعدادی از آنها صحنه های ساختگی و فیلم بودند. در پایان این آزمایش کودکان در مورد تصاویر واقعی اخبار با اضطراب و ترس بیشتری صحبت می کردند. در واقع مشاهده اخبار توسط کودکان این ذهنیت را در آنها به وجود می آورد که ممکن است این حوادث تلخ برای آنها و خانواده آنها نیز اتفاق بیفتد.

تبعات تماشای اخبار منفی

کودکانی که در شهرهای پر خطر از نظر بلایای طبیعی یا تروریستی زندگی می کنند، به مراتب از سایر کودکان بیشتر در معرض خطر هستند. چرا که این ذهنیت در آنها به وجود می آید که ممکن است این حوادث برای آنها و نزدیکانش رخ دهد و گاهی اوقات از رفتن به بازار یا حتی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی وحشت دارندو یا با باریدن اولین قطرات بارانف دچار استرس و پریشانی می شوند . البته این تبعات تنها مختص این کودکان نیست و سایر کودکان نیز در اثر تماشای چنین اخباری دچار مشکلات عدیده می شوند. بد خوابی، بی خوابی، شب ادراری، ترس از تاریکی، کابوس دیدن، اضطراب و توهم از تبعات تماشای اخبار در سنین پائین است.

کودکان از چه سنی باید به تماشای اخبار بنشینند؟

امروزه بسیاری از خانواده درگیر یافتن یا کشف سن دقیق برخی امورات در خصوص فرزندان شان هستند. سن تنها گذاشتن کودک در منزل، سن ورود به دنیای مجازی، سن مناسب برای فرستادن کودک به مهد کودک، سن آموزش مسائل جنسی و ...

بدون شک تماشای اخبار به ویژه اخبار سیاسی نیز باید از قانون خاصی پیروی کند و لزومی ندارد کودکان برنامه های تلویزیونی مختص بزرگسال نظیر اخبار را نیز به تماشا بنشینند. با این وجود محروم کردن کودکان در تنگنا قرار دادن آنها نیز چاره کار نیست و در شرایطی می توان از اثرات و تبعات منفی این اخبار کاست. راهکارهایی از این دست می تواند در این مقوله یاریگر خوانواده ها باشد.

زمانی که کودک اخبار تماشا می کند کنار او باشیم و برای او وقت بگذاریم و به ابهاماتش پاسخ دهیم.

بعد از تماشای اخبار از کودک بخواهید نظرش را به شما بگوید و یا چیزهایی را یاد گرفته برای شما تعریف کنند.

سن کودک و دوران بلوغ در تعیین نوع اخبار متناسب با کودک مهم است و این نکته را باید هنگام تماشای اخبار مورد توجه قرار دهیم.

سخن پایانی

کارکرد رسانه های در دنیای امروز از اطلاع رسانی صرف به اهداف دیگری تغییر پیدا کرده است و رویکرد رسانه ها نیز به تبع این تغییرات دچار تحولات اساسی شده است. در این بین بنگاه های خبرپراکنی یا همان شبکه های خبری سعی می کنند مخاطبان بیشتری جذب کنند. یکی از راه های جذب مخاطب بیشتر پخش اخبار در سریعترین زمان ممکن و ارائه جزئیات اخبار می باشد.

پخش خبر به صورت 24 ساعته نیز از دیگر ویژگی های شبکه های خبری است. از برآیند سخنان بالا چنین بر می آید که مخاطبان امروزی در معرض بمباران خبری رسانه ها هستند و راه گریزی نیز از این اخبار وجود ندارد. دردمندانه این شبکه هیچ برنامه ای برای کاستن تبعات منفی اخبار ناخوشایند (حتی برای بزرگسالان) ندارند و سعی می کنند اخبار را با همان جزئیات منتشر کنند و آن را جزو رسالت حرفه ای خود می دانند. فلذا جا دارد خانواده ها در خصوص برنامه های شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی در دسترس فرزندان شان ، حساسیت بیشتری نشان بدهند و با مونیتورینگ برنامه های مورد علاقه فرزندان شان سعی کنند از تبعات منفی تماشای برنامه های حاوی صحنه های خشونت آمیز بکاهند.