پیاده رو های امن، رویای دور از دسترس پیاده ها!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

خودنمایی آگهی های تبلیغاتی روی دیوارهای شهرهای استان

گزارش فارس از آگهی های تبلیغاتی خیابانی
خودنمایی آگهی های تبلیغاتی روی دیوارهای شهرهای استان
استخدام بازار یاب با پورسانت کافی، تخلیه چاه با فنر برقی 24 ساعته- تضمینی، فیش حج شما را خریداریم، ترجمه به همه زبان ها پذیرفته می شود، آموزش ریاضیات از ابتدایی تا دانشگاه، دستگاه تصفیه آب، قالیشویی با دستگاه و آب گرم، تعمیر فوری آیفون، لوله کشی ساختمان پذیرفته می شود، به یک منشی نیازمندیم و ...
اینها بخشی از تبلیغات محیطی هستند که به صورت اعلامیه، پوستر، بنر، تراکت، برچسب، دیوار نویسی و ... بر روی در و دیوار، ایستگاه های اتوبوس، تابلو های راهنمایی و رانندگی، پست های برق و مخابرات، ستون های برق و ... در اکثر شهرهای استان خودنمایی می کنند و آلودگی بصری و به تبع آن آلودگی محیطی ایجاد می کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سال های اخیر که اصول و فنون بازاریابی «تبلیغات» را بخش اصلی و یک فرآیند اجتناب ناپذیر در بازار یابی و فروش بیشتر محصولات و معرفی خدمات می داند، تبلیغات به شکل های مختلف در کشور رونق گرفته است و اکثر مردم ترجیح می دهند بخشی از سرمایه اولیه خود را برای توسعه کسب و کار یا معرفی محصولات خود صرف تبلیغات کنند. با وجود امکان اینکه در یک دهه اخیر تبلیغات به صورت ها و اشکال مختلف نظیر ارسال پیامک گروهی، تبلیغات در صدا و سیما و اینترنت، استند، بیلبورد های خیابانی ، نصب بنر و پارچه نوشته، توزیع اعلامیه از طریق پست و ... رونق گرفته است ولی هنوز هیچ کدام از شیوه های تبلیغاتی جدید جای تبلیغات کاغذی را نگرفته است و بسیاری از مردم ترجیح می دهند به سبب ارزانی و در دسترس و فراگیر بودن،  در تبلیغات و توسعه کسب و کار خود، از تبلیغات کاغذی و پوستر های تبلیغاتی استفاده کنند.
هر چند استفاده از کاغذ به سبب قابلیت بازیافت فی نفسه ایرادی ندارد ولی آنچه که در این بین مغفول مانده است، فرهنگ تبلیغات و نحوه استفاده از این شیوه تبلیغاتی و توجه نکردن به زیبایی بصری شهر و در نهایت آلودگی شهر در اثر عدم جمع آوری برگه های تبلیغاتی می باشد. امروزه افرادی در سطح شهر با دریافت مبلغی به توزیع آگهی ها و اعلامیه های کاغذی مبادرت می کنند که این کار را به صورت توزیع دستی اعلامیه بین افراد یا چسباندن روی دیوار ها انجام می دهند. در شیوه توزیع دستی اعلامیه ها، معمولاً افراد پس از خواندن آگهی یا حتی قبل از خواندن آن را در سطح پیاده رو یا خیابان رها می سازند و باعث آلودگی سطح پیاده رو ها و خیابان ها می شوند. در خصوص اعلامیه هایی که به دیوار الصاق می شوند، نیز باید گفت اکثر این اعلامیه های در مکان هایی نصب می شوند که عمدتاً صاحبان این اماکن و ساختمان ها از نصب اعلامیه ها رضایت ندارند و در اسرع وقت به امحاء اعلامیه های موجود مبادرت می کنند.
برگه های تبلیغاتی، زامبی های دیوار پوش!
امروزه بسیاری از صاحبان حرف و ارائه دهندگان خدمات، ترجیح می دهند برگه های تبلیغاتی خود را با چسب بر روی دیوار های شهر بچسبانند و هر قدر چسب محکم تر و قوی تر بهتر! شاید استفاده از سریش معمولی ترین و قدیمی ترین و ارزان ترین شیوه در چسباندن اعلامیه ها باشد، ولی برخی از افراد از چسب چوب ( به جهت چسبندگی بیشتر) یا چسب های شیمیایی برای الصاق اعلامیه استفاده می کنند که بالتبع کندن این اعلامیه ها سخت تر خواهد بود. با وجود اینکه شهرداری ها در اکثر شهر های استان اقدام به نصب تابلوهایی جهت نصب اعلامیه نموده اند، متاسفانه باز هم شهروندان از سطح دیوار های اماکن عمومی و خصوصی و تابلوهای مختلف و حتی پست های برق و مخابرات و صندوق های پست برای نصب اعلامیه استفاده می کنند و موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم می آورند. چرا که کندن این اعلامیه ها باعث آسیب رساندن به رنگ دیوار یا سطح دیوار می شود، در ثانی پس از کندن نیز احتمال الصاق اعلامیه های مجدد بسیار بالا یا به عبارتی حتمی است! البته آسیب رساندن به تجهیزات ادارات برق، مخابرات و پست بخشی دیگر از این خسارات محسوب می شود و این ادارات همه ساله مجبور به رنگ آمیزی مجدد و پاکسازی تجهیزات خود می باشند.
تبلیغات با اسپری، غیر متمدنانه ترین مدل تبلیغات
شاید به جرات بتوان گفت که غیر متمدنانه ترین شیوه در تبلیغات کالا و خدمات استفاده از اسپری می باشد. هر چند می توان اثر این مدل تبلیغات را به وسیله رنگ از روی دیوار های رنگ شده یا به وسیله سیمان کاری مجدد از روی دیوار های بتنی پاک کرد، ولی اثر این اسپری ها به هیچ عنوان از روی سطوح سنگ کاری شده پاک نمی شوند و تقریباَ تا دو سانت به داخل سنگ نفوذ می کنند و به اصطلاح به خورد سنگ می رود که حتی با تراشیدن سنگ هم اثر این تبلیغات از بین نخواهد رفت. به علاوه کج سلیقگی، ناخوانا بودن و عجله در نوشتن باعث می شود اکثر نوشته های این مدل تبلیغات به اصطلاح توی ذوق افراد بزند و کمتر با صاحبان این گونه کالا ها و خدمات تماس گرفته شود.
برچسب ها آفت درب منازل مسکونی و آپارتمان ها
نوع دیگری از تبلیغات استفاده از برچسب های تبلیغاتی است که به مرور در حال تبدیل شدن به یک معضل اساسی – علی الخصوص در مرکز استان - است. این برچسب ها که عمدتاً بر روی درب منازل مسکونی نصب می شوند موجبات آلودگی بصری می شوند و به جهت استفاده از برخی مواد خاص در تهیه این برچسب ها، کندن آنها موجب آسیب رساندن به رنگ درب منازل می شود. شاید توزیع این برچسب ها بین ساکنان مجتمع ها یا منازل مسکونی و در خواست از افراد مبنی بر چسباندن این برچسب ها در دفترچه تلفن یا حتی روی برخی وسایل( نظیر ماشین لباسشویی، کولر و ...) اثر گذاری بیشتری داشته باشد. چرا که در صورت نیاز بلافاصله امکان یافتن تعمیر کار مورد نظر ممکن خواهد شد. کما اینکه در ادارات نیز به عنوان مثال برچسب تعمیر کاران دستگاه های کپی روی این دستگاه ها نصب می شود.
قانون در مورد تبلیغات چه می گوید؟!
طبق قانون نصب اعلامیه روی دیوار های مکان های عمومی و خصوصی غیر قانونی است. بر اساس ماده 92 قانون شهرداری ها نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد ممنوع است مگردر محل هایی که شهرداری برای نصب والصاق اعلانات معین می کند. با وجود نص صریح قانون در خصوص غیر قانونی بودن الصاق اعلامیه بر روی در و دیوار، به نظر می رسد حجم بالای اعلامیه های الصاقی در سطح شهر ها مانع از اجرای قانون توسط عوامل شهرداری ها می شود.
ایجاد ایستگاه های تبلیغاتی
آنچه مسلم است این است که ریشه بسیاری گرفتاری ها در نبود یا کمبود آموزش و ایجاد فرهنگ شهروندی و طرح های خلاقانه می باشد. امروزه افراد بسیاری از سراسر گرگان یا حتی استان به دو کتابفروشی واقع در فلکه شهرداری گرگان مراجعه می کنند تا از آگهی های استخدام و ... آگاهی پیدا کنند.ایجاد ایستگاه های تبلیغاتی در سراسر شهر های استان نظیر آنچه که در فلکه شهرداری گرگان در دو کتابفروشی رخ داده است و به یک مکان پر ببینده جهت رویت اطلاعیه های کاریابی و استخدام تبدیل شده اند، می تواند به عنوان یک طرح پایلوت در استان اجرا و به سراسر کشور تعمیم پیدا کند.به علاوه الزام صاحبان مشاغل و خدمات به استفاده از چسب نواری در الصاق اعلامیه، ایجاد محدودیت در الصاق اعلامیه و الزام به جمع آوری بعد از یک بازه زمانی مشخص، نصب سطل های بازیافت در معابر عمومی ویژه کاغذ، گسترش شیوه های تبلیغاتی مدرن، تولید کتاب های زرد یا به عبارتی اطلاع نامه های استانی و شهرستانی جهت معرفی مشاغل به همراه آدرس و تلفن، کاهش نرخ تبلیغات از طریق پست، صدا و سیما و حتی بیلبورد های تبلیغاتی و ... از راهکار های کاهش آلودگی بصری و محیطی به وسیله برگه های تبلیغاتی می باشد.
امید است خود شهروندان نیز در معرفی کالا ها و خدمات شان فرهنگ شهروندی را مراعات کنند و برای کسب درآمد بیشتر به هر شیوه ای متوسل نشوند و زیبایی شهر را فدای اهداف اقتصادی خود نکنند.

نخاله های ساختمانی نفس شهروندان گلستانی را می گیرند!

گزارش فارس از دپوی نخاله های ساختمانی در معابر عمومی و انتقال غیر استاندارد آنها
نخاله های ساختمانی نفس شهروندان گلستانی را می گیرند!
سفت کاری ساختمان تمام شده است و ساختمان باید از نخاله های ساختمانی تخلیه شود. دو کارگر بدون رعایت نکات ایمنی نخاله های ساختمانی را از طبقات بالایی به جلوی ساختمان منتقل می کنند و در کنار سایر نخاله های ساختمانی که ماه ها در مقابل ساختمان رها شده اند، قرار می دهند. ساعتی بعد تراکتوری که مجهز به یک بیل مکانیکی است با تریلی خود کوچه را مسدود می کند و زوزه کشان نخاله ها را به داخل تریلی منتقل می کند. ظهر است و مدارس تعطیل شده اند. دانش آموزان از لابلای گرد و غبار راهی به سوی منازل شان می یابند. با وجود گرد و غبار ایجاد شده، هیچ کدام از همسایه اعتراض نمی کنند، چرا که بعد از چند ماه بالاخره پیمانکار به انتقال نخاله ها و پاکسازی کوچه رضایت داده است!  بعد از نیم ساعت تریلی پر می شود و در حالی که گرد و غبار از روی مصالح به هوا بلند است، تراکتور زوزه کشان کوچه را ترک می کند. البته این سریال بسته به میزان نخاله های ساختمانی و طبقات ساختمان در طول روز چندین بار باز پخش می شود!
به گزارش فارس از گرگان، با افزایش قیمت ملک و مسکن و به منظور استفاده اقتصادی تر از زمین های گران قیمت شهرها، ساخت و ساز بلند مرتبه سازی در اکثر شهر های استان رونق گرفته است و ساختمان های زمینی دارای حوض های آبی رنگ و حیاط های گل کاری شده، به نوبت جای خود را به مجتمع های خشک و بی روح چند طبقه می دهند. منافع این ساخت و ساز ها آن قدر چشمگیر هست که حتی در برخی مناطق ییلاقی و روستاهای کوهستانی استان گلستان نیز ساخت آپارتمان آغاز شده است!
با افزایش ساخت و سازها علی الخصوص در کوچه ها و معابر  باریک بالتبع مشکلات عدیده ای برای ساکنان این مناطق به وجود می آید. مشکلاتی نظیر سر و صدای ناشی از ساخت و ساز، مشکلات عبور و مرور برای عابران پیاده و مالکان خودرو ها و گرد و خاک ناشی از حمل و نقل و استفاده از مصالح ساختمانی  بخشی از معضلات ساخت و ساز در شهر ها می باشند. در کنار این مشکلات، مشکل دپو و امحا نخاله های ساختمانی نیز در سال های اخیر به یکی از معضلات اصلی شهر های استان تبدیل شده است و دردسر های مختلفی را برای سکنه و همسایگان ساختمان های نو ساز و حتی شهر داری ها به وجود آورده است.
نخاله های ساختمانی، دغدغه پیمانکار ها یا همسایگان!
با وجود قوانین متعدد در خصوص رعایت حقوق شهر وندی از سوی ساکنان شهرها، متاسفانه بسیاری از شهروندان در مراعات ابتدایی ترین اصول و قواعد شهروندی کوتاهی می کنند و باعث رنجش خاطر سایر شهروندان و در مقاطعی حتی موجبات صدمات جسمی و روحی آنان می شوند. امحاء نخاله های ساختمانی  یکی از دغدغه های شهروندان گلستانی است که متاسفانه مالکان و پیمانکاران سازه های جدید، در فرآیند دپو، انتقال و امحاء آنها، به هیچ عنوان مراعات حال ساکنان سایر مجتمع ها و همسایگان نمی نمایند.
نخاله های ساختمانی به پس مانده های ساختمان های تخریب شده یا مصالح پس مانده از ساخت و ساز های جدید اطلاق می شود که امروزه در اکثر کوچه و خیابان های شهر های استان به چشم می خوردند و علاوه بر هم زدن زیبایی شهر ها، اختلال در عبور مرور افراد پیاده و خودرو ها،  مشکلات بهداشتی و تنفسی عدیده ای نیز برای شهر وندان ایجاد می کنند. جمع آوری و انتقال این نخاله ها نیز به صورت استاندارد انجام نمی شود و در مواردی باعث آلودگی سطح خیابان های شهر ها می شود. در برخی شهر های استان که نظارت کمتری روی ساخت و ساز ها صورت می گیرد، تخلیه نخاله های ساختمانی هم در حاشیه شهرها و روستا ها صورت می گیرد که خود باعث به وجود آمدن مشکلات جانبی دیگری می شود. جالب اینکه در برخی موارد مالکان ساختمان های نو ساز به دلیل عدم آگاهی از مقررات ساخت و ساز در راستای انتقال نخاله های ساختمانی منتظر عوامل شهرداری می مانند و بر این باورند که جمع آوری نخاله های ساختمانی بر عهده شهرداری است!
جای خالی آموزش در توسعه رعایت حقوق شهروندی
به نظر می رسد منشا بسیاری از گرفتاری ها و معضلات شهری عدم آگاهی از قوانین و در مواردی عدم رعایت حقوق شهروندی از سوی شهروندان باشد. رعایت حقوق شهروندی نیز با اعمال قانون و بگیر و ببند و جریمه حادث نمی شود و بهترین راه برای توسعه این فرآیند، فرهنگ سازی و گسترش آموزش غیر رسمی از طریق جراید، رسانه ملی و حتی نهاد ها و ادارات مربوطه می باشد. به عنوان مثال شاید یک جلسه توجیهی یا نمایش یک فیلم کوتاه برای افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، در توسعه فرهنگ رعایت حقوق شهروندی، آشنایی با اصول و قوانین ساخت و ساز، ایمنی و حفظ جان کارگران، حفظ آرامش همسایگان و جلوگیری از خطرات و تبعات ساخت و ساز موثر باشد. چه بسا که بسیاری از مزاحمت ها یا حوادث ساختمانی در اثر جهل و ناآگاهی مالکان یا پیمانکاران رخ می دهند که با آموزش می توان جلوی رخداد چنین حوادثی را گرفت. 
مدیریت پسماند نخاله های ساختمانی
شاید در وهله اول نخاله های ساختمانی قابل بازیافت و استحصال به نظر نرسند. اما بر خلاف تصور نخاله های ساختمانی قابل باز یافت و بازگشت به چرخه تولید و تبدیل به مواد اولیه ساختمانی هستند. برخی استان ها نظیر استان البرز در این امر پیشقدم شده اند و برای اولین بار یک شرکت سرمایه گذاری چینی با مشارکت اولیه 20 میلیون دلاری نسبت به ساماندهی پسماندهای ساختمانی اعم از خاک و نخاله در این استان اقدام کرده است که علاوه بر بازیافت و مدیریت پسماند نخاله های ساختمانی، زمینه اشتغال 200 تا 500 نفر فراهم خواهد شد. امید است مسئولین استان نیز در مدیریت پسماند نخاله های ساختمانی نگاه آینده محور داشته باشند و با اتخاذ تصمیمات منطقی و تلاش در جذب سرمایه گذار علاوه بر حل مشکل نخاله های ساختمانی در جهت در آمد زایی و ایجاد اشتغال پایدار نیز در استان کوشا باشند.
خبرگزاری فارس- 23 ابان 92

جنگل های استان گلستان

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

شایسته سالاری در مدیریت مدارس؛ شاید وقتی دیگر...

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

شایسته سالاری در مدیریت مدارس؛ شاید وقتی دیگر...

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

جاده های استان، در انتظار رانندگان صبور و قانونمند؛ رانندگان استان در حسرت جاده های ایمن!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

فن آوری های نوین؛ ایجاد رفاه و آسایش یا دغدغه خانواده ها!

بعد از ورود فن آوری های نوین نظیر رایانه، تلفن همراه و سایر تجهیزات دیجیتالی به داخل کشور، به مرور ضریب استفاده از این فن آوری ها تمامی حد و مرز ها را در هم نوردید و امروز کمتر خانه ای پیدا می شود که به این تکنولوژی های مدرن دسترسی نداشته باشد. در ابتدای ورود این وسایل دیجیتالی به کشور به دلیل قیمت بالا و آشنا نبودن مردم با آنها، عمدتاً استفاده از آنها جنبه تجاری و اداری داشت و بیشتر ادارات و نهاد های دولتی یا تجار و کسبه بزرگ از این وسایل استفاده می کردند. اما با فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی های روز دنیا کم کم پای این تجهیزات به همه خانه ها باز شد و مصارف شخصی و خانگی نیز پیدا کرد. تا جایی که موارد کاربرد این وسایل از خانه به مسیر راه هم کشیده شده است و شما در اتوبوس یا سرویس هم می توانید از طریق لپ تاپ یا تبلت به اطلاعات شخصی خود دسترسی پیدا کنید.اما با وجود هزاران کاربرد و خاصیتی که وسایل الکترونیکی جدید دارند، بعد از استفاده کلامی و ارتباطی،  بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمی آن برای مردم مهم است و اکثر مردم در استفاده علمی و کاربردی از این وسایل غافلند. جالب اینکه جنبه سرگرمی این فن آوری های جدید دامن بزرگسالان را نیز گرفته است و حتی در برخی جلسات مهم شاهد بازی مسئولین رده بالای کشور با تبلت و گوشی هستیم! دلایل بسیاری در بروز این پدیده یعنی «عدم استفاده کاربردی و حد اکثری از تجهیزات و فن آوری های نوین» دخیل هستند. عدم آشنایی به زبان انگلیسی در استفاده از برخی نرم افزار ها، عدم توسعه دولت الکترونیک، به روز نبودن زیر ساخت ها و عدم امکان اجرای برخی امور نظیر انتخابات از طریق اینترنت، عدم آشنایی خانواده با این وسایل و ارائه اطلاعات به فرزندان، عدم آموزش صحیح از طریق رسانه ملی و سایر نهاد های مرتبط، اهمیت درآمد زایی این تجهیزات برای دولت به نسبت هزینه کرد برای فرهنگ سازی، وجود برخی کلاهبرداری ها در دنیای وب و ... باعث شده تا بیشتر جنبه تفریحی و تفننی این فن آوری ها مورد توجه مردم قرار گیرد.
با این وجود توسعه این تجهیزات و ورود آنها به بازار های داخلی اجتناب ناپذیر است و این گستردگی و توسعه پر شتاب لزوم برنامه ریزی و فرهنگ سازی در استفاده بهینه از این تجهیزات را دو چندان می کند.
گوشی باز ها و مدل بازها چه کسانی هستند؟
همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد بعد از ورود فن آوری های جدید ارتباطی به کشور به علت قیمت بالای این محصولات تنها افراد دارای تمکن مالی بالا، قادر به خرید این وسایل بودند. بنابراین داشتن موبایل نوعی کلاس و برتری خیالی در بین افراد جامعه – به ویژه خانواده های پولدار- محسوب می شد. اما با افزایش ضریب نفوذ و کاهش قیمت ها همه افراد جامعه حتی کودکان و نوجوانان نیز از این فن آوری بهره مند شدند. بعد از این مرحله ماجرای کلاس و برتری «داشتن گوشی» وارد فاز جدیدی شد و فعلاً داشتن گوشی های مدرن و پیشرفته برای همان جماعت نوعی کلاس و رجحان محسوب می شود! تا جایی که با عرضه هر مدل گوشی جدید به بازار این افراد گوشی خود را با گوشی جدید معاوضه می کنند و یا اقدام به خرید گوشی جدید می کنند. امکانات و ویژگی های گوشی های جدید هم برای گوشی باز ها چندان مهم نیست و فقط روز بودن گوشی برایشان مهم است.
هر چند گوشی های جدید امکانات و نرم افزار های پیشرفته و جدید دارند ولی اکثر این افراد به دلیل آشنا نبودن به زبان انگلیسی حتی قادر به استفاده از ساده ترین نرم افزار ها نیستند و تنها به گوش کردن موسیقی،پخش فیلم و بازی کردن با گوشی جدیدشان بسنده می کنند!
گوشی های جدید اشکال و مدل های مختلفی دارند و قیمت آنها نیز از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغییر است.
رجیستر، نصب نرم افزار ، گارانتی و ...
رجیستر، نصب نرم افزار، گارانتی و ... از جمله عبارات و خدماتی هستند که مفهوم آنها در کشور ما با سایر دنیا تفاوت های بنیادین دارند و تعبیر فروشندگان نیز از این خدمات متفاوت است. آنچه مسلم است این است که یک گوشی نو و آکبند علی الاصول نیازی به ثبت در شرکت سازنده یا همان «رجیستر کردن» ندارد، اما بسیاری از فروشندگان به بهانه های واهی نظیر امکان سوختن گوشی یا بهره مندی از خدمات پس از فروش، خریداران را مجبور به پرداخت وجهی بابت ریجستری می کنند. نصب نرم افزار هم از دیگر منبع درآمد فروشندگان گوشی است که باز هم به دلیل عدم آشنایی مردم به زبان انگلیسی، در آمد سرشاری را نصیب فروشندگان گوشی های جدید می کند. ماجرای گارانتی و گوشی های قاچاق هم از دیگر معضلات بازار دیجیتالی کشور است که عمدتاً خریداران در این مقوله متضرر می شوند و اکثریت مردم به هیج عنوان به گارانتی گوشی ها و سایر تجهیزات اعتقادی ندارند!
تلفن همراه در دست فرزندان ما چه می کند؟
استفاده درست و منطقی از وسایل و تجهیزات جدید، زندگی امروزی را به مراتب آسانتر و ایمن تر می کند. این واقعیت که در زندگی امروزی خانواده ها به دلایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و شهرنشینی کمتر در کنار هم هستند یک واقعیت ملموس است. بنابراین هر قدر وسایل ارتباطی سهل الوصول تر باشند، نوعی خاطر جمعی اجتماعی حاصل می شود و این ارتباط حتی به صورت مجازی هم ارزشمند است. بنابراین خانواده ها سعی می کنند با تهیه این تجهیزات برای فرزندان خود ارتباط خود را با کودکان بیشتر کرده و به قولی مراقبت خود را از آنان بیشتر کنند. هر چند نفس این ایده پسندیده و صواب است اما در عمل گاهی اوقات مفسده هایی نیز در این کار نهفته است:
الف) ایجاد حریم کاملاً خصوصی و رمز دار: در گذشته اگر فرزندان قصد تماس با دوستان خود را داشتند ارتباط از طریق تلفن انجام می شد و عمدتاً این کار در منزل و در حضور سایر اعضای خانواده انجام می شد و حریم ها و حرمت ها نیز بالتبع رعایت می شد و امکان برقراری تماس های غیر عادی و ناصواب کمتر بود. امروزه برقراری ارتباط محرمانه با سایرین در هر مکانی و در هر ساعت از شبانه روز ممکن است. در ضمن با گسترش استفاده از تلفن همراه که اکثراً دارای رمز و کد هستند، امکان کنترل و بررسی تماس های فرزندان به حداقل خود رسیده است و در برخی موارد اصلاً امکان پیگیری وجود ندارد. مگر اینکه کار به جاهای باریک بکشد و از طریق مراجع قضایی رد یابی تماس ها صورت پذیرد.
ب) بازی در اکثر اوقات شبانه روز: در حدود ۳۰ سال است که بازی های ویدیویی پا به عرصه حیات گذاشته اند و بخشی از زندگی افرادی شده اند که در منزل فرزند کم سن و سال دارند. هرچند استقبال از بازی های رایانه ای در میان بزرگسالان نیز کم نیست؛ اما قشر عظیم و پرطرفدار این بازی ها را کودکان و افراد کم سن و سال تشکیل می دهند. تا جایی که بازی های کامپیوتری و دیجیتالی به عنوان یک بخش مهم و حتی یکی از وظایف ذاتی کودکان در خانواده جا باز کرده است و اغلب کودکان بازی های دیجیتال را به تماشای فیلم و کارتون و حتی سایر تفریحات سالم بدنی ترجیح می دهند.
مضرات بازی های دیجیتالی بر همگان آشکار است. اعتیاد به بازی های کامپیوتری و آنلاین اولین و خطرناک ترینِ مضرات این بازی ها محسوب می شود. طبق تحقیقات اخیر یکی از دلایل بدخلقی و خشن بودن کودکان و نوجوانان و زور آزمایی های آنان ، استفاده مکرر از بازی های اکشن و خشن بوده است.
 اتلاف وقت، عدم تحرک، تحلیل قوای جسمانی و بصری، ضایعات فیزیکی و ارتوپدی نیز از دیگر مضرات انجام مستمر بازی های دیجیتال است که امروزه علاوه بر انجام در خانه به وسیله رایانه، لپ تاپ، تبلت و ... در مسیر راه خانه نیز در اتوبوس، سرویس و مراسمات مهمانی نیز از طریق تلفن همراه قضای آن به جا آورده می شود!
پ) فیلم های غیر اخلاقی در گوشی ها: یکی از دلایلی که کارشناسان کودک و نوجوان تاکید دارند که خانواده ها برای فرزندان خود گوشی های ساده و فاقد امکان جابجایی فایل( بلوتوث) و پخش فیلم خریداری کنند، امکان رد و بدل کردن فیلم های غیر اخلاقی است. امکان انتقال مالتی مدیا یا همان انتقال صوت و تصویر شاید در صورت کنترل نشدن توسط خانواده اولین گام برای ایجاد فساد اخلاقی در نوجوانان می باشد. امروزه در دنیای مجازی متاسفانه فیلم ها و تصاویر مختلف غیر اخلاقی به دلایل مختلف به اشتراک گذاشته می شوند که هر قدر کودکان از این فضا دور باشند، کنترل و تربیت آنها آسان تر خواهد بود. 
لپ تاپ، گوشی، تبلت یا نوت بوک و ...
با شتابی که صنعت IT  یا همان فن آوری اطلاعات در پیش گرفته است، بی شک هر روز شاهد عرضه مدل های جدید از وسایل و تجهیزات مدرن و پیشرفته خواهیم بود که اگر مسیر استفاده صحیح از آنان را به کودکان خود آموزش دهیم، قطع به یقین تبعات مثبتی به همراه خواهد داشت. ولی اگر استفاده از این تجهیزات ضابطه مند نباشد و از روی چشم و هم چشمی و به قولی باری به هر جهت خریداری شود، علاوه بر اتلاف وقت و هزینه، تبعات منفی و بعضاً ناگواری به همراه خواهد داشت که در برخی موارد امکان جبران نیز وجود ندارد.
 بنابراین توصیه می شود والدین گرامی قبل از اقدام به خرید تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی جدید، موارد استفاده و لزوم آن را با فرزندان خود مطرح و در صورت نیاز واقعی اقدام به خرید آن کنند.
امروزه اکثر مکان های عمومی نظیر دانشگاه ها، آپارتمان ها، هتل ها، برخی ورزشگاه ها و ... به اینترنت وایرلس یا بدون سیم تجهیز شده اند و یا با پرداخت ماهیانه یک صد هزار ریال گوشی یا سایر تجهیزات شما قابلیت اتصال دائم به اینترنت پیدا می کنند. هر چند دسترسی دائم به اینترنت برای کسانی که کار علمی و تحقیقاتی انجام می دهند، یک معجزه و یک مزیت غیر قابل باور محسوب می شود، ولی بسیاری از جوانان در جامعه کنونی نحوه صحیح استفاده از فن آوری را نمی دانند و تقریباً نود درصد از وقت خود از گشت و گذار در دنیای مجازی را به سرگرمی می پردازند. بماند که در محافل و مجالس عمومی و خصوصی نیز بسیاری از افراد جوان حتی بزرگسالان به جای مراوده با نزدیکان و اقوام به بلوتوث بازی و جستجو در صفحات وب مشغول هستند.
نقش رسانه در اشائه فرهنگ استفاده صحیح از فن آوری
نقش رسانه ملی در جا انداختن یک فرهنگ یا حذف یک ضد فرهنگ بر هیچ کس پوشیده نیست. اما در سال های اخیر متاسفانه رسانه ملی مسیر خوبی در این زمینه طی نکرد. علی رغم قابلیت های بالای این نهاد در اطلاع رسانی و پرداختن به موضوعات مهم و اساسی، اخیراً شاهد تبلیغاتی هستیم که مردم - علی الخصوص کودکان- را به استفاده بیشتر از تلفن تشویق می کند؛ آن هم با شرکت در مسابقات سخیفی با سوالاتی کوته فکرانه و عجیب نظیر «آیا ماست سفید است؟!» و یا « آیا بستنی گرم است؟» و ... که در واقع این مدل تبلیغ و مسابقه زیر سوال بردن شعور مخاطب است!
البته گاهی اوقات برنامه های در خصوص تقبیح استفاده بیش از فن آوری در قالب تیزر پخش می شود که بلافاصله با یک تبلیغ دیگر خنثی می شود. به عنوان مثال چندی قبل شاهد پخش یک تیزر از صدا و سیما در خصوص تبریک جشن تولد بودیم که با این مضمون که تبریک پیامکی جای تبریک حضوری و شرکت در مراسم جشن تولد را نمی گیرد و در همان مقطع و در زمان پخش این تیزر، یکی از اپراتور ها تبریک تلفنی و پیامکی را تبلیغ می کرد و بر این باور بود که مشکل تنهایی افراد را می توان  با پیامک حل کرد!
امید است مسئولین دیدگاه خود را در خصوص نحوه توسعه و استفاده از فن آوری های نوین تغییر دهند و با فراهم کردن بستر استفاده منطقی از اینترنت مثل حمایت از تولید و توسعه کتاب های دیجیتال و صوتی، انتشار فایل های آموزشی صوتی و تصویری، ارسال حدیث و جملات آموزنده از طریق پیامک و آموزش های لازم از طریق صدا و سیما یا سایر ادارات فرهنگی کشور، روند به کارگیری فن آوری های جدید را تغییر دهند و مردم برای جستجوی نتایج فوتبال، قیمت سکه و یا گوش کردن به آهنگ مورد نظرشان، تبلت 3 میلیونی و 24 سانتی متری در جیب خود نگذارند!

زندان دغدغه مشترک زندانیان و دولت!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

جایگاه آموزه های دینی در مهد های کودک

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.