گفتگو با تقی نورعلیشاهی از بنگاه داران با سابقه استان گلستان

باسمه تعالی

تقی نورعلیشاهی از بنگاه داران با سابقه استان گلستان:

تبدیل مسکن از سرمایه به کالا، تنها راه خروج از رکود بازار مسکن است.

در سال های اخیر بازار مسکن دچار تحولات اساسی شد و ثبات در این بازار از بین رفت. گاهی رونق و گاهی رکود در بخش مسکن باعث شد تا ذائقه و نگاه مردم نسبت به مقوله مسکن تغییر پیدا کند و سرمایه گذاری در این بخش با رکود مواجه شود. تقی نورعلیشاهی مدیر بنگاه معاملات ملکی «پیوند» که با سابقه بیش از 2 دهه در شهرستان علی آباد در امور مسکن فعالیت می‌کند، نوسانات بازار مسکن را حبابی می داند و معتقد است با مدیریت صحیح می توان این مشکل را حل کرد. ایشان که از خوشنام ترین و متعهد ترین مشاوران املاک این منطقه بشمار می‌رود، در خصوص نوسانات بازار مسکن اطلاعات جامعی دارد. صحبت کوتاهی با آقای نور علیشاهی در این خصوص انجام داده ایم و نظرشان را در خصوص بازار مسکن جویا شدیم.

آینده بازار مسکن را چگونه ارزیابی می کنید؟

پس از چند سال رکود معاملات مسکن، فعالان این بازار، به رونق معاملات مسکن درسال‌ جاری خوش‌بین هستند و اظهار امیدواری می کنند معاملات مسکن امسال رونق پیدا کنند. به عقیده بنده بازار مسکن به ثباتی از قیمت‌ها رسیده است و نمی توان درسال ۹6 انتظار جهش و افزایش قیمت‌ها را داشت (میزان افزایش قیمت حداکثر به نرخ تورم عمومی)،‌ اما از نظر انجام تعداد معاملات با توجه به کاهش تورم و تسهیلات خریدی که ازسوی دولت محترم، درنظرگرفته شده است می توان انتظار داشت که دراین بخش با رونق روبرو باشیم.

 

چه عواملی بر قیمت مسکن تاثیر دارد؟

در مورد عوامل موثر بر قیمت مسکن میتوان به دو عامل اشاره کرد: عوامل درونی مثل  نرخ سود آوری بخش در مقایسه با بخش های دیگر ، قیمت بنزین ، قیمت بهای مصالح ساختمانی ، هزینه دستمزدها، عوارض و انشعابات و ...

عوامل خارجی نظیر حجم نقدینگی مردم،  شکل جاری بازار سرمایه از دید مردم ، جنبش بازار طلا ، بازار فعالیت های اقتصادی ، تورم عمومی ، میزان سود آوری سایر بخش ها ، سود سپرده بانک ها  و ... البته موارد کاذب دیگری هم در این مورد نقش دارند که امید واریم با ثبات اقتصادی، قیمت ملک در نقطه واقعی خود ثابت بماند و قدرت خرید مردم برای خرید مسکن یا ملک حفظ شود.

چگونه می توان بر رکود بازار مسکن چیره شد؟

 بدون شک با تقویت تقاضا ( افزایش توان واقعی خریداران و کاهش سود بانکی ) و تلاش در جهت عرضه منطقی و مورد نیاز ( توجیه سرمایه گذاری برای ساخت و ساز ) و دور کردن توهم خانه های خالی و مسکن مهر و تلاش در جهت رونق بخشیدن به مقوله مسکن مهر می توان شرایط را برای ایجاد یک بازار فعال و پر رونق فراهم کرد.

ارایه دستورالعمل های دولتی را در اداره امور معاملات ملکی چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت نباید زمینه تداخل مشاغل با یکدیگر را فراهم کند؛ بلکه باید بسترهای تخصصی شدن مشاغل را فراهم کند. قطعا از لحاظ مدیریتی صحیح نیست که سازمان ثبت اسناد هم نویسنده سند باشد و هم اسناد را به ثبت برساند؛ بلکه باید مطابق رویه همیشگی فقط اقدام به ثبت اسناد کند در غیر این صورت معضلات عدیده به وجود خواهد آمد.

در واقع صحت معامله در آستانه وقوع، صحت مشخصات متعاملین، صحت ویژگی‌های ملک مورد معامله و در نهایت تمام جزئیات معامله باید از مسیر مشاوران املاک کنترل و تایید شود.

تاثیر وام‌ها روی قیمت مسکن یا بازار مسکن چگونه است؟

تاثیر این وام‌ها قابل انکار نیست اما چندان هم چشمگیر نیست. چون مبلغ اقساط وام ها زیاد است و بیشتر مردم توان پرداخت آنها راندارند. بنابراین ترجیح می دهند از وام‌های متفرقه، ‌کارمندی، بانک‌های خصوصی و نظایر آن استفاده کنند.

به نظر شما یک مشاور املاک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آنچه که اهمیت دارد این است که مشاور املاک باید آگاه و مطلع باشد و در مواردی که مردم اطلاع کافی ندارند مانند گرفتن وام  آنها را راهنمایی کنند.  مشاور املاک با تجربه با بنگاههای دیگر روابط خوبی برقرار می کند و این ارتباطات در انجام معاملات مثبت تاثیر دارند.

یک مشاور املاک باید بیشتر از یک ارائه دهنده خدمات مشاوره دهد و نباید برای این راهنمایی ها پاداش بیشتری دریافت کند. مشاور املاک باید تمام وقت باشد و ضمن احترام به همه همکاران یک مشاور املاک نیمه وقت مشاور خوبی نخواهد بود.

یک بنگاهدار علاوه بر اینکه باید اطلاعات جامعی از مسائل حقوقی داشته باشد، موظف است با برقراری ارتباط با وکلای کارآزموده و دفترداران رسمی، اطلاعات خود را به روز نگه دارد و از حدس و گمان و تخمین در خصوص قوانین و شرایط خاص در معامله خودداری کند. به کار بردن برخی عبارات و جملات در متن قولنامه از حساسیت بالایی برخوردار است و کاملا فنی و تخصصی محسوب میشوند که داشتن مطالعه و آشنایی با این اصطلاحات حقوقی از وظایف یک بنگاهدار محسوب میشود.

رعایت چه نکاتی در معامله ضروری می دانید؟

ذکر این نکته ضروری است که هرگونه معامله دارای جزئیات و نکات مربوط به خودش است و به عنوان مثال معامله یک ملک تجاری با یک قطعه زمین تفاوتهای اساسی دارد.

استعلام سند از اداره ثبت، احراز هویت فروشنده و خریدار، تعیین نوع و کاربری ملک و زمین، ارائه مدارک سجلی معتبر و... بخشی از اصول و پیش‌نیازهای یک معامله صحیح و منطقی هستند.

احراز هویت خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر نخستین نکته در یک معامله است و این کار حتما باید بر اساس رویت اصل مدارک سجلی صورت پذیرد و فتوکپی اسناد به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارند.

در مرحله بعد تایید صحت ادعای فروشنده یا مالک در خصوص ادعای مالکیت است که باید با ارائه اصل سند ملکی صورت پذیرد. رجوع به سایت و پیگیری اصالت سند و بررسی آخرین معامله انجام شده در خصوص ملک یا زمین مورد ادعا قدم بعدی معامله است.

در ادامه نیز جزئیات معامله باید به صورت شفاف بیان و به اطلاع طرفین رسانده شود و تمامی این موارد (به همراه موارد پیشبینی نشده) در قولنامه ثبت و امضا شود.

 

نظرتان راجع به افزایش تعداد بنگاههای معاملات ملکی چیست؟ در این خصوص چه پیشنهادی دارید؟

افزایش تعداد بنگاههای معاملات ملکی به نفع هیچ‌کس نیست. متاسفانه در طول این سالها شاهد بودهایم که افرادی که وارد این عرصه شدند به علت نداشتن تجربه و اطلاعات کافی، مشکلاتی برای خود و تعدادی از این شهروندان به وجود آوردند.

پیشنهاد میشود شورای اصناف به منظور صدور گواهی فعالیت در این حرفه، یک آزمون یا حداقل یک مصاحبه برگزار کند و میزان تسلط افراد متقاضی این حرفه را در خصوص قوانین و مقررات و اصول نگارش قولنامه ارزیابی کند.

چه توصیهای به شهروندان در خصوص پیشگیری از ضرر و زیان در معاملات دارید؟

با توجه به تجربهای که در این راه کسب کردم به شهروندان محترم توصیه میشود قبل از انجام هرگونه معامله و مراجعه به بنگاه، در ابتدا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و نیاز به انجام معامله با افراد خبره مشورت کنند.

بعد از قطعی شدن تصمیمشان، به منظور انجام معامله ضمن مراجعه به بنگاههایی که مجوز رسمی دارند و از تجربه بیشتری برخوردارند، در خصوص استعلام سند از اداره ثبت و سایر مسائل حقوقی جدیت و حوصله بیشتری از خود نشان دهند. توصیه میشود هنگام معامله نیز از عجله پرهیز کرده و سعی کنند معامله در شرایط منطقی و قانونی انجام شود تا ضرری متوجه هیچکدام از طرفین نشود.

سخن آخر:

تلاش دولت نهم و دهم بر این بود که بتواند مسکن را از سرمایه خارج کند و آن را تبدیل به کالا کند. در واقع وقتی مسکن به کالا تبدیل شود ، می توان به صورت منطقی و علمی روی آن قیمت گذاری کرد و گفت بر اساس تورم این کالا باید به میزانی مشخص افزایش یا کاهش پیدا کند و قیمت آن از حالت حبابی و غیر واقعی خارج می شود . قطعاً اگر در سال های آینده مسکن به عنوان یک کالا در نظر گرفته شود، قیمت آن پایین می آید و خرید و فروش ملک افزایش پیدا می کند و این به نفع همه است. امید واریم در سال های آتی این مهم تحقق پیدا کند و شرایط بازار مسکن ایده آل شود.

مصاحبه: وحید حاج سعیدی 

رانندگی با خودرو هی غیر استاندارد

باسمه تعالی

رانندگی با خودروهای غیر استاندارد در جاده های نا امن!

فوت یک شهروند در یک حادثه غیر رانندگی، تنها  یک تراژدی محسوب می شود ولی فوت تقریباً بیست هزار نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگی فقط یک آمار است!

به قلم وحید حاج سعیدی

عامل انسانی در تصادفات رانندگی از مهمترین دلایل تصادفات جاده ای محسوب می شود، با این وجود داشتن خودروهای ایمن و جاده های استاندارد می توانند در کاستن شمار مجروحان و جان باختگان حوادث موثر باشند. 

برآیند عدم رعایت قانون ، سرعت غیر مجاز ، وجود نقاط حادثه خیز ، رانندگی توام با خواب آلودگی یا خستگی  به علاوه داشتن یک خودروی ایمن برابر است با یک یا چند ضرب دیدگی ساده و برگشتن به محل کار! اما متاسفانه هموطنان ما با جزئی ترین تصادفات ، شدید ترین صدمات و لطمات را می بینند و ماحصل آن بیش از بیست هزار کشته و سیصد هزار مجروح در سال است. در این مقال قصد تعریف و تمجید  از ماشین های مدرن و پیشرفته و صاحبان این دست خودروها نداریم ؛ قطعاً همه در برابر قانون یکسانند و رعایت قانون از سوی همه اقشار جامعه مورد انتظار است ؛ ولی باید بپذیریم همان طور که تغییر رفتار ترافیکی مردم سال هاست در پلیس راهنمایی و رانندگی هدف گذاری شده است و انصافاً هم تغییرات مثبت و چشمگیری در این زمینه حادث شده است ، ولی شایسته است متولیان امر در تغییر نگرش درآمد زایی و رویکرد اقتصاد محور خودروسازان بزرگ کشور و کیفیت خودرو های ساخت داخل و دورنمای اهداف وزرات راه در ساخت جاده های ایمن و استاندارد نیز تلاش کنند.  با وجود اینکه در برخی از  خودرو های سواری خارجی بیش از 36 کیسه هوا تعبیه شده است ، خودرو سازان ما در نصب یک کیسه هوا هم چانه زنی می کنند و دائم از پلیس راهور مهلت می گیرند و نصب آن را هر 6 ماه یکبار به تعویق می اندازند!

انحصاری بودن ساخت خودرو در کشور و وضع قوانین گمرگی سنگین جهت واردات خودرو باعث شده ، خودرو سازان خود را در عرصه ساخت و تولید خودرو بی رقیب ببینند و جالب اینکه با وجود اعتراضات و شکوه های چند سویه مردم از ایمنی ، کیفیت  ، قیمت ، خدمات پس از فروش این دو شرکت خودرو سازی و حتی انداختن خودرو هایشان به ته دره به نشانه اعتراض، همه ساله از خودروسازان به عنوان شرکت های تجاری برتر تجلیل به عمل می آید!

پیشنهاد می شود یکی از این خودرو های تولید داخل را که بعد از تصادف به تلی از آهن پاره تبدیل می شوند و به منظور عبرت سایرین آنها را در مقابل پلیس راه های کشور ، روی داربست نصب می کنند ، در مقابل شرکت های خودروسازی آویزان کنند تا مسئولان شان هر روز هنگام ورود به کارخانه در یابند که چه خودرو هایی تولید می کنند و چطور با جان هموطنان بازی می کنند!

عامل انسانی فقط راننده نیست، خودرو ساز و جاده ساز هم عوامل انسانی محسوب می شوند!

هر چند در بیشتر تصادفات عوامل انسانی بیشترین نقش را در بروز حوادث رانندگی دارند و طبق اظهارات فرمانده محترم پلیس راهور ناجا، دلیل 70 درصد تصادفات در کشور ، خستگی، سرعت و سبقت غیر مجاز می باشد ولی گناه راننده ای که از سمت مقابل می آید و اتفاقاً خسته هم نیست و با سرعت مطمئنه در حال رانندگی است چیست؟ در برخی از صحنه ها تصادف اجتناب ناپذیر است و متاسفانه امکان جرح و فوت برای سرنشینان هر دو خودرو متصور است و چه بسا سرنشینان خودرویی که مقصر هم نیستند و در حال رانندگی با سرعت مجاز ولی با خودروی بی کیفیت در جاده غیر استاندارد هستند، آسیب بیشتری هم ببینند. بنابراین فقط رعایت قانون کافی نیست چرا که اگر جاده ها استاندارد و خودرو ها ایمن باشند ، دست کم از شدت خسارات وارده به سرنشینان خودروها کاسته خواهد شد و عامل انسانی در این موارد نیز باید مورد شماتت و مواخذه قرار بگیرد!

بنابر اطلاعات موجود و برآوردهای جهانی ، در کشور های پیشرفته ، عامل انسانی در حدود 53 درصد و راه و خودرو 47 درصد در تصادفات نقش دارند. در حقیقت می توان نتیجه گرفت  که فشار بر عامل انسانی تنها نیمی از مشکلات تصادفات را بر طرف خواهد کرد ؛ بنابراین در کشور های پیشرفته علاوه بر تلاش برای بالا بردن فرهنگ ترافیکی مردم ، به دنبال ساخت جاده های بی خطر و کم خطر و خودرو های استاندارد هستند.

بدون شک رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به هشدار های پلیس ، به تنهایی ضامن جان سرنشینان خودرو ها نیست و به عبارتی شرط لازم است ولی هیچگاه کافی نیست و داشتن جاده مناسب و خودرو های استاندارد نیز در کاهش حوادث رانندگی و صدمات پس از حوادث نقش چشمگیری دارند. امید است در سال جاری رویکرد فرهنگ سازی در زمینه ترافیک و حوادث جاده ای تنها به مقوله فرهنگ سازی در امر رانندگی و رعایت مقررات خلاصه نشود و فرهنگ ساخت جاده های استاندارد و خودرو های ایمن و مجهز به کیسه هوا و ترمز ABS  - که حداقل تجهیزات ایمنی خودرو محسوب می شوند-  نیز  در اولویت قرار گیرند.


گفتگو با زهرا داودی نقاش و هنرمند گرگانی

باسمه تعالی

زهرا داودی نقاش و هنرمند گرگانی:

هنر با نقاشی معنی پیدا می کند و نقاشی را می توان اولین هنر ابداعی بشر نامید.

هنر نقاشی از جمله هنر هایی است که با روح و روان آدمی ارتباط مستقیم دارد و آن را می توان از تاثیر گذار ترین صنایع هنری نامید. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. در قیاس با نقاشی ، طراحی ، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.  نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین صنایع هنری قرار دارد. تاریخ نقاشی قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند. امروزه ،بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری مانند مونالیزا نقاشی هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روشهای غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد.از لحاظ مفهومی هنرمندانی که از صدا ، نور ، آتش بازی ، چاپگرجوهرافشان ، پیکسل های صفحه مانیتور و حتی پاستل یا مواد دیگر استفاده می کنند، یا رنگهای آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری ، نقاشی گفته می شود.

به منظور اشنایی بیشتر با هنر نقاشی و نقش آن در زندگی روزمره افراد و جایگاه هنر نقاشی در استان گلستان گفتگوی کوتاهی با خانم داودی انجام داده ایم که خواندن آن را به همه هنر دوستان و مشتاقان هنر توصیه می کنیم.

زهرا داودی اهل گرگان است و نقاشی را از چهار سالگی به طور آماتور و از سیزده سالگی به صورت حرفه ای آغاز کرده است. ایشان در حال حاضر کارشناس نقاشی و هنرهای تجسمی و مدیر مسول اموزشگاه نقاشی رنگین کمان است و  چند سالی است که در آموزشگاه نقاشی خود  هنر نقاشی و تجاربش را به هنرجویان  و مشتاقان این رشته می آموزد.

خانم داودی ، چرا نقاشی؟

من از دوران کودکی به نقاشی علاقه خاصی داشتم. شاید بتوان گفت نقاشی در ذات من است و زندگی بدون نقاشی برایم مفهوم کمرنگی دارد. نقاشی  باعث شده به دنیا ریزبینانه تر نگاه کنم و دنیا را زیباتر ببینم. از سوی دیگر نقاشی برای من یک فرصت بزرگ بوده تا به اصل خودم بیشتر نزدیک شم و مسیر تکامل و رشد را سریع تر طی کنم.

نقاشی در استان گلستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ استان گلستان دارای استعدادهای فراوانی در عرصه نقاشی است که اگر استعداد یابی صورت پذیرد ، چهره های شاخصی به نقاشی کشور معرفی خواهد شد. در حال حاضر نیز نقاشان زیادی در حال حاضر در گرگان فعالیت می کنند و خدا را شکر یکی از استان هایی هستیم که هنرمند پروریم و افتخار می کنیم که اساتید بزرگی چون استاد کریمی، استاد فعالی استاد حسینی و استاد طباطبایی در استان مان داریم.

چه توصیه ای به خانواده ها دارید؟

بدون شک درس خواندن باید اولویت اول دانش آموزان باشد، ولی به خانواده های محترم توصیه می کنم اگر فرزندشان به هنری علاقه مند شد، این علاقه را سرکوب نکنند و آن را جدی بگیرند و بگذارند فرزندشان مسیر هنری را نیز در کنار درس ادامه دهد و شرایط را به گونه ای فراهم کنند که در کنار درس امکان کسب موفقیت در رشته های هنری نیز به وجود بیاید.

چه انتظاری از مسئولین و نهاد های متولی هنر در جامعه دارید؟

بدون شک نگاه اقتصادی به مقوله هنر در کشور ما نگاه خوشبینانه ای است و کمتر می توان از طریق هنر امرار معاش کرد. با این حال از مسئولین تقاضا داریم نسبت به بیمه هنرمندان و وام های کم بهره اهتمام بیشتری داشته باشند تا زمینه برای ورود جوانان به عرصه هنر فراهم شود.

تاکنون چه نمایشگاه هایی برگزار کردید؟

من هر سال در اواخر بهار نمایشگاهی از آثار هنرجویانم در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می کنم که این رویه 8 سال متوالی ادامه داشته و امید وارم در سال جاری نهمین دوره آن برگزار شود. در ضمن سه دوره نیز آثار خودم را  در این تالار به نمایش گذاشتم.

زنگ هنر و فرصت های پیش رو

زنگ هنر در آموزش و پرورش ما چندان مفهومی ندارد. چرا که به علت کمبود معلم هنر در استان، بیشتر دبیران غیر تخصصی به تدریس این رشته می پردازند که آن هم با توصیه مدیر به تدریس دروس تخصصی می گذرد! بنابراین سخن گفتن از پتانسیل و ظرفیت زنگ هنر یا مکانی برای شناخت استعدادها در این زنگ و فرصت چندان محلی از اعراب ندارد!

سخن پایانی

با وجود قدمت چند هزار ساله نقاشی و غنی بودن کشور ما از هنرمندان بزرگ نقاشی، به جرات می توان گفت جایگاه نقاشی و هنر نقاشی در کشور چندان مطلوب نیست و مردم نیزکماکان ترجیح می دهند با تابلوهای ارزان قیمت چینی دیوار های منزل خود را تزئین کنند و زینت بخشند. امید وارم روزی برسد که هنرمند واقعاً قدر بیند و برصدر نشیند ولی برای رسیدن به این آرمان شهر باید هزینه کرد و فرهنگ سازی کرد. شاید خرید تابلوهای نقاشی توسط ادارات، تخصیص بخشی از جوایز بانکها به تولیدات هنری و معرفی بیشتر هنرمندان از طریق رسانه ملی و جراید، برگزایر جشنواره های هنری و ... در رشد و شکوفایی این هنر موثر باشد.

مصاحبه و گزارش: وحید حاج سعیدی 

قوانین نا نوشته فوتبال در اورژانس و حکایت غلامرضا باغبان!

باسمه تعالی

قوانین نا نوشته فوتبال در اورژانس و حکایت غلامرضا باغبان!

به قلم وحید حاج سعیدی

حمله ۱۰۰ ضارب به نیروهای اورژانس اصفهان؛ حمله به درمانگاه شهید موسوی تهران‌پارس/ ضرب و شتم بیماران و پرسنل؛ حمله نقاب داران به درمانگاه تهرانپارس؛  حمله افراد ناشناس به پرسنل اورژانس در قائم شهر و ...

اخباری از این دست و درگیری در اورژانس های کشور و ضرب و شتم پرسنل و بیماران، رویداد های جدیدی نیستند و همه روزه چنین اتفاقاتی در اورژانس های سراسر کشور در ژانر های مختلف رخ می دهند. در شرایط موجود، به نظر می رسد کار کردن در اورژانس علاوه بر داشتن تخصص و مهارت پزشکی، به قوای بدنی بالا، هوش هیجانی و قدرت تصمیم گیری آنی نیز نیاز دارد. چرا که پرسنل باید این توانایی را داشته باشند که همزمان چالش های متعدد پزشکی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و ... را مدیریت کنند. در حقیقت شرایط حاکم بر اورژانس در بیمارستان ها بی شباهت به برخی مسابقات فوتبال نیست. در دنیای فوتبال تیم هایی که از بضاعت و قدرت لابیگری کمتری برخوردار هستند در هنگام مواجهه با تیم های متمول و خاص، علاوه بر رقابت با بازیکنان در جریان مسابقه باید با عوامل بیرونی دیگر نظیر قضاوت مغرضانه داور، سر و صدا و رفتارهای زننده تماشاگران، حمایت های جانبدارانه ناظر فدراسیون، بطری ها و صندلی های شکسته پرتابی از سوی سکوها، مافیای رسانه ای، برنامه نود و ... هم مقابله کنند! شبیه این حکایت در تعدادی از اورژانس های کشور رویت که با ورود یک بیمار بد حال به بیمارستان ، پرسنل این بخش علاوه بر تلاش در جهت نجات جان بیمار باید همزمان عوامل مخل داخلی و خارجی دیگری نیز را خنثی کنند.

وضعیت حاد بیمار یا بیمارستان؟!

بدون شک بیماری که به اورژانس منتقل می شود دارای شرایط نامناسبی است و ممکن است هر ثانیه برای نجات جانش ارزشمند و حیاتی باشد. اما گاهی اوقات شرایطی رقم می خورد که نه تنها جان بیمار بلکه جان سایر بیماران هم به خطر می افتد! در بسیاری از موارد زمانی یک بیمار بد حال به اورژانس منتقل می شود اطرافیان بیمار در عوض کادر درمان و پزشکی دور بیمار خود حلقه می زنند و پرستاران باید از اطرافیان و خانواده بیمار خواهش کنند تا دستکم راه را برای رسیدن پزشک و پرستار بر بالین بیمار باز کنند. البته همین درخواست ساده و منطقی ( البته منطقی از نظر کادر درمان و پزشکی؛ والا ما به اندازه جمعیت کشور در مملکت پزشک داریم ولی چون در منزل امکانات ندارند به بیمارستان مراجعه می کنند!) گاهی با تهدید، توهین، حمله، ضرب و شتم و تخریب اموال عمومی بیمارستان همراه است ولی چون مریض دارند و اعصابشان خرد است، «چاره ای نیست به جز دیدن و حسرت خوردن!»  فاز بعدی ماجرا درگیری اطرافیان بیمار با یکدیگر و در مواقعی با کادر درمان و پزشکی به دلایل مختلف نظیر خصومت های شخصی، اختلافات خانوادگی، موج دوم درگیری و نزاع قبلی، تاخیر در روند فرآیند درمان به زعم اطرافیان و ... می باشد که تماشای این ماجرا تمام تلاش های دوستان اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی را در احیای سینمای شهر و تبدیل سالن ارشاد به سالن سینما زیر سوال می برد!

نقش کلیدی نگهبانان در اورژانس!

نقش نگهبانان نیز در این مواقع دیدنی و شنیدنی است. حکایت نیروهای حفاظت اورژانس که از قضا به اسپری فلفل و یک قبضه باتوم پلیمری نیز مجهز هستند، شبیه به حکایت خدا بیامرز «غلامرضا باغبان» است! ایشان که در دهه چهل نگهبان یکی از باغات میوه در ولایت ما بود در هنگام مواجهه با دزدی کودکان از باغ، با یک بیل دسته بلند روسی به تعقیب آنها می پرداخت. البته به واسطه قد رشید خودش و دسته بلند بیل که دائم به شاخه ها برخورد می کرد، هیچگاه موفق به دستگیری بچه ها نمی شد و سارقان میوه جان سالم به در می بردند ولی حتی اگر بیل کوتاه تر بود و غلامرضا هم چابک تر، باز هم ایشان حق نداشت با  بیل بچه های مردم را دوشقه کند! این بندگان خدا هم که از بد روزگار به کسوت نگهبانی در اورژانس نائل شده اند، نمی دانند در مواجهه با درگیری های داخل اورژانس دقیقاً چه موضعی اتخاذ کنند؟ از جان پرسنل مراقبت کنند؟ جان خودشان را از مهلکه در ببرند؟ مراقب بیمار باشند از روی تخت نیفتد؟ اورژانس را یک تنه آرام کنند؟ از اسپری فلفل استفاده کنند؟ با باتوم ملت را بترسانند؟ اما جالب اینجاست دست آخر خودشان متهم به ایجاد نا امنی و درگیری در اورژانس می شوند و باید پاسخگو هم باشند. بماند که گاهی اوقات که کتک خورشان پر می شود و هوس شکایت از ضاربان می کنند، فیلم ضبط شده به وسیله دوربین ها نیز یهویی پاک می شود؟!

مدیریت در اورژانس

هر چند دلایل فرهنگی و اجتماعی در بروز بسیاری نابسامانی ها و نا امنی ها در اورژانس تاثیر مستقیم دارند، ولی لزوم توجه بیشتر به مدیریت داخلی بیمارستان نیز مورد انتظار است. جدا نبودن بخش فوریت از اورژانس، کاهش تعرفه های بیمارستانی و افزایش مراجعات غیر ضروری به بیمارستان، کمبود نیرو و پرستار، عدم تقویت بخش خصوصی در جهت کاهش مراجعه به اورژانس به منظور درمان های سرپایی، کمبود امکانات و تجهیزات فنی، توجه نا کافی به مقوله آموزش و پیشگیری بهتر از درمان، تلفن برخی از مدیران شهری به مقامات بیمارستان و توصیه در خصوص بیمار شان، رفتارهای غیر مسئولانه و کودکانه برخی مسئولان بخش های مختلف بیمارستان که برای دو روز مسئولیت بیشتر بر مسند یک بخش ادعای قوم و خویشی با وزیر و وکیل و فرماندار و ... دارند و به هر دست آویزی دست می یازند و ... از دیگر چالش های موجود در بیمارستان است. جا دارد مسئولین محترم بیمارستان در وهله اول نسبت به مقوله پیشگیری بهتر از درمان، حساس تر باشند و روی آموزش از هر طریقی که صلاح می دانند، وقت و هزینه بیشتری صرف کنند. جدا سازی بخش فوریت از اورژانس و تلاش در جهت جلوگیری از ورود اطرافیان بیمار به محوطه درمان اورژانس از دیگر راهکارهای جلوگیری از ازدحام در اورژانس محسوب می شود. در ضمن درخواست از نیروی انتظامی به جهت استقرار دائم چند سرباز در محیط بیمارستان می تواند در امنیت فضای فیزیکی بیمارستان موثر باشد.

سخن پایانی

بدون شک حرفه پزشکی از مشاغل پر استرس و حساس محسوب می شود و فرآیند درمان نیز به تبع این حساسیت باید در شرایطی آرام و خالی از تنش صورت پذیرد. فلذا توجه به مقوله امنیت فضای شغلی و حرفه ای و ایجاد محیطی امن و کم استرس به منظور ارائه خدمات شایسته اولین خواسته کادر درمان و پزشکی محسوب می شود. هر چند کاستی ها و کمبود پزشک متخصص، پرستار و امکانات، گاهی اوقات باعث ایجاد نارضایتی در شهروندان می شود ولی به یاد بیاوریم که از یک بیمارستان با امکانات محدود نباید انتظار خدمات پزشکی در حد بیمارستان « شارپ مموریال تورنتو» داشته باشیم! در ضمن نباید فراموش کرد در ایامی که همه افراد جامعه در ایام نوروز در کنار خانواده لحظات خوب و دلپذیری را سپری می کنند، کادر درمان و پزشکی باید بر اساس برنامه تنظیمی و ساعات کاری موظف در بیمارستان حضور داشته باشد تا جور کش پرخوری و تن پروری و بی مبالاتی ما در سبک زندگی و رانندگی تهاجمی و درگیری های خانوادگی باشند. با این وجود به خود حق می دهیم اگر کمترین قصوری در روند درمان بیمارمان صورت گرفت چشمان خود را ببندیم و ادبیات ناشایستی را که از دوران کودکی تا به امروز آموخته ایم، یکجا و بدون فیلترینگ به کار بندیم. شاید پزشک متخصص قلب بیمارستان بقیه الله علی آباد کتول که هیچ وظیفه ای در قبال انتقال بیمار با آمبولانس به بیمارستان مجهز تر ندارد ولی از روی انسانیت و وجدان حرفه ای در عقب آمبولانس کنار مریض می نشیند و او را تا اورژانس بیمارستان شفا همراهی می کند و یا دکتر بیهوشی همین بیمارستان که بیمار تصادفی اهل مشهد را تا ICU بیمارستان صیاد گرگان همراهی می کند، انتظار همکاری بهتر و شایسته تری از مردم و مسئولین دارند تا لااقل بتوانند در محیطی آرام تر و کم تنش تر بدون داشتن استرس به طبابت و معالجه بیماران بپردازند نه اینکه نگران درگیری در اورژانس و حمله اطرافیان بیمار به پرسنل بیمارستان و سایر مخاطرات جانی و روانی باشند! 

وقتی اسکان فرهنگیان در بوق و کرنا می شود!

باسمه تعالی

وقتی اسکان فرهنگیان در بوق و کرنا می شود!

چرا رسانه ملی از اسکان سایر کارمندان گزارش منتشر نمی کند؟!

مسافرت یا سفر کردن به جابه‌جایی انسان از محلی به محلی دیگر به هرمنظوری یا هر مدتی گفته می‌شود. این جابه‌جایی می‌تواند با وسیله یا بدون هیچ وسیله ی نقلیه صورت گیرد. مسافرت پدیده ی جدید نیست و سفر از دیر باز با زندگی انسان ها عجین بوده و انسان هیچگاه خود را از سفر بی نیاز ندانسته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند سفر از دوره های بسیار کهن به صورت های مختلفی از گردشگری و جهانگردی با اهداف و مقاصد مختلف رواج داشته است. مردم در تمدن های ماقبل تاریخ هم مجبور به جابه جایی بودند تا غذا به دست بیاورند، از خطر دوری کنند و یا به مناطق دارای آب و هوای بهتر و شرایط زندگی بهتر از نظر کشاورزی و شکار بروند. با گذر زمان انگیزه هایی همچون تجارت، تبادل کالا و تفریح  آنها را به مسیرهای دورتری کشاند و ابعاد مسافرت را وسعت بخشید.

مزایای سفرهای تفریحی

سفر دارای ابعاد مختلفی است و سفرهای تفریحی را می توان یکی از تفریحات سالم بشر در همه اعصار و دوره ها نامید. چرا که مزایا و اهدافی را که برای این گونه سفر ها تعریف کرده اند، با روحیات بشر سازگار است و منجر به بهبود حال عمومی انسان می شود. کاهش استرس، تنوع در زندگی هر چند به مدت محدود، استفاده از هوای آزاد، رهایی از تعلقات زندگی و محیط کاری، رویارویی با حوادث و اتفاقات غیر منتظره و جدید، زندگی در لحظه، امکان مطالعه و ورزش بیشتر، درک بیشتر تفاوت ها و مقایسه شرایط، آشنایی با زندگی و روحیات دیگران و ... از مزایای سفر کردن می باشند که بدون شک این موارد در زندگی روزمره انسان تاثیر مثبت خواهند داشت.

چالش های سفر

با وجود مزایای بی شمار سفر و نقش آن در تخلیه هیجانات و اضطراب دنیای حاضر، گاهی اوقات چالش های موجود در جامعه مانع از تحقق اهداف سفر می شود. بحث هزینه های سفر، خطرات احتمالی، بیماری و ... از جمله چالش هایی هستند که گاهی اوقات افراد را در تصمیم گیری برای انجام مسافرت مردد می سازند.

اقامت در سفر

یکی دیگر از چالش هایی که گاهی اوقات مانع اصلی بستن بار سفر می شود، محل اسکان یا اقامت در طول سفر می باشد. بدون شک امنیت فیزیکی و روانی در محل اسکان یکی از دغدغه های اساسی افراد در طول مسافرت محسوب می شود. در اکثر کشور های مختلف دنیا مکان های اقامتی با شرایط و امکانات متفاوتی وجود دارند که مسافران با توجه به شرایط مالی و نیاز خانوادگی نسبت به انتخاب و اقامت در آنها تصمیم گیری می کنند.

 مجموعه واحدهایی که برای اقامت گردشگران، خدمات اقامتی و یا وابسته به آن را ارائه می دهند تاسیسات اقامتی نامیده می شوند. انواع تاسیسات اقامتی عبارتند از: هتل، هتل بوتیک، هتل آپارتمان، متل، هاستل، مسافرخانه یا مهمانپذیر، مهمانسرا، مجتمع توریستی، اردوگاه جهانگردی، بنگالو، شاله، پانسیون، پانسیون خانگی، ویلا یا آپارتمان شخصی (خانه دوم)، ویلاهای خصوصی و اقامتگاههای آزاد که هر کدام دارای مختصات، امکانات و ویژگی های جداگانه ای هستند و بالتبع هزینه اقامت در آنها نیز متفاوت است.

اقامت در ایران

هر چند در کشور ما نیز در بحث اقامت مسافران اقدامات زیادی صورت گرفته است ولی با توجه به میزان کم درآمد سرانه خانوار ها و قیمت بالای مکان های اقامتی بیشتر افراد سعی می کنند در منزل دوستان و آشنایان، مکان های اقامتی با قیمت پائین تر و چادر های مسافرتی اقامت کنند. بدون شک اکثر خانواده های ایرانی توان پرداخت هزینه های چند صد هزار تومانی یا حتی یکی دو میلیون تومانی برای اقامت یک شب در هتل را ندارند. هر چند هتل با قیمت های پائین تر هم وجود دارد ولی در مجموع اقامت در هتل با درآمد بیشتر خانواده های ایرانی همخوانی ندارد.

اسکان فرهنگیان و بازتاب ملی آن در صدا و سیما

با وجود اینکه اکثرات ادارات و نهاد ها جهت رفاه کارمندان خود در ایام نوروز و تابستان برنامه ها و شرایط ویژه ای را تدارک می بینند تا آنها بتوانند ایامی به یاد ماندنی و دلپذیر در کنار خانواده خود در محیطی امن و استاندارد نظیر هتل، مجتمع های رفاهی و نظایر آنها داشته باشند، آموزش و پرورش اسکان فرهنگیان را در مدارس در دستور کار خود قرار داده است. همه ساله چندین میلیون نفر از فرهنگیان به همراه خانواده های خود در کلاس های درسی که به چند متر موکت، چند تخته پتو و بالشت و تجهیز شده اند اسکان داده می شوند. البته همین امکانات درجه بندی شده اند و در کلاس هایی یخچال و تلویزیون تعبیه شده است و برای اسکان نیز باید از چند هفته زود تر ثبت نام اینترنتی کرد و وجه را پرداخت کرد! صدا و سیما نیز که گویی انتشار اخبار مختص فرهنگیان را از اوجب واجبات می داند، همه ساله آمار اسکان فرهنگیان را با آب و تاب فراوان در رسانه ملی بازتاب می دهد و شور و نشاط را در بین فرهنگیان به تصویر می کشد!

جالب تر اینجاست که این رسانه ملی هیچگاه از اسکان سایر کارمندان این مملکت، خبر یا گزارشی منتشر نمی کند! و این شبهه در ذهن افراد متبادر می شود که آیا سایر کارمندان هیچگاه به سفر نمی روند یا اقامت در کلاس های درس و چادر زدن در حیاط مدارس این قدر مهم است که صدا و سیما به گزارش جامع در خصوص آن می پردازد؟!

سخن پایانی

هر چند با شرایط و برنامه های اعلامی موجود توان و اراده ای راسخ برای پرداختن ریشه ای به دغدغه های فرهنگیان مشاهده نمی شود و بیشتر طرح ها و ایده های مطروحه در این خصوص کاغذی، کلیشه ای و جشنواره ای هستند و امیدی به بهبود اوضاع در معیشت فرهنگیان و تغییر نگاه به مقوله آموزش و پرورش نیست، ولی ای کاش دوستان در ستاد بازسازی و نوسازی مدارس در هنگام ساخت مدارس جدید چند واحد به صورت سوئیت در طبقه فوقانی یا زیر زمین ساختمان مدارس جدید ساز تعبیه کنند تا لااقل در زمان اسکان معلمان در مدارس، شان و منزلت آنها حفظ شود و مجبور نباشند برای چادر زدن در حیاط مدرسه از اداره متبوع نامه بیاورند و یا برای جلوگیری از باز شدن درب کلاس به هنگام خواب، میز معلم را پشت در بگذارند! 

کاندیداتوری شوراهای اسلامی ؛ انگیزه ها و شعارهای انتخاباتی

باسمه تعالی

کاندیداتوری شوراهای اسلامی ؛ انگیزه ها و شعارهای انتخاباتی

 

 پرهیز از قومیت گرایی و سیاسی بازی، توجه به نیاز های اساسی شهر، اولویت بندی نیاز های شهری و ایجاد درآمد های پایدار با رویکرد خلاقانه از خواسته های اصلی مردم در بحث مدیریت شهری محسوب می شود.

 

 

به قلم وحید حاج سعیدی

کمتر از یک ماه دیگر تا شروع انتخابات پنجمین دوره انتخابات پارلمان شهری یا همان شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب اعضای شورا ها توسط مردم باقی مانده است. شوراهای اسلامی دارای ظرفیت بالایی هستند و استفاده از ظرفیت شورا ها را می توان تجلی دخالت آراء و نظرات مردم در اداره عمومی شهر و روستا نامید. چرا که شوراهای اسلامی شهر و روستا شوراهایی هستند که در مناطق شهری و روستایی ایران بطور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. شورای هر استان نیز از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه هر استان تشکیل می‌شود.

هر چند تصمیمات و مصوبات شورا ها در نهایت باید از فیلتر فرمانداری وارد فاز اجرا شوند، ولی در مجموع می توان شورا ها را نماد تحقق دخالت مستقیم مردم در اداره امور عمومی شهر قلمداد کرد و به همین جهت این نهاد از اهمیت خاصی برخوردار است. فصل هفتم قانون اساسی ایران به شوراها اختصاص دارد. این فصل شامل اصول صدم تا صد و ششم قانون اساسی هستند که وظایف شورا ها مشخص کرده است.

با وجود اینکه بر لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی تصریح شده‌ است، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا 1377 به تعویق افتاد. در نهایت اولین دوره ی انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷ اسفند سال ۱۳۷۷ اجرایی گردید که با استقبال زیاد مردم همراه شد. این انتخابات در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند. منتخبین اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ  ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ رسماً آغاز به کار کردند و تا کنون چهار از شوراها را پشت سر گذاشته ایم.  

کاندیداهای شورا از چه قشری هستند؟

افراد زیادی داوطلب حضور در انتخابات شورا ها هستند. در دوره گذشته افراد بسیاری از اقشار جامعه با سمت ها و مشاغل گوناگون به عنوان کاندیدا در این رقابت با یکدیگر رقابت کردند که احتمال افزایش این رقم در انتخابات پیش رو محتمل است. شرکت این تعداد از افراد جامعه در انتخابات شورا ها بیانگر این نکته است که افراد با توانمندی های مختلف علاقه مند به حضور در شورا ها و فعالیت در این نهاد مدنی هستند. از استاد دانشگاه، روحانی، فرهنگی و کارمند گرفته تا بازاری، ورزشکار، دانشجو و ... تنوع و دربرگیری اقشار مختلف در این مقوله حاکی از این مطلب است که شورا ها به یک قشر یا یک گروه خاص تعلق ندارند و همه افراد جامعه می توانند در مدیریت شهری سهیم باشند.

فلسفه حضور افراد در شورا ها

هر چند فلسفه حضور افراد با گرایشات و تخصص های مختلف در شورا بسیار متنوع و گوناگون و حتی در مقاطعی نیز اقتصادی و مادی (!) است ولی آنچه که عیان است، بیشتر این افراد، داعیه مدیریت کلان شهری و اثر بخشی بر ساختار اداره امور شهری و روستایی دارند و مدعی هستند قادرند در اداره امور عمومی شهر تحول ایجاد کنند.

البته کسب موقعیت و جایگاه اجتماعی برتر، کسب محبوبیت و شهرت، دغدغه خدمت به شهروندان و حتی بستر سازی جهت سایر مناسبات اجتماعی نظیر انتخابات مجلس شورای اسلامی و برخی انگیزه های شخصی نیز از دلایل حضور افراد در کارزار انتخابات شوراهای اسلامی محسوب می شوند. به هر روی فلسفه حضور همه افراد در انتخابات شورا ها محترم است و مردم می توانند با نگاه به دیدگاه ها، اهداف و برنامه های کاندیدا در انتخاب کاندیداهای اصلح بکوشند.

 

تبلیغات با رویکرد ملی

با وجود اینکه هنوز ثبت نام رسمی از کاندیداهای انتخابات شورا ها آغاز نگردیده است و بالتبع هر گونه تبلیغات نیز در این ایام ممنوع است، ولی شاهد تبلیغات غیر رسمی بسیاری از کاندیداها از ماه ها قبل هستیم. از راه اندازی کانال های تلگرامی و فعالیت در فضای مجازی گرفته تا دست به قلم شدن و نگارش انواع مقالات انتقادی و اجتماعی و سیاسی و برگزاری جلسات خانگی و سخنرانی در برخی محافل و مدارس، حضور بر مزار شهدا، بازدید های نوروزی ... البته حضور در اماکن متبرکه نظیر آرامگاه ها، مجالس ختم و شادی برخی جلسات و سمینار ها نیز از شگرد های تبلیغاتی چراغ خاموش عده ای از کاندیداها محسوب می شود. اما نکته جالب اینجاست که برخی از کاندیداها در صحبت های تبلیغاتی شان وعده انجام اموراتی را می دهند که به هیچ عنوان در حیطه اختیارات و وظایف شورا ها نیست و به نظر می رسد حتی از قوانین و وظایف شورا ها بی اطلاع هستند.

با نگاهی به پوسترها و تراکت های تبلغیاتی کاندیداهای ادوار گذشته و بررسی شعار های مطرح شده در می یابیم عده ای از دوستان ظاهراً با اهداف و ساختار شوراها کمتر آشنا هستند و در شعار های تبلیغاتی از وعده هایی رونمایی می کنند که در مقاطعی فراتر از توان رئیس جمهور مملکت است! ریشه کن کردن بیکاری، اشتغال زایی، کاهش نرخ تورم، ساخت جاده و ورزشگاه، وعده ساخت و احداث پروژه های مختلف، پیگیری پروژه های بر زمین مانده و .... بخشی از وعده های سوفسطایی کاندیداهای ادوار گذشته است. در صورتی که بر اساس قانون برای اعضای وظایفی مشخصی تدوین شده است که حرکت بر خلاف آن میسر نیست.

 

اولویت بندی و توجه به نیاز های شهری

هر چند نظرات اعضای شوراها محترم و قابل اعتنا است ولی شاید بین انتظارات عموم مردم شهر با نظرات اعضای محترم شهر اختلافاتی وجود داشته باشد. بدون شک «اولویت بندی نیاز های شهر» و «توجه به نیازهای اولیه شهر» را می توان اولین خواسته مردم در مدیریت شهری تلقی کرد.

دیوار کشی زمین های بلا استفاده در شهر، تمرکز زدایی و سوق دادن شهر ها به سمت مراکز کمتر توسعه یافته، افزایش ظرفیت حمل و نقل شهری با وسایل نقلیه بزرگتر نظیر مینی بوس و اتوبوس، شستشوی روزانه جداول شهری، شستشوی دو ماهه یا حتی چند ماهه کوچه ها، تلاش در جهت استفاده از ظرفیت های گردشگری و تفریحی موجود، فرهنگ سازی در خصوص پرداخت به موقع عوارض، ایجاد هماهنگی در جهت ساخت و ساز به صورت اشتراکی راه حل جلوگیری از هدر رفت زمینهایی متراژ کم و ... از طرح هایی هستند که نیاز به بودجه و امکانات فراوان ندارند و با کمترین هزینه قابلیت اجرا دارند و تعدادی از این طرح ها در دراز مدت نیز باعث ایجاد درآمد پایدار در شهر داری ها می شوند.

به عنوان مثال یکی از مشکلات شهر نشینی در عصر حاضر کمبود پارکینگ و عدم امکان ساخت پارکینگ در واحد های تجاری با عرض کم در خیابان های اصلی شهرها می باشد. در واقع عرض کم، نداشتن پارکینگ، کوچک بودن واحدها از جمله ویژگیهای عمومی این سازهها هستند. این ساختمانها عموماً دو یا سه طبقه هستند و یک درب ورودی و راه پله دارند که تقریباً یک سوم از زمین صرف ساختن راه پله و درب ورودی شده است. به دلیل عرض کم این زمینها صاحبان آنها قادر به ساخت پارکینگ در ساختمان خود نیستند و ناخواسته به مشکل ترافیک شهر هم اضافه میشود.

یک راه‌حل برای جلوگیری از هدر رفت زمینهایی است که به لحاظ تجاری قیمت بالایی دارند، ساخت و ساز به صورت اشتراکی است. از عمده مزایای ساخت و ساز به صورت اشتراکی میتوان به مدیریت سرمایه و نیروی انسانی و بهرهوری بیشتر اشاره کرد. کمک به زیبایی مبلمان شهری، امکان استفاده منطقیتر از زمینهای تجاری، ساخت و ساز اقتصادی و مقرون به صرفه از دیگر مزایای این قبیل ساخت و ساز است. اما به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی عمدتاً توافق بین مالکان این زمینها صورت نمیگیرد و مشکلات حقوقی نیز مزید بر علت میشود تا این امر محقق نشود.

استفاده از خرد جمعی و تجارب اهل فن در ایجاد هماهنگی بین صاحبان زمین های مناطق پر رفت و آمد شهری می تواند در جلوگیری از بروز برخی نا هنجاری های ترافیکی و شهری موثر باشد.

 

سخن پایانی

بی هیچ تردید نظرات، ایده ها و پیشنهادات کاندیداهای شورا ها محترم و در برخی موارد قابل اعتنا و به روز است، ولی آنچه که مردم از کاندیداها و اعضای منتخب شورا ها قبل و بعد از انتخابات انتظار دارند، حرکت در مسیر قانونی شوراها و پرهیز از علملکرد جناحی، سیاسی و قومیتی است. تصمیم گیری و خلق راهبرد های جدید بر اساس منابع مالی در دسترس و امکانات هر شهر با نگاه منطقی اولویت محور، استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی و تلاش در جهت ایجاد درآمد پایدار با رویکرد خلاقانه کلید حل بسیاری از معضلات مدیریت شهری می باشد. در واقع داشتن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت می تواند در توسعه مدیریت شهری موثر واقع شود و اگر همه برنامه ها 4 ساله طراحی و مدیریت شوند، در عمل اتفاق خاصی را در مدیریت شهری شاهد نخواهیم بود. در پایان ذکر این نکته لازم است که اهداف و برنامه های  آرمان محور و اصولی محقق نخواهند نشد مگر به مدد توسل و تکیه به خرد جمعی و استفاده از همه پتانسیل های شهر، استفاده از تجارب بزرگان شهر و استان، تشکیل کارگروه و اطاق فکر مستقل در هر کدام از موضوعات شهری. امید است منتخبین آینده شورا ها با برنامه های جدید و توسعه یافته در مدیریت شهری تحول ایجاد کرده و زمینه داشتن شهر هایی زیبا و آباد را فراهم سازند. 

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه

باسمه تعالی

آرامش بهاری در بقاع متبرکه با چاشنی قطع درختان و کندن گل و گیاه

امسال با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل  بقاع متبرکه به قطبهای فرهنگی و لزوم ترویج فرهنگ وقف و همچنین استقبال مردم از امامزادگان در تمامی ایام سال به ویژه ایام نوروز، طرح آرامش بهاری در آرامستان ها و بقاع متبرکه سراسر کشور در حال اجراست.در این طرح قرار است  با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی، احیاء، تبلیغ و ترویج سنت های اصیل اسلامی، تعمیق و تقویت فرهنگ ناب دینی در جامعه و خدمت رسانی مطلوب و شایسته به زائران بقاع و اماکن متبرکه صورت پذیرد.  برپایی خیمه های معرفت، برگزاری مسابقه های مختلف قرآنی، فرهنگی و هنری، پاسخگویی به مسائل شرعی، ارائه مشاوره و تبیین فرهنگ و سنت نیک و حسنه وقف را از  برنامه های طرح آرامش بهاری نوروز 96 به شمار می آیند.

اما در شهرستان علی آباد کتول و در آرامستان اصلی شهر که مرقد مطهر هارون ابن موسی ابن جعفر ( ع) ( امام زاده الازمن ) نیز در آن واقع است شرایط به گونه ای دیگر در حال رقم خوردن است و این آرامش با قطع درختان و کندن گل و گیاه های های کاشته شده، همراه شده است!

هر چند هیات امنا معتقدند به منظور انجام بازسازی و مرمت این اقدامات صورت گرفته است ولی هیچ عقل سلیمی کندن گل و گیاه و درختان با عمر بیش از سی سال را به منظور بازسازی نمی پذیرد.

در حالی که به واسطه سهل انگاری در حفاظت از جنگل ها بیش از نیمی از کشور درگیر معضل ریزگرد ها و سیل های فصلی هستند و درختکاری و غرس نهال در این ایام در حال تبدیل شدن به یک سنت است و حتی مقام معظم رهبری نیز همه ساله به انجام این امر مقدس اهتمام می ورزند کندن درختان و سوزاندن آثار و بقایای آنها با هیچ منطقی سازگار نیست.

زیبا سازی با سیم های خاردار همخوانی ندارد

هر چند قطع درختان بخشی از مشکلات این آرامستان محسوب می شود و مشکلات این آرامستان در بخش های دیگر هم به چشم می آیند.  حصار کشی آرامستان با سیم خاردار، سیم های خاردار زنگ زده و بریده در اطراف آرامستان، سنگ قبر های شکسته، چرای گاه و بی گاه دام در محوطه ، دپوی زباله و ... بخشی از مشکلات اساسی این آرامستان محسوب می شوند که به  هیچ عنوان زیبنده این مکان مقدس نیست. م ح یکی از افرادی است که در حال شستن قبر یکی از آشنایان خود می باشد. از او راجع به وضعیت آرامستان سوال می‌کنم. در پاسخ می گوید: کسانی که اینجا زیر خروارها خاک خفته اند شاید از نظر دیگران مرده بیش نباشند ولی از نظر ما صاحبان عزا جیگر گوشه های ما هستند که برخی از آنها به خاطر دین، وطن و ناموس به دیدار معبود شتافتند و بقیه نیز به علت بیماری، تصادف و یا مرگ طبیعی فوت نمودند. در هر حال اینها عزیزانی بودند که اکنون در بین ما نیستند. ما هر هفته برای قرائت فاتحه به اینجا می آئیم اما به جای دیدن آبادی و سرسبزی شاهد قطع درختان و سوزاندن آنها هستیم. یکی دیگر از مشکلات اینجا اطاله ساخت امامزاده است. مسکن مهر با آن همه سنگ اندازی در شهرستان ساخته شد ولی امامزاده شهر که نماد مذهبی شهرستان است هنوز تکمیل نشده است و معلوم نیست ساخت آن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟!

الف ع یکی دیگر از مراجعه کنندگان به امامزاده در خصوص مشکلات امامزاده گفت: ما هر هفته که برای زیارت اهل قبور و قرائت فاتحه به این آرامستان مراجعه می کنیم اما متاسفانه شاهد هستیم که نهال ها و گلهایی که در افراد اطراف قبور  توسط مردم کاشته شده است، کنده و قطع شده است.تا جایی که ما اطلاع داریم گل و درخت و سبزه نماد طبیعت پاکی و زندگی هستند و قطع درختان معلوم نیست با کدام منطق صورت می گیرد. در حالیکه این آرامستان فاقد دیوار کشی مناسب است و هر از گاهی شاهد چرای دسته جمعی دام و طیور در این آرامستان هستیم. اما مسئولان شهرستان و هیات امناء تا کنون اقدام اساسی در این خصوص انجام نداده اند و حصار کشی با سیم خاردار صورت گرفته است که نه تنها در شان این آرامگاه نیست بلکه به راحتی قابل نفوذ است و انواع و اقسام حیوانات وارد حریم قبرستان می شوند.

سخن پایانی

در دین مقدس اسلام زیارت قبور نه تنها نفی نشده است، بلکه به این امر توصیه نیز شده است. از حضرت‌ باقر علیه‌ السّلام‌ درباره زیارت‌ اهل‌ قبور پرسش‌ نمودند. فرمود: چون‌ روز جمعه‌ باشد آنان را زیارت‌ کن‌ ؛ چون‌ هر کس‌ از آنان‌ در ضیق‌ و تنگی‌ باشد در بین‌ طلوع‌ صبح‌ صادق‌ و طلوع‌ آفتاب‌ گشایش‌ می‌یابد. بر اساس تعالیم الهی زیارت قبور مومنان ثواب بسیار دارد، و علاوه بر فواید عظیمه‏اى که بر آن مترتّب است، باعث عبرت و آگاهى و زهد و بى‏میلى به دنیا، و رغبت در آخرت مى‏شود، عاقل آن است که در قبرستان از اموات عبرت بگیرد، تا حلاوت دنیا از دلش بیرون رود، و شهد کالاى دنیوى در کامش تلخ گردد. اما آنچه در فضای آرامستان اصلی شهرستان علی آباد به چشم می آید نه تنها با تعالیم اسلامی فاصله دارد، بلکه با موازین بهداشتی و اخلاقی نیز دارای زاویه است و توجه به فضای معنوی و  فیزیکی آرامستان های کشور که یکی از ضروریات است متاسفانه در این شهرستان مغفول واقع شده است. امید است مسئولین محترم شهرداری و اداره اوقاف بدون ملاحظات سیاسی و قومیتی در اسرع وقت نسبت به ساماندهی فضای فیزیکی محوطه، جلوگیری از تردد احشام، ساماندهی و راه اندازی دفتر جهت پرداخت هزینه کفن و دفن، تسریع ساخت و ساز محوطه امامزاده و انجام امورات زیربنایی و اساسی در این آرامستان اقدام کنند.