مدیریت ستاره های رسانه ملی بر عهده کیست؟!

مدیریت ستاره های رسانه ملی بر عهده کیست؟!

مزدک میرزایی راهی خارج شد، محسن افشانی بازیگر ایرانی به دلیل انتشار ویدئو با اسلحه و چاقو دستگیر و روانه زندان شد، رامسین کبریتی بازیگر سریال ستایش  به شبکه جم پیوست، جزییات ارتباط نامشروع مجری صدا و سیما با دختر جوان، عکس های بی حجاب آزاده نامداری در حال خوردن مشروبات الکلی در خارج از کشور، تولد فرزند رامبد جوان در کانادا، پناهندگی مهدی رستم‏پور مجری و کارشناس کشتی و وزنه‏برداری صدا و سیما ، کشف حجاب بانوان هنر پیشه و پیوستن به شبکه های خارجی، انصراف برخی از بازیگران کم فروغ رسانه ملی از حضور در صدا و سیما و ... اخباری از این دست که هر از گاهی در رسانه های مختلف به چشم می خوردند و بازتاب های گسترده و البته متفاوتی در کشور دارند، حاکی از نبود سیستم نظارت بر رفتار ستاره های مختلف به ویژه چهره های شاخص رسانه ملی است. تجرد، ازدواج و طلاق های مکرر، کشف حجاب یا حجاب نامناسب، داشتن مواضع اپوزیسیونی و حتی مخالفت با حاکمیت و نظام، انتشار ویدئو ها و تصاویری خلاف عرف جامعه با حیوانات خانگی ، پوشش نامناسب و حتی با اسلحه و چاقو، اظهار نظرات شاذ و گاهاً نادرست و خلاف واقع در خصوص وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تهدیدی به کناره گیری از حضور در رسانه ملی و ... بخشی از مختصات ویژگی های شخصی  برخی از بازیگران، هنرمندان ، مجریان و نویسندگان رسانه ملی است که البته با توجه به میزان دیده شدن یا کسب درآمد از این رسانه با شدت و ضعف همراه است!

ناگفته نماند که با وجود تناقض در رفتار و گفتار ستاره های رسانه ملی ، معمولاً رفتارهای آنان با کدخدا منشی و مصلحت اندیشی نا دیده انگاشته می شود و پس از مدتی ممنوع التصویر شدن یا مجازات های مشابه دوستان دوباره به قاب جادویی باز می گردنند مگر اینکه خودشان قید بازگشت به وطن را بزنند و در مقابل حاکمیت شمشیر را از رو ببندند! وجود همین سیاست های دو گانه و مصلحت اندیشانه، در کنار نبود نظارت و مدیریت ستاره ها که در همه جای دنیا مرسوم و متداول است، باعث شده تا هر از گاهی شاهد رفتار ها، اظهار نظرات، مسافرت ها و برخوردهای خلاف عرف از سوی این ستاره ها باشیم.

در همه کشورهای دنیا برنامه های مدون و مشخصی برای کنترل ستاره ها و عدم سوء استفاده آنان از جایگاه و موقعیتی که به مدد رسانه و بودجه مردمی به دست آورده اند، تنظیم شده است که یکی از آنها در اصول حرفه‌ای ساخت آثار هنری، حقوقی نظیر «حق تصویر»، «حق شهرت»، «حق تجاری سازی و بازرگانی» می باشد که بازیگران باید پس از کسب شهرت، در صورت شرکت در برنامه های مختلف  به سازمان های رسانه ای بپردازند. اما از آنجا که در کشور ما اکثر اوقات سرنا را از سر گشاد آن می نوازیم، کار برعکس شده و گاهاً شاهد هستیم بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران یا افرادی که به واسطه حضور در رسانه ملی یا قاب آن به شهرتی رسیده اند از رسانه ملی بابت حضور در برنامه های مناسبتی سکه یا هدایای نقدی طلب می کنند و یا اینکه اساساً حضور در رسانه ملی را تحریم می کنند!

نبود قراردادهای حرفه ای این توهم را در سلبریتی ها به وجود آورده که پس از کسب شهرت، هیچ فرد یا نهادی حق دخالت در زندگی شخصی و خصوصی آنها را ندارد غافل از اینکه در برخی کشور ها بر روی مصاحبه ها، گفتار و رفتار و حتی صفحه های شخصی آنها کنترل و نظارت است و باید بابت گفتار و رفتارشان بر اساس قراردادهای حرفه ای که بسته اند، پاسخگو باشند. اما در کشور ما به دلیل فقدان قراردادهای حرفه ای و عدم پرداخت مالیات ، عده ای از افراد به شهرت و ثروت بادآورده ای دست پیدا کرده و به واسطه همین ثروت و شهرت ، خود را مجاز به دخالت بسیاری امور، بروز هر گونه رفتار و اظهار نظر و حتی درگیری با پلیس و خبرنگار و ... می دانند.

در حقیقت اگر رسانه ملی در قراردادهایش به مفاد بین المللی و آیتم هایی نظیر حق الشهرت، حق التصویر و ... تکیه می‌کرد می‌توانست جلوی بروز بسیاری از این اتفاقات را که تفاوت «نقش بازیگران» با «خود واقعی افراد» یا درآمدزایی از طریق شهرت و چهره شدن آن‌ها ایجاد می‌کند، بگیرد.

هر چند گهگاه این اتفاق افتاده است ولی تعداد آن به اندازه ای کم است که گویی اتفاق نیفتاده است . به عنوان مثال مرحوم «فرج‌الله سلحشور» با «مصطفی زمانی» قراردادی بست که ایشان تا ۵ سال نتواند هر فیلمی که می‌خواهد بازی کند و آن فیلم‌ها به نقش یوسف پیامبر لطمه بزند؛ این مسأله را می‌توان با توجه به تجربه‌های جهانی در دیگر سازمان‌های رسانه‌ای نیز مورد بررسی قرار داد که در درجه اول به قراردادهای ستاره‌ها بازمی‌گردد. در سازمان‌های رسانه‌ای دنیا به واسطه آنکه «ستاره» آخرین حلقه ارتباط سازمان رسانه‌ای با مخاطب است، قراردادهای ویژه‌ای با آن‌ها تنظیم می‌شود که در آن «حق شهرت»، «حق تصویر»، «حق مالکیت معنوی»، «حق تبلیغات و تجاری سازی برند» و... لحاظ می‌شود و حتی در برخی قراردادها «لزوم رعایت چارچوب‌های ایدئولوژیک سازمان رسانه‌ای» نیز گنجانده می‌شود که در صورت تخطی از آن ، سازمان رسانه‌ای، برخورد حقوقی لازم را انجام می دهد. این برخورد ها به دلیل شفافیت در فضای رسانه‌ای برای مخاطب قابل قبول بوده و همواره حق را به سازمان رسانه‌ای می‌دهند. در حقیقت سازمان‌های رسانه‌ای همواره در چند چالش «اقتصادی و بازرگانی»، «سیاسی» و «فرهنگی و اجتماعی» با ستاره‌های خود قرار دارند، اما قراردادهای حقوقی محکم و لازم‌الاجرایی که با آن‌ها می‌بندند باعث می‌شود ستاره ها نتوانند خارج از چارچوب‌های سازمان رسانه‌ای عمل کند.

به عنوان مثال رعایت اصول حرفه‌ای در در مجموعه بزرگ و معتبری نظیر هالیوود تا آنجاست که حتی روی جملات آنان نظارت است و هنرمندان حق هر گونه اظهار نظر یا بیان هر مطلبی را ندارند. به عنوان مثال «تام هنکس» بازیگر نامدار و صداپیشه شخصیت «وودی» در داستان اسباب‌بازی در مصاحبه‌ای می‌گوید از او سوال شد آیا در حال ساخت داستان اسباب‌بازی ۴ هستید و او گفت: بله! و فردای آن روز وکیل دیزنی با وی تماس گرفت و به او گوشزد کرد در قراردادش ذکر شده است که حق ندارد درباره کاری که با هالیوود انجام می‌دهد صحبت کند.

این مسأله تنها مختص سازمان‌های رسانه‌ای نیست، بلکه در هر حوزه‌ای که شهرت ایجاد می شود، این قوانین لحاظ می‌شوند. کریستیانو رونالدو بهترین فوتبالیست جهان در سال های اخیر، هنگام بستن قرارداد با باشگاه‌ها حق مالکیت تصویر خود را برای خود نگه داشت و اعلام کرد رسانه Mint حقوق تصویری او را به دست گرفته است و هیچ‌کس حق استفاده از تصویر او را بدون اجازه این سازمان رسانه‌ای ندارد.

نپرداختن مالیات واقعی و مشخص نبودن میزان درآمد ستاره ها به ویژه در جشن امضاها، افتتاحیه ها، مراسم و برنامه هایی که در خارج از رسانه ملی برگزار می گردد و از آنها به عنوان مجری یا مهمان دعوت می گردد، از دیگر چالش های اقتصادی موجود است. به عنوان مثال یکی از هنرپیشگان درجه دو سینما و رسانه ملی برای شرکت در جشن یک محصول در شمال کشور 7 میلیون تومان برای حضور به عنوان مهمان و 12 میلیون تومان دستمزد در صورت مجری گری به هماره بلیط رفت و برگشت هواپیما و اسکان در هتل مطالبه نمود! این درآمد های بادآورده و فاقد مالیات در کنار عدم پرداخت حق السهم رسانه ملی از شهرتی که به این افراد هبه کرده ، باعث شده تا ادبیات یا به عبارتی ژانر جدیدی در رفتار برخی ستارگان رسانه ملی ( اعم از بازیگر، مجری، کارشناس، حتی فوتبالیست های سرخابی و ) ایجاد شود و آنها خود را تافته جدا بافته بدانند که ماحصل آن بروز ساختارشکنی هایی خلاف عرف و زندگی اکثریت جامعه باشد که نمونه هایی از آن را در ابتدای این مقال مرور کردیم.

شاید اگر گردانندگان مجموعه چند هکتاری صدا و سیما در انتخاب افراد و بستن قرارداد با بازیگران، مجریان ، نویسندگان و ...  کمی حرفه ای تر عمل کنند و مفاد و نکات حقوقی بین المللی را نیز مطالعه کنند، مانع از بروز چنین رویدادها و رفتارهایی در جامعه شوند.

 

مصاحبه 1

باسمه تعالی

در گفتگو با مهندس حامد احمدی کارشناس ارشد معماری مطرح گردید: لزوم توجه به استاندارد های ساخت و ساز در ساختمان سازی

 

بر اساس نظریۀ سلسله مراتب نیازهای مقدماتی مازلو انسان دارای نیاز های متفاوتی در سطوح چند گانه است که در بخش نیازهای فیزیکی و مادی : خواب، خوراک، پوشاک، مسکن و که از الزامات زندگی محسوب می شوند و بدون آنها زندگی غیرممکن است، در درجۀ اول اهمیت قرار می گیرند  و کلیۀ فعالیت‏های  انسان به گونه ختم به تامین اینها می‏شوند.

همانگونه نحوه ساختار و اساس زندگی انسان ها در طول سال های متمادی دستخوش تغییرات فراوان شده اند، نحوه برآودن نیاز های انسان های نیز دچار یک دگردیسی و تغییر اساسی گردید و همین امر موجب ابداع علوم و نظریه های جدید گردید. همانگونه که در بالا بدان اشاره شد یکی از نیاز های اولیه بشر مسکن یا سر پناهی برای سکنی گزیدن است. بدون تردید نحوه بر طرف ساختن این نیاز در عصر کنونی با ادوار گذشته تغییرات اساسی پیدا کرده است و امروزه مسکن تنها محلی برای استراحت یا در امان بودن از گزند سرما و گرما نیست. در حقیقت مسکن در جامعه صنعتی امروز باید علاوه بر مرتفع ساختن نیاز اولیه بشر، مامن و پایگاهی برای تمدید قوا و توازن روحی نیز باشد تا افراد یک خانواده بتوانند در کنار همدیگر اوقات و لحظات خوشی را در آن سپری کنند. توجه به نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، تعبیه پاسیو و گلخانه و باغچه و روف گاردن و سایر امکنات و تجهیزات در ساختمان های جدید بر همین اساس و رویکرد طراحی شده اند. به همین منظور گفتگوی کوتاهی را با  مهندس ......... انجام داده ایم که حاوی نکات ارزشمند و قابل توجهی است. مهندس  دانش آموخته معماری از دانشگاه ................................... و مدیر مجموعه .............است که طراحی ها و ایده های ایشان در امور ساختمان از ظرافت های خاصی برخوردار است.

الف) اساساً ساختمان سازی یک کار تخصصی است ولی متاسفانه افرادی با مشاغل گوناگون وارد این عرصه می شوند. تبعات این کار چیست؟

بعد از رکود در بخش مسکن  و افزایش هزینه های ساخت و ساز و کاهش خرید و فروش مسکن های آپارتمانی، مرمت و بهسازی ساختمان های قدیمی به یک کار پر درآمد تبدیل شده است و افراد زیادی وارد این فضای کسب و کار شده اند. اما ذکر این نکته ضروری است که ساخت و ساز و ایجاد تغییرات در ساختمان های قدیمی به دلایل گوناگون از اهمیت خاصی برخوردار است.                                                                                                            

ب)در مقاوم سازی یک سازه یا یک ساختمان قدیمی چه مسائلی باید رعایت شود؟

قبل از شروع به تعمیر یا ایجاد تغییرات در یک بنای قدیمی باید از شهرداری مجوز تغییر دریافت کرد و انجام این کار بدون مجوز خلاف مقررات عمومی ساختمان سازی است. چرا که مشخصات ملک همانگونه که می بینسم در سند قید شده است. بعد از انجام امور اداری نوبت به امور فنی و تخصصی می رسد. شیوه تعمیر ، نوسازی ، تغییر یا افزایش قسمت های سازه ای در یک ساختمان قدیمی با ساختمان های جدید متفاوت بوده و نیاز به اجرای طراحی نوین دارد.

اولین اقدام در هر پروژه  نوسازی ، نقشه کشی کامل ساختارهای موجود است  و باید همه اجزا و لوازم ساختمانی به دقت تحت بررسی قرار گیرند.

نقشه کشی با شرح کلی ساختمان مانند مشخصات کلی ساختمان ، مقررات شهرداری ، سن بنا ، کاربری ساختمان و مصالح بنا ، استاندارد قطعات ، خدمات فنی و تاسیساتی بنا و خصوصیات ساختاری بنا ادامه می یابد .

 در این نقشه باید شرایط ساختمان و جزئیات مربوط به هر بخش خاص مانند نمای ساختمان ، سقف پلکان ها ، زیر زمین ، اتاق های خواب و پذیرایی و نشیمن و آشپزخانه شرح داده شود و تمامی قسمت های معیوب و قابل بازسازی تعیین و مشخص گردند.

سیستم های حرارتی و سرویس های بهداشتی موجود در ساختمان معیوب و غیر قابل استفاده می شوند و لوله های زیر زمینی و اتصالات آنها به احتمال زیاد دچار آسیب دیده گی شده و یا اساسا طراحی نشده اند.

معمولا پشت بام قسمتی از ساختمان است که در معرض بدترین شرایط جوی قرار دارد بنابراین در بازسازی باید حتما به این قسمت از بنا نگاه ویژه ای داشت .

 اگر در بازسازی ساختمان به نقص های کوچک  بام بی توجهی شود در آینده آسیب ها و خسارات جدی و زیادی را ایجاد خواهد نمود.

برای جلوگیری از خسارات احتمالی در آینده، قبل از بازسازی بام ، باید اطلاعات کاملی در مورد توزیع بار در ساختمان در دسترس باشد. بارهای پشت بام فقط شامل وزن بام و برف نیست بلکه به دلیل وجود سطوح وسیع در پشت بام ها میزان بار عمدتا توسط نیروی باد تحمیل میشود بنابراین شرایط و وجود یک باد بند برای استحکام سقف از اهمیت زیادی برخوردار است .

پلکان های داخلی و خارجی در ساختمان های قدیمی از مشخصه های ساختاری مهم به شمار می آیند . در صورت معکوس بودن پله های سنگی فرسوده و از زیر تراشیده شده می توان آنها را مرمت کرد .

یکی دیگر از مهمترین امور در بازسازی اصلاح وسایل و امکانات بهداشتی است . طراحی راه حلهای جدید باید با نقشه فعلی مطابقت کرده و با نیاز های فنی هماهنگ باشد .

دیوارها و کف باید با دقت طراحی شود . ایجاد سوراخ در اطراف دوش از مهمترین خساراتی است که باید از آن اجتناب نمود .عدم وجود عایق های رطوبتی یا وجود نقص در آنها بخصوص در دیوارهای خارجی به همراه عایق بندی داخلی می تواند منجر به ایجاد رطوبت و بخار در دیوار و ساختمان شود که این امر ، علت اصلی در پوسیدگی و کپک زدگی است .

در آشپزخانه چه اقداماتی باید انجام داد؟

آشپزخانه از مهم ترین بخش های هر خانه محسوب می شود. طراحی در این بخش نیاز به ظرافت خاصی دارد. وجود مکش هوا در بالای اجاق در آشپزخانه الزامی است . هود های مکنده هوا برای این کار بسیار مناسب می باشند یک تفاوت عمده بین سیستم مکش هوا و سیستم چرخشی هوا وجود دارد و آن اینکه در سیستم های مکنده باید حفره ای رو به بیرون  تعبیه شود . این سیستم ها نسبت به سیستم های چرخشی کارامد تر بوده و بیشتر مورد توجه افراد می باشد .

در هنگام طراحی آشپزخانه به منظور ایجاد فضای کافی  برای نگهداری و ذخیره مواد در آشپزخانه، باید به ابعاد کابینت ها و لوازم داخل آنها توجه کرد .

در آشپزخانه باید از پریز به حد کافی استفاده کرد یعنی برای هر منطقه کاری و آماده سازی مواد غذایی یک جفت پریز کافی است .

استفاده از سینک های ظرفشویی  دو لنگه در آشپز خانه مناسبتر است زیرا از یک طرف ان  برای قرار دادن ظروف کثیف و از طرف دیگر برای آبگیری و شستشو می توان استفاده کرد .

سخن پایانی

بدون شک ساخت و ساز ساختمان های جدید ساز و مرمت ساختمان های قدیمی نیاز به تخصص و مهارت فنی دارد و بدون داشتن این مهارت ورود به این عرصه بدون شک عوارض و تبعات ناگواری به همراه خواهد داشت. امید است شهروندان محترم در هنگام ساخت و ساز به ویژه مرمت بناهای قدیمی و فرسوده در وهله اول با اهل فن و مهندسین ساختمان مشورت کنند و از هر گونه دیوار برداری یا تغییر شکل ساختمان بدون نظر مهندس ناظر خود داری کنند. در ضمن مقاوم سازی ساختمان های فرسوده قبل از زیبا سازی باید صورت گیرد و چه بسا ساختمان هایی وجود داشته باشند که اصلاً استحکام و تحمل مرمت و زیبا سازی را نداشته باشند. به هر روی امیدوارم شهروندان در انجام امورات ساختمانی از تصمیمات شتابزده و سپردن کار به غیر خودداری کنند تا علاوه بر داشتن ایمنی ، سلامت خود و خانواده خود را تامین کنند. 

مهندس حامد احمدی

در گفتگو با مهندس حامد احمدی مطرح گردید: حکمرانی مناسب شهری و ساخت و ساز های استاندارد

در جامعه صنعتی امروز با افزایش مداوم جمعیت و نیازهای اجتماعی وابسته به آن ، ضرورت استفاده بهینه از منابع، امکانات و ظرفیت های شهری بیشتر به چشم می آیند. توجه به صنعت حمل و نقل، آموزش، بهداشت، اشتغال، شاداب سازی، توجه به اوقات فراغت و ... از موضوعات اجتماعی جوامع شهری هستند که شاخص های پیشرفت در اکثر کشورها محسوب می شوند. ساخت و ساز نیز از دیگر صنایع مورد توجه جوامع صنعتی امروز است که با توجه به ضریب نفوذ 100 درصدی آن ، همواره مورد توجه حکام و دولت ها بوده و هست.

با توجه به گستردگی و تداوم ساخت و ساز در جوامع شهری لزوم توجه به تمرکز زدایی، مدیریت مطلوب منابع محدود، مشارکت همه شهروندان وتوسعه مشارکت بین شهری، دولت و بخش خصوصی بیش از پیش به نظر می رسد و حکمرانی مناسب شهری باید این توان را داشته باشد که با ایجاد هارمونی و هماهنگی بین جامعه و نهاد ها علاوه بر نظارت بر ساخت و ساز هاف به زیبایی بصری، استحکام، جانمایی و آینده نگری در ساخت و ساز ها توجه ویژه داشته باشد.

در واقع حکمرانی مناسب شهری فرآیندی است که در آن شیوه درست و بهنجار اداره یک شهر، بتواند مشارکت و همکاری را میان نیروهای موثر در مدیریت جامعه یعنی دولت، بخش خصوصی، بخش عمومی و تشکل های مردمی برقرار سازد.

به منظور آشنایی بیشتر با مقوله حکمرانی شهری گفتگوی کوتاهی مهندس عسل آلوستانی کارشناس ارشد معماری انجام داده ایم:

چرا ساخت و ساز در سال های اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار شده است؟

همانگونه نحوه ساختار و اساس زندگی انسان ها در طول سال های متمادی دستخوش تغییرات فراوان شده اند، نحوه برآودن نیاز های انسان های نیز دچار یک دگردیسی و تغییر اساسی گردید و همین امر موجب ابداع علوم و نظریه های جدید گردید. همانگونه که در بالا بدان اشاره شد یکی از نیاز های اولیه بشر مسکن یا سر پناهی برای سکنی گزیدن است. بدون تردید نحوه بر طرف ساختن این نیاز در عصر کنونی با ادوار گذشته تغییرات اساسی پیدا کرده است و امروزه مسکن تنها محلی برای استراحت یا در امان بودن از گزند سرما و گرما نیست.

داشتن امنیت، رفاه و زیبایی بصری از مواردی هستند که امروزه روی آنها بسیار مانور داده می شود و ساکنان جوامع شهری به این موارد اهمیت زیادی می دهند. از سویی هزینه بالای ساخت و ساز این تصور و حق را ایجاد می کند که فردی که برای ساخت یک ساختمان هزینه بالایی پرداخت می کند، با کمترین دغدغه در آن سکنی گزیند.

آیا در همه ساخت و ساز ها ایمنی رعایت می شود؟

حقیقت امر ساختمان سازی در سال های دستخوش دخالت ها و نفوذ افرادی شده است که منافع مادی را بر هر امری ترجیح می دهند و گاهاً مواردی دیده یا شنیده می شوند که در حد فاجعه یا جنایت ساختمانی محسوب می شوند. استفاده از بتن نامرغوب با درصد سیمان پائین در پی ساختمان، استفاده از کاشی برای نمای ساختمان که به دلیل نوع ساختار کاشی احتمال سقوط کاشی محتمل است، استفاده از مصالح نامرغوب ، گچکاری روی آجر بدون بستر سازی و ... بخشی از مواردی هستند که متاسفانه در ساختمان سازی به ویژه انبوه سازی دیده می شود که در وهله اول ورود افراد غیر متخصص به این حوزه اولین عامل ساخت چنین بناهایی است. در ثانی نبود یا کمبود نظارت و عدم برخورد با متخلفین نیز از دیگر دلایل توسعه چنین ساخت و ساز های غیر استاندارد و نا ایمن است.

حقوق شهروندی در ساخت و ساز را چگونه ارزیابی می کنید؟

حقوق شهروندی در ساخت و ساز تنها داشتن یک ساختمان استاندارد نیست؛ بلکه نمای ساختمان همسایه ها و سایر افراد جامعه نیز در زمره حقوق شهروندی محسوب می شوند. نصب کولر های جدید روی نمای ساختمان، لوله کشی های بیرون ساختمان، کنسول هیا نا متقارن، ساخت و ساز های سینوسی ، استفاده از مصالح غیر استاندارد در نمای ساختمان که گاهی اوقات موجب سقوط سنگ و کاشی می شود و ... از دیگر حقوق شهروندی هستند که حکمرانی مناسب شهری باید با جدیت پیگیر شود و قطعاً رعایت این موارد و ملاحظات جدی دیگر موجب می شود تا منافع این اقدامات به صورت عادلانه و متعادل بین شهروندان توزیع شود.

یکی دیگر از مصادیق حقوق عامه، رعایت نکردن کیفیت ساخت و سازهاست که باعث تجاوز به حقوق خاصه افراد نیز می شود. طبق قانون، شهرداریها و بخشداریها موظف به نظارت و کنترل بر ساخت و سازها هستند. تا اولاً ابنیه طبق اصول و مقررات صحیح معماری و شهرسازی ایجاد شوند و در ثانی نکات ایمنی و فنی در آنها رعایت گردد. کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای شهری، باعث می گردد هم کیفیت ابنیه افزایش یابد و هم سرمایه های ملی در بلند مدت حفظ گردند. به استناد ماده 99 قانون شهرداریها، شهرداریها موظف اند تا در حریم شهرها، طرح جامع حریم را تهیه و در مراجع قانونی جهت و دادگاه ها قبل از هر گونه عملیات تفکیک یا افراز اراضی شهری مکلف اند نقشه تفکیکی و افرازی را برای تصویب به شهرداری ارسال کنند این مواد از قانون شهرداری به روشنی نقش شهرداری ها را در کنترل بر ساخت و سازها را بخوبی نمایان می سازد.

در مجموع به نظر می رسد تدوین قانون ملی و جامع ساخت و ساز ، به منظور ایجاد پشتوانه های حقوقی، الزام همه دستگاه های اجرایی مرتبط و هماهنگی و تدوین ضوابط منطقه ای، برای مشخص کردن چارچوب ضوابط کلی هر منطقه می تواند در بروز عدالت شهری در ساخت و ساز ها موثر باشد.

سخن پایانی

بدون تردید برنامه ها و طرح های نظام برنامه ریزی شهری که بر کیفیت زندگی و فرهنگ جامعه تاثیری مستقیم داشته، گذشته از جنبه های فنی و یا زیباشناختی از نظر اقتصادی و سیاسی نیز دارای اهمیت است. در جامعه مدرن امروزی که شهروندان خواهان نقش فعالتری در برنامه ریزی شهری باید به منظور جلوگیری از  سودجو یهای زودگذر به نفع حمایت از طرح های سودمند ی وارد عمل شده و در جهت تامین منافع عمومی بر دستگاهها علاوه بر برنامه ریزی و استفاده از نظرات کارشناسان از سهل انگاری و مماشات در حوزه ساخت و ساز بپرهیزند و سعی کنند از اهل فن برای ساخت و ساز کمک بگیرند. با این وجود نقش مکمل مردم و حکمرانی شهری باعث ایجاد ساختاری متوازن و استاندارد در جوامع شهری شده و توزیع عدالت شهری با شیوه ای مدنی و مدرن صورت خواهد گرفت.