انتخاب رشته

انتخاب رشته ، برنامه ای برای تمام فصول

انتخاب رشته یکی از حساس ترین مقاطع زندگی دانش آموزانی است که در آزمون سراسری دانشگاه ها شرکت کرده اند و مجاز به انتخاب رشته شده اند. البته در سال های اخیر با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه ها و داشتن حق انتخاب 100 در رشته ، شاید انتخاب رشته امری آسان به نظر برسد. ولی ذکر این نکته ضروری است که داشتن آگاهی از مختصات رشته ها و تعداد بالای رشته ها علی الخصوص در رشته های تجربی و ریاضی ( بیش از 2000 انتخاب) کار انتخاب رشته را بیش از پیش – علی الخصوص برای دارندگان رتبه های خوب - حساس می کند.

متاسفانه در سال های اخیر در موسم انتخاب رشته افرادی که آگاهی چندانی از انتخاب رشته ندارند ، اقدام به پهن کردن بساط انتخاب رشته می کنند و با سرنوشت جوانان بازی می کنند. فعالیت این افراد شبیه به کار افرادی است که در ماه مبارک رمضان در بوتیک و مکانیکی یا باطری سازی اقدام به طبخ و فروش حلیم می کنند!

این افراد که عمدتاً معلم ، استاد دانشگاه یا دانشجو هستند در طول سال به هر فعالیتی به جز مشاوره و مطالعه در خصوص رشته های دانشگاهی مشغول هستند و در این ایام در بعضی آموزشگاه های خاص یا حتی با اجاره مکانی ، با اخذ هزینه های گزاف و بالاتر از تعرفه آموزش و پرورش اقدام به انتخاب رشته می کنند که جا دارد خانواده ها نسبت به مشاوره گرفتن از آنها حساسیت بیشتری نشان دهند. از سوی دیگر چنین موسساتی بعد از اعلام نتایج قبول شدگان کنکور، با پخش آگاهی و درج تصاویر قبول شدگان ، تمام قبول شدگان شهرستان را به نوعی زیر مجموعه موسسه خودشان می دانند و حتی اگر کسی یک سوال از ابواب موسسه پرسیده باشد و در کنکور قبول شود ، از نظر این دوستان مخفی نخواهد ماند و اسمش در لیست قبول شدگان موسسه درج خواهد شد!

داوطلبان باید عنایت داشته باشند ، مشاوره یک امر تخصصی و علمی است. مشاور در طول سال با مطالعه کتب مختلف و کسب آگاهی در مورد رشته های مختلف ، بازار کار ، دانشگاه های مختلف و ... در موسم انتخاب رشته با آگاهی از مفاهیم تخصصی نظیر قطب ، زیر گروه ، رتبه کل ، آخرین رتبه قبولی و تشریح آنها برای داوطلبان به مددشان می آید تا آنها را در انتخاب رشته مورد نظرشان کمک کند. الا ایحال ذکر این نکته ضروری است که انتخاب رشته در نهایت باید توسط خود فرد صورت بگیرد و وظیفه مشاور تنها هدایت ، معرفی رشته ها ، بیان تفاوت های موجود بین رشته های مشابه ، احتمال قبولی فرد در رشته های مختلف با کسب اطلاع از روحیات ، سطح علمی و حتی سطح خانوادگی و وضعیت مالی دانش آموز می باشد

ولی در نهایت تصمیم گیرنده نهایی باید خود فرد باشد. چرا که هیج کس بهتر از خود فرد از علاقه مندی ها و خصوصیات درونی خود خبر ندارد و مشاور فقط باید زمینه برای تصمیم گیری اصولی و منطقی فراهم کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد