این کیسه های دوست داشتنی!

چندی قبل وزیر محترم راه از یک سانحه رانندگی به لطف کیسه های هوا جان سالم به در برد. چند روز مانده به آغاز سال نو نیز علی دائی اسطوره فوتبال کشور در یک حادثه رانندگی با وجود شدت حادثه آسیب چندانی ندید . بی شک همگان از شنیدن خبر سلامتی وزیر محترم راه یا علی دائی ، این یادگار دوران طلایی فوتبال کشور خوشحال شدیم. اما نکته قابل تامل اینکه اگر خدای ناکرده وزیر راه یا جناب دائی در این حوادث رانندگی فوت می کردند ، یک تراژدی رقم می خورد ولی مرگ سالانه 23000 هزار نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگی فقط یک آمار است! برآیند عدم رعایت قانون ، سرعت غیر مجاز ، وجود نقاط حادثه خیز ، احتمالاً رانندگی توام با خواب آلودگی یا خستگی به علاوه داشتن یک خودروی ایمن برابر است با یک یا چند ضرب دیدگی ساده و برگشتن به محل کار! اما متاسفانه هموطنان ما با جزئی ترین تصادفات ، شدید ترین صدمات و لطمات را می بینند و ماحصل آن بیش از بیست هزار کشته و سیصد هزار مجروح در سال است. در این مقال سعی نداریم از ماشین های مدرن و پیشرفته تعریف و تمجید کنیم و یا اینکه هر کس که خودروی گران قیمت و ایمن دارد می تواند با سرعت براند و نیاز به رعایت قانون ندارد ؛ نه خیر همه در برابر قانون یکسانند و رعایت قانون از سوی همه اقشار جامعه مورد انتظار است ؛ ولی باید بپذیریم همان طور که تغییر رفتار ترافیکی مردم سال هاست در پلیس راهنمایی و رانندگی و صدا و سیما نشانه گیری شده است و انصافاً هم تغییرات مثبت و چشمگیری در این زمینه حادث شده است ، کمی هم باید برای تغییر نگرش درآمد زایی و رویکرد اقتصاد محور خودروسازان بزرگ کشور کوشش کرد و کیفیت خودرو های ساخت داخل را بالا برد. با وجود اینکه در برخی از خودرو های سواری خارجی بیش از 36 کیسه هوا تعبیه شده است ، خودرو سازان ما در نصب یک کیسه هوا هم چانه زنی می کنند و دائم از پلیس راهور مهلت می گیرند و نصب آن را هر 6 ماه یکبار به تعویق می اندازند. انحصاری بودن ساخت خودرو در کشور و وضع قوانین گمرگی سنگین جهت واردات خودرو باعث شده ، خودرو سازان خود را در عرصه ساخت و تولید خودرو بی رقیب ببینند و جالب اینکه با وجود اعتراضات و شکوه های چند سویه مردم از ایمنی ، کیفیت ، قیمت ، خدمات پس از فروش این دو شرکت خودرو سازی ، همه ساله از آنها به عنوان شرکت های تجاری برتر تجلیل به عمل می آید! پیشنهاد می شود یکی از خودرو هایی را که بعد از تصادف به تلی از آهن پاره تبدیل می شوند و به منظور عبرت سایرین آنها را در مقابل پلیس راه های کشور ، روی داربست نصب می کنند ، به شرکت سازنده نیز بفرستند تا در یابند که چه خودرو هایی تولید می کنند و چطور با جان هموطنان بازی می کنند. هر چند در بیشتر تصادفات عوامل انسانی بیشترین نقش را در بروز حوادث رانندگی دارند و طبق اظهارات فرمانده محترم پلیس راهور ناجا، دلیل 70 درصد تصادفات در کشور ، خستگی، سرعت و سبقت غیر مجاز می باشد ولی گناه راننده ای که از سمت مقابل می آید و اتفاقاً خسته هم نیست و با سرعت مطمئنه در حال رانندگی است چیست؟ در برخی از صحنه ها تصادف اجتناب ناپذیر است و متاسفانه امکان جرح و فوت برای سرنشینان هر دو خودرو متصور است و چه بسا سرنشینان خودرویی که مقصر هم نیستند آسیب بیشتری هم ببینند. بنابراین فقط رعایت قانون کافی نیست چرا که اگر جاده ها استاندارد و خودرو ها ایمن باشند ، دست کم از شدت خسارات وارده به سرنشینان خودروها کاسته خواهد شد. بنابر اطلاعات موجود و برآوردهای جهانی ، در کشور های پیشرفته ، عامل انسانی در حدود 53 درصد و راه و خودرو 47 درصد در تصادفات نقش دارند. در حقیقت می توان نتیجه گرفت که فشار بر عامل انسانی تنها نیمی از مشکلات تصادفات را بر طرف خواهد کرد ؛ بنابراین در کشور های پیشرفته علاوه بر تلاش برای بالا بردن فرهنگ ترافیکی مردم ، به دنبال ساخت جاده های بی خطر و کم خطر و خودرو های استاندارد هستند. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به هشدار های پلیس ، به تنهایی ضامن جان سرنشینان خودرو ها نیست و به عبارتی شرط لازم است ولی هیچگاه کافی نیست و داشتن جاده مناسب و خودرو های استاندارد نیز در کاهش حوادث رانندگی و صدمات پس از حوادث نقش چشمگیری دارند.امید است در سال جاری رویکرد فرهنگ سازی در زمینه ترافیک و حوادث جاده ای تنها به مقوله فرهنگ سازی در امر رانندگی و رعایت مقررات خلاصه نشود و فرهنگ ساخت جاده های استاندارد و خودرو های ایمن و مجهز به کیسه هوا و ترمز ABS - که حداقل تجهیزات ایمنی خودرو محسوب می شوند- نیز در اولویت قرار گیرند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد