آفتاب درمانی در مدارس؟


یکی از دوستان که در مدیریت آموزش و پرورش شهرمان سمتی دارد نقل می کند ، زمستان سال قبل برای بازدید به یک مدرسه دخترانه رفتیم. حیاط مدرسه تمیز بود و روی دیوار ها پر بود از نوشته های مدیریتی و عارفانه و جملات مثبت. بارز ترین این جملات هم جمله معروف « بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» بود. سالن مدرسه هم تمیز بود و تابلوی جوایز در آن خود نمایی می کرد. در سالن مدرسه چند دانش آموز را دیدم که در گوشه ای در پناه آفتاب ایستاده یا نشسته بودند. با خود فکر کردم شاید از کلاس درس اخراج شده اند یا شاید هم برای انجام مسابقه یا کار خاص دیگری در سالن تجمع کرده اند. نزدیک تر شدم. یکی از آنها از درد به خود می پیچید. علت را جویا شدم. ظاهراً بعد از خوردن نیمی از کیکی که از فروشگاه مدرسه خریداری کرده بود ، به این مشکل دچار شده بود. ایشان باقیمانده کیک را که در لفاف بود به من نشان داد. از تاریخ مصرف کیک نگذشته بود ولی به علت پارگی لفاف خارجی ، کیک فاسد شده بود. بقیه دانش آموزان هم به دلایلی نظیر سر درد ، تب ، شکم درد ، پهلو درد و ... در آفتاب ایستاده بودند. موضوع را با خانم مدیر مطرح کردم. ایشان هم در کمال خونسردی جواب دادند: « چیزی نیست. خودشان را به موش مردگی زده اند. یه ساعت تو آفتاب بمونن ، حال همه شون خوب میشه!»
از مدیر خواستم بلافاصله با خانواده های آنها تماس بگیرد تا برای انتقال فرزندانشان به منزل یا درمانگاه اقدام کنند و برای ایشان هم توبیخ کتبی به صورت درج در پرونده صادر کردم.
به راستی مگر حق مدیریت در مدارس چقدر است که هر کس به خود اجازه می دهد بدون داشتن آگاهی از علم مدیریت و شیوه های برخورد با دانش آموز و ... تقاضای تصدی مدیریت کند؟
شاید هم پرستیژ مدیریت یا واهمه از کلاس ، شاید هم بی حوصلگی و عدم علاقه به تدریس باعث می شود با سرنوشت عده ای بیش از 30 نفر بازی کنیم.
به راستی اگر فرزند همان خانم مدیر در مدرسه دچار درد شکم یا عارضه دیگری شود ، باز هم موش مردگی تلقی می شود یا چون فرزند مدیر است ، حتماً راست می گوید و باید بلافاصله به منزل منتقل شود یا با والدینش تماس گرفته شود.
اگر این درد های شکم یا پهلو که به زعم خانم مدیر با آفتاب درمانی! معالجه می شوند ، نشانه های آپاندیسیت یا عارضه جدی دیگری باشند و دیر رساندن دانش آموز به بیمارستان باعث بروز حوادث ناگوار شود ، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
آیا عزل مدیر یا انتقال ایشان به مدرسه دیگری ( جهت استفاده سایر دانش آموزان از تجارب ایشان! ) ، کفایت می کند؟ به راستی ملاک انتخاب مدیران در مدارس ما چیست؟
از برآیند شنیده ها و مشاهدات در مدارس چنین بر می آید که تصدی پست های مدیریتی در مدارس در بیشتر موارد طبق ضوابط و قوانین مدون خاصی نیست و مولفه هایی نظیر داشتن علاقه به پست مدیریت ،  نداشتن علاقه به تدریس ، جناج بندی های سیاسی ، قومیتی و فامیلی ، بده بستان های انتخاباتی و ... بیش از فاکتور هایی  نظیر سابقه و سنوات ،  تجربه ، تحصیلات مدیریتی ، دانش و سواد به روز ، گذراندن دوره های ضمن خدمت مدیریت ، روحیه و روابط عمومی بالا ، سابقه معاونت و ... موثرند .
امید است مسئولین محترم ادارات آموزش و پرورش در انتخاب مدیران شایسته و کار آمد ، دقت نظر بیشتری داشته باشند و سرنوشت نسل بعدی را به دست افرادی نسپارند که از کلاس گریزان هستند و یا شیفته مدیریت هستند ولی عملاً چیزی از مدیریت نمی دانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد