جاده موفقیت میانبر ندارد!

انسان به عنوان جانشین خداوند بر روی کره زمین از توانایی ها و استعدادهای خارق العاده ای برخوردار است که او را اشرف مخلوقات می نامند.
توانمندی های انسان به قدری شگفت انگیز است که قادر است «فلک را سقف بشکافد و طرحی نو در اندازد» ولی این شکافتن سقف ، با مته ماکیتا یا خواندن چند کتاب در قطع کبریت مثل «چه کسی حلوا شکری مرا را خورده» یا «چگونه همسرم برایم بمیرد!» و شرکت در چند سمینار و همایش حاصل نخواهد شد. رسیدن به مدارج علمی ، کسب موفقیت های اجتماعی ، حتی به دست آوردن مال و ثروت ، نیاز به مطالعه ، برنامه ریزی ، تلاش شبانه روزی ، بیدار خوابی کشیدن ، دود چراغ خوردن و گاهی ترک دیار و سفر به سایر بلاد دارد. اما در سال های اخیر عده ای نسخه موفقیت را در قالب کتاب و سی دی پیچیده اند و آنها را در حاشیه سمینار های به اصطلاح موفقیت(!) عرضه می کنند. حیرتا که مردم هم در این آشفته بازار همواره آماده و دست به جیب!
سونامی سهمگین «موفقیت رویایی و یک شبه» چند سالی است تمام حقایق و پیش نیاز های موفقیت حقیقی را با خود برده است و عده ای سود جو نیز در تلاشند راه را برای این سونامی خطرناک هموار سازند چرا که برج های منفعت اینان روی خرابی های همین سونامی بالا می رود. دست یافتن به ذهن برتر ، راز های پولدار شدن ، شیوه های جذاب به نظر رسیدن ، قانون جذب ، مدیریت زمان ، راز های زندگی موفق ، کلید های طلایی مدیریت و ... از جمله محور هایی هستند که در این جلسات و همایش ها برای جلب مشتری استفاده می شود. هزینه شرکت در این مراسمات نیز بسته به شهرت سخنرانان ، موقعیت سالن محل همایش ، شرکت در ورک شاپ( کار گروه) و سایر شرایط جوی! از بیست تا دویست هزار تومان متغیر است.
اگر سری به نشریات و سایت های زرد بزنید آگهی های و پوستر های تبلیغاتی سمینار های موفقیت و خوشبختی با عناوینی نظیر «مدیریت به سبک برایان تریسی» ، «ذهن برتر» ، «چگونه یک شبه پولدار شویم؟» ،‌«رازهای ثروتمند شدن»، «با تکنولوژی فکر بر همه مسلط شوید»، «تکنیک‌های رسیدن به ثروت و شهرت »،‌ «شما هم می‌توانید میلیاردر شوید»،‌ «کلیدهای طلایی کسب قدرت ذهن»، «۱۰ مهارت طلایی»، «100 راز موفقیت» و ...  فراوان هستند و هر روز نیز پررنگ تر و پر زرق و برق تر می شوند تا هر چه بیشتر جویندگان خوشبختی را جذب کنند و راه های میانبر رسیدن به قله های موفقیت و ثروت را به آنها هبه کنند!
دریغا که هیچ نظارتی از سوی سازمان هایی نظیر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و آموزش و پرورش یا سایر نهاد های ذیربط در خصوص محتوی و اهداف این همایش ها صورت نمی گیرد و گردانندگان این قبیل جلسات هیچ مانعی سر راهشان نمی بینند و حتی در مواردی دولتی ها ، مقدمات کار را نیز برای آنان فراهم می سازنند.
اختصاص مجلل ترین و پیشرفته ترین سالن های دولتی به برگزاری همایش هایی از این دست ، باور پذیری مطالب و تائید اصالت محتوای جلسات را در ذهن مخاطبان آسان تر می سازد.
چند ماه قبل قرار بود برایان تریسی یکی از تئوری پردازان شرکت های هرمی ، همایشی با عنوان «مدیریت به روش برایان تریسی» در مرکز همایش های بین اللملی صدا و سیما برگزار کند. همایش پر سروصدایی که به دلیل مخالفت ها و حاشیه هایی نافرجام ماند و لغو شد. وی نویسنده کتاب «قورباغه ات را قورت بده» می باشد ؛ کتابی که شبکه های هرمی مطالعه آن را به اعضای جدیدشان  توصیه می کنند.
ایشان قصد داشت 21 و 22 مهرمان امسال یک همایش 2 روزه و در 4 نوبت 90 دقیقه ای در تهران برگزار کند. همایشی که تبلیغ هایش در تهران زیاد به چشم می خورد و حضور در بخش VIP آن تا 950 هزار تومان هزینه داشت و البته قرار بود این همایش پذیرای حدود 1700 مدیر ایرانی! باشد تا تریسی برایشان از تکنیک های موفقیت بگوید و به کسانی که نمی توانند قورباغه شان را قورت بدهند ، لااقل لیسیدن آن را یاد بدهد!
در این جلسات همواره برخی جملات کلیشه ای و تکراری به گوش می خوردند : « شانس آهسته در می زند» ، « همیشه در ابتدا روند پولسازی آهسته است ولی وقتی روی غلطک بیفتید این روند تصاعدی می شود» ، «هر کس به اندازه دلش نان می خورد» «شما نخواستید که پولدار شوید» ، «خوشبختی مثل پروانه است ، باید آهسته به سمتش بروید» و برخی اصطلاحات تهییج کننده و عبارت هایی موهوم نظیر آلفای ذهنی ، قدرت جذب و ... به گوش می خورد که در ذهن مخاطب خود بزرگ پنداری را القا می کنند و این احساس در ذهن مخاطب تداعی می شود که همه چیز به فرد ، اراده شخص و خواست خود او ختم  می شود و می تواند موفقیت را در کوتاه ترین زمان به چنگ آورد. نوع پوشش سخنران و مجریان برنامه ، نور پردازی ، موسیقی زیر زمینه ، نفوذ کلام و ادبیات گفتاری سخنرانان این جلسات به گونه ای است که بعد از پایان جلسه همگی خود را ناخود آگاه در مسیر موفقیت و خوشبختی می بینند و اینجاست که باید برای تکمیل و نهایی شدن این مسیر ، کتاب و سی دی های استاد را که در سالن انتظار به فروش می رسد ، خریداری کنند!
در برخی از این همایش ها از افرادی دعوت می شود که دارای یک توانمندی خاص ( توانایی به خاطر سپردن اعداد یا کلمات ، ضرب اعداد بزرگ در هم یا ...) یا ثروت فراوان هستند ولی ادعا می کنند که این نبوغ یا استعداد خدادای قابل انتقال است و این فرآیند انتقال نبوغ یا راهکارهای کسب ثروت به شیوه استاد ، از طریق خرید کتاب ها یا سی دی استاد یا شرکت در جلسات خصوصی و نیمه خصوصی امکان پذیر است!
گفتنی است که در کل جهان حدود 100 فرد بسیار باهوش وجود دارند که به صورت شاخص یک مهارتشان از دیگر عملکردهای ذهنی شان قوی تر است. بعضی از این افراد می توانند دارای حافظه ای تصویری از صحنه های پیچیده باشند و برخی توانایی عجیبی در محاسبه اعداد، جذر گرفتن، بیان اعداد اول و یا تاریخ تقویم را دارند. بعضی از آنها می توانند کتابهایی را که خوانده اند به صورت کامل به یاد بیاورند و بعضی می توانند یک کنسرت را بلافاصله پس از یک بار شنیدن آن، به سرعت تکرار کنند. اما گردانندگان این همایش ها با استفاده از این قابلیت ها ، علاوه بر جلب توجه بیشتر سعی می کنند این طور القا کنند که استاد با آموزش به این توانایی رسیده و شما نیز می توانید به این سطح برسید. دعوت از میلیاردرها و افراد متمول نیز به عنوان افراد موفق که اخیراً در این همایش ها رایج شده است ، با همین نیت است.
از دیگر آفت های این جلسات می توان به گسترش تفکر کاپیتالیسمی و ماتریالیستی ، سوء استفاده از اعتقادات مذهبی ، جایگزینی خود به جای خدا ، ترویج پوشش های مغایر با آموزه های اسلامی – ایرانی ، اختلاط دختران و پسران ، تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم شرکتهای هرمی ، ترویج اندیشه و مسلک عرفان‌های پوشالی و نوظهور ، اباحه گری (مجاز شمردن) جنسی و تبلیغ این تفکرات در قالب عشق! ، تبلیغ توهم رسیدن موفقیت بدون درد سر و ... اشاره کرد.
ذکر این نکته ضروری است که در تعالیم اسلامی و تاریخی کشور ما ، حتی در ادبیات کهن ما ، همواره از کار و تلاش به عنوان کلید و رمز موفقیت یاد شده است. ما در کنار جمله معروف «خواستن توانستن است» ، شعر «نابرده رنج گنج میسر نمی شود» هم داریم و وقتی زندگینامه و سرنوشت بزرگان را مطالعه می کنیم ، کسی را نمی یابیم که یک شبه ره صد ساله را پیموده باشد و تلاش رمز موفقیت همه دانشمندان و علمای دینی و غیر دینی است.
اما آنچه که در این بین مغفول مانده است ، اهداف گردانندگان این همایش ها و سمینارها است که قطع به یقین اهداف مادی است و جز این چیز دیگری نیست. اینان در واقع برندگان موفق و از پیش برنده این بازی می باشند و آنچه که نصیب مردم می شود، موفقیت و خوشبختی رویایی است که بابت آن هزینه واقعی پرداخت کرده اند و به قولی: «از صحن خانه تا به لب بام از آن من/ از بام خانه تا به ثریا از آن تو! »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد