لزوم نظارت بیشتر بر مسافرکش های شخصی استان گلستان

باران می بارد. زن نگاهی به ساعتش می اندازد. چیزی تا شروع کلاس درس نمانده است. اکثر تاکسی ها به صورت دربستی در حال جابجایی مسافر هستند. دوباره نگاهی به ساعتش می اندازد. به ناچار سوار ماشین مسافر کش شخصی می شود. راننده در حال کشیدن سیگار است. صدای نوار که - خواننده ترانه اش را در زیر زمین مادربزرگش آن اجرا و ضبط کرده است-  گوش خراش است. هنوز تا مدرسه چند چهار راه دیگر مانده است... این سناریوی تکراری، ماجرای بسیاری از شهروندان هم استانی ماست که همه ساله علی الخصوص در فصل بازگشایی مدارس و زمستان با آن مواجه می شوند.
به گزارش خبر گزاری فارس از گرگان، در جامعه مدرن امروزی استفاده از وسایل نقلیه عمومی یک اصل محتوم و ضروری در بخش حمل و نقل می باشد. افزایش جمعیت، گسترش و توسعه  شهرها، فاصله زیاد محل کار و زندگی، راحتی و قیمت پائین کرایه وسایل عمومی، ایمنی اجتماعی، و ... از جمله دلایل لزوم به کارگیری وسایل نقلیه عمومی – علی الخصوص در شهر های بزرگ- توسط اقشار مختلف جامعه می باشد.
هر چند تلاش دولت بر این است تا همه ساله با افزودن به ناوگان حمل و نقل شهری، مشکل شهروندان را حل نماید اما باید بپذیریم که تعداد وسایل نقلیه عمومی سطح شهر جوابگوی جمعیت شهری که از این وسایل استفاده می کنند، نیست. فلذا اینجاست که مقوله جدیدی به نام «مسافر کش های شخصی» ظهور می کنند. این شهروندان، با استفاده از موقعیت به وجود آمده از فقدان وسایل نقلیه عمومی مکفی، به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی و تامین معاش، اقدام به جابجایی مسافر با وسیله نقلیه شخصی خود، به عنوان شغل اول یا دوم می کنند. هر چند کار عار نیست و تلاش برای معاش عبادت است ولی ضمن احترام به همه رانندگان شخصی و غیر شخصی که در نهایت احترام به جابجایی مسافر مبادرت می کنند، متاسفانه گاهی اوقات شاهد هستیم که بدیهی ترین مقررات در خصوص جابجایی مسافر توسط خودرو های مسافر کش شخصی رعایت نمی شود. استفاده از ادبیات نامناسب و گاهاً دور از نزاکت ، گوش دادن به موسیقی های هنجار شکن با صدای بلند ، استفاده از پوشش نا مناسب و دور از شان ، نگاه های آلوده به بانوان، کثیفی خودرو، عدم رعایت نرخ مصوب، رانندگی با سرعت غیر مجاز، عدم رعایت مقررات اجتماعی در خصوص جابجایی بانوان( سوار کردن بانوان در صندلی جلو) و ... از جمله معضلاتی هستند که باعث تکدر خاطر شهروندان در هنگام استفاده از این وسایل می شوند.
البته گاهی اوقات رفتار دور از نزاکت از رانندگان وسایط نقلیه عمومی نیز دیده می شود، ولی به جهت قابل پیگیری بودن و شکایت از راننده خاطی عموماً این هنجار شکنی ها در مسافربر های شخصی دیده می شود.
هر چند توصیه کارشناسان محترم راهنمایی و رانندگی و عزیزان نیروی انتظامی بر عدم استفاده از خودروهای ناشناس است ، ولی گاهی اوقات استفاده از خودرو های شخصی اجتناب ناپذیر است. البته برخی از این مسافر کش های شهری اقدام به جعل آرم یا نصب تابلوهای غیر مجاز و غیر واقعی می کنند که ماده 530 مجازات هایی برای این امر در نظر گرفته شده است.
ماده 530 قانون مجازات اسلامی:
«هر کس مهر یا تمبر یا علامت ادارات یا شرکتها یا تجارتخانه های مذکور در مواد قبل را بدون مجوز بدست آورد و به طریقی که به حقوق و منافع آنها ضرر وارد آورد استعمال کند یا سبب استعمال آن گردد علاوه بر جبران خسارت وارده به دوماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.»
علی ای حال ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر استفاده مردم از مسافر کش های شخصی اجتناب ناپذیر است و حذف آنها از چرخه و سیستم حمل و نقل کشور عملاً وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد می شود کارگروهی تشکیل شود و با قاطعیت پیگیر ثبت نام و پرونده دار کردن این خودرو ها شود و با نصب یک برچسب یا تغییر رنگ در کاپوت جلو و عقب، برای حمل و نقل مسافر مانع بسیاری از گرفتاری ها شود. بهتر است برای یک بار هم که شده طرح آرم دار کردن این دست خود رو ها را به صورت جدی پیگیری کنیم و با همفکری و تعامل ادارات و نهاد های وابسته ، اوضاع مسافر کش های شخصی را ساماندهی کنیم تا علاوه بر ایجاد شغل ، از دغدغه های خانواده ها در مورد مسافرت های درون شهری یا بین شهری شهروندان علی الخصوی بانوان و نوجوانان بکاهیم. شاید فردا دیر باشد.
خبرگزاری فارس- 13 مهر 92

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد