نخاله های ساختمانی نفس شهروندان گلستانی را می گیرند!

گزارش فارس از دپوی نخاله های ساختمانی در معابر عمومی و انتقال غیر استاندارد آنها
نخاله های ساختمانی نفس شهروندان گلستانی را می گیرند!
سفت کاری ساختمان تمام شده است و ساختمان باید از نخاله های ساختمانی تخلیه شود. دو کارگر بدون رعایت نکات ایمنی نخاله های ساختمانی را از طبقات بالایی به جلوی ساختمان منتقل می کنند و در کنار سایر نخاله های ساختمانی که ماه ها در مقابل ساختمان رها شده اند، قرار می دهند. ساعتی بعد تراکتوری که مجهز به یک بیل مکانیکی است با تریلی خود کوچه را مسدود می کند و زوزه کشان نخاله ها را به داخل تریلی منتقل می کند. ظهر است و مدارس تعطیل شده اند. دانش آموزان از لابلای گرد و غبار راهی به سوی منازل شان می یابند. با وجود گرد و غبار ایجاد شده، هیچ کدام از همسایه اعتراض نمی کنند، چرا که بعد از چند ماه بالاخره پیمانکار به انتقال نخاله ها و پاکسازی کوچه رضایت داده است!  بعد از نیم ساعت تریلی پر می شود و در حالی که گرد و غبار از روی مصالح به هوا بلند است، تراکتور زوزه کشان کوچه را ترک می کند. البته این سریال بسته به میزان نخاله های ساختمانی و طبقات ساختمان در طول روز چندین بار باز پخش می شود!
به گزارش فارس از گرگان، با افزایش قیمت ملک و مسکن و به منظور استفاده اقتصادی تر از زمین های گران قیمت شهرها، ساخت و ساز بلند مرتبه سازی در اکثر شهر های استان رونق گرفته است و ساختمان های زمینی دارای حوض های آبی رنگ و حیاط های گل کاری شده، به نوبت جای خود را به مجتمع های خشک و بی روح چند طبقه می دهند. منافع این ساخت و ساز ها آن قدر چشمگیر هست که حتی در برخی مناطق ییلاقی و روستاهای کوهستانی استان گلستان نیز ساخت آپارتمان آغاز شده است!
با افزایش ساخت و سازها علی الخصوص در کوچه ها و معابر  باریک بالتبع مشکلات عدیده ای برای ساکنان این مناطق به وجود می آید. مشکلاتی نظیر سر و صدای ناشی از ساخت و ساز، مشکلات عبور و مرور برای عابران پیاده و مالکان خودرو ها و گرد و خاک ناشی از حمل و نقل و استفاده از مصالح ساختمانی  بخشی از معضلات ساخت و ساز در شهر ها می باشند. در کنار این مشکلات، مشکل دپو و امحا نخاله های ساختمانی نیز در سال های اخیر به یکی از معضلات اصلی شهر های استان تبدیل شده است و دردسر های مختلفی را برای سکنه و همسایگان ساختمان های نو ساز و حتی شهر داری ها به وجود آورده است.
نخاله های ساختمانی، دغدغه پیمانکار ها یا همسایگان!
با وجود قوانین متعدد در خصوص رعایت حقوق شهر وندی از سوی ساکنان شهرها، متاسفانه بسیاری از شهروندان در مراعات ابتدایی ترین اصول و قواعد شهروندی کوتاهی می کنند و باعث رنجش خاطر سایر شهروندان و در مقاطعی حتی موجبات صدمات جسمی و روحی آنان می شوند. امحاء نخاله های ساختمانی  یکی از دغدغه های شهروندان گلستانی است که متاسفانه مالکان و پیمانکاران سازه های جدید، در فرآیند دپو، انتقال و امحاء آنها، به هیچ عنوان مراعات حال ساکنان سایر مجتمع ها و همسایگان نمی نمایند.
نخاله های ساختمانی به پس مانده های ساختمان های تخریب شده یا مصالح پس مانده از ساخت و ساز های جدید اطلاق می شود که امروزه در اکثر کوچه و خیابان های شهر های استان به چشم می خوردند و علاوه بر هم زدن زیبایی شهر ها، اختلال در عبور مرور افراد پیاده و خودرو ها،  مشکلات بهداشتی و تنفسی عدیده ای نیز برای شهر وندان ایجاد می کنند. جمع آوری و انتقال این نخاله ها نیز به صورت استاندارد انجام نمی شود و در مواردی باعث آلودگی سطح خیابان های شهر ها می شود. در برخی شهر های استان که نظارت کمتری روی ساخت و ساز ها صورت می گیرد، تخلیه نخاله های ساختمانی هم در حاشیه شهرها و روستا ها صورت می گیرد که خود باعث به وجود آمدن مشکلات جانبی دیگری می شود. جالب اینکه در برخی موارد مالکان ساختمان های نو ساز به دلیل عدم آگاهی از مقررات ساخت و ساز در راستای انتقال نخاله های ساختمانی منتظر عوامل شهرداری می مانند و بر این باورند که جمع آوری نخاله های ساختمانی بر عهده شهرداری است!
جای خالی آموزش در توسعه رعایت حقوق شهروندی
به نظر می رسد منشا بسیاری از گرفتاری ها و معضلات شهری عدم آگاهی از قوانین و در مواردی عدم رعایت حقوق شهروندی از سوی شهروندان باشد. رعایت حقوق شهروندی نیز با اعمال قانون و بگیر و ببند و جریمه حادث نمی شود و بهترین راه برای توسعه این فرآیند، فرهنگ سازی و گسترش آموزش غیر رسمی از طریق جراید، رسانه ملی و حتی نهاد ها و ادارات مربوطه می باشد. به عنوان مثال شاید یک جلسه توجیهی یا نمایش یک فیلم کوتاه برای افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، در توسعه فرهنگ رعایت حقوق شهروندی، آشنایی با اصول و قوانین ساخت و ساز، ایمنی و حفظ جان کارگران، حفظ آرامش همسایگان و جلوگیری از خطرات و تبعات ساخت و ساز موثر باشد. چه بسا که بسیاری از مزاحمت ها یا حوادث ساختمانی در اثر جهل و ناآگاهی مالکان یا پیمانکاران رخ می دهند که با آموزش می توان جلوی رخداد چنین حوادثی را گرفت. 
مدیریت پسماند نخاله های ساختمانی
شاید در وهله اول نخاله های ساختمانی قابل بازیافت و استحصال به نظر نرسند. اما بر خلاف تصور نخاله های ساختمانی قابل باز یافت و بازگشت به چرخه تولید و تبدیل به مواد اولیه ساختمانی هستند. برخی استان ها نظیر استان البرز در این امر پیشقدم شده اند و برای اولین بار یک شرکت سرمایه گذاری چینی با مشارکت اولیه 20 میلیون دلاری نسبت به ساماندهی پسماندهای ساختمانی اعم از خاک و نخاله در این استان اقدام کرده است که علاوه بر بازیافت و مدیریت پسماند نخاله های ساختمانی، زمینه اشتغال 200 تا 500 نفر فراهم خواهد شد. امید است مسئولین استان نیز در مدیریت پسماند نخاله های ساختمانی نگاه آینده محور داشته باشند و با اتخاذ تصمیمات منطقی و تلاش در جذب سرمایه گذار علاوه بر حل مشکل نخاله های ساختمانی در جهت در آمد زایی و ایجاد اشتغال پایدار نیز در استان کوشا باشند.
خبرگزاری فارس- 23 ابان 92

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد