ستاندارد سازی جاده های روستایی نیاز به اعتبار ملی دارند!


ضروررت استاندارد سازی راه های روستایی در استان گلستان

استاندارد سازی جاده های روستایی نیاز به اعتبار ملی دارند!

احداث راههای مواصلاتی اعم راه های روستایی، بین شهری، آزادراه ها، راه آهن و... یکی از مهمترین شاخصه های توسعه محسوب می شوند که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است. 

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بسیاری از کارشناسان علوم اقتصادی بر این باورند  که صرف نظر  از سیاست ها و استراتژی های کلان توسعه، باید به طور ویژه و مشخص به امر توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به مناطق شهری پرداخت. چرا که سطح پائین درآمد در جوامع روستایی و همچنین کمبود امکانات اجتماعی مورد نیاز روستاها ازجمله خدمات بهداشتی، آموزشی، بیمه و تامین اجتماعی، خطوط ارتباطی، امنیت، آب آشامیدنی، سوخت، برق و... باعث شده که همه ساله تعداد زیادی از روستائیان ترک دیار نموده و به مناطق شهری مهاجرت کنند. هر چند در سال های اخیر بسیاری از دولت ها، برنامه های گسترده و پرهزینه ای را برای بهبود این زیرساخت ها انجام داده اند، اما شواهد نشانگر آن است که این امر به تنهایی نتوانسته است معضلات زندگی روستایی را حل کرده و آنان را از فقر برهاند و همچنان شاهد سیل مهاجرت روستائیان از روستا ها به شهر ها هستیم. رهایی از این شرایط، توجه عمومی به توسعه پایدار در روستاها و همکاری و همیاری عوامل دولتی و غیردولتی را در کنار مردمان جوامع روستایی طلب می کند. توسعه «راه های روستایی» یکی از مهم ترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در اقتصاد و توسعه مناطق روستائی ایفاء می کند؛ به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می کنند. جاده ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی و دامی، عامل اصلی جابجائی مسافران، گردشگران و در یک کلام پیوند دهنده مناطق روستائی و شهری می باشند. راهها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شوند. احداث راههای مواصلاتی اعم راه های روستایی، بین شهری، آزادراه ها، بزرگراه ها، راه آهن و... یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در هر کشور محسوب می شوند که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می باشد و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد. 

راه های روستایی در استان گلستان

استان گلستان دارای 5000 کیلومتر راه مواصلاتی است که نزدیک به سه هزار و پانصد کیلومتر از آن راه روستایی می باشد. راه های روستایی در کشور از اهمیت بسزایی برخور دار هستند. شایان ذکر است که متوسط جمعیت ساکن در روستا های کشور 28 در صد است، بنابراین راه های روستایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. اما این موضوع در استان های شمالی به ویژه گلستان، اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که بیش از 50 در صد جمعیت استان گلستان را روستائیان تشکیل می دهند و در واقع 50 درصد جمعیت استان ساکن روستا ها هستند.

البته در سال های اخیر اقدامات فراوانی در خصوص خدمت رسانی به روستا ها و بهسازی معابر روستایی صورت گرفته است، اما این معابر همچنان فاقد استاندارد های لازم هستند و همه ساله به دلایل مختلف بسیاری از هموطنان ما در راه های روستایی دچار حوادث و سوانح مختلف می شوند. نبود حاشیه مناسب و کنار گذر، نبود سیستم روشنایی، کمبود یا نبود علائم ترافیکی هشدار دهنده و وجود نقاط حادثه خیر در این معابر باعث می شود تا تصادفات همه ساله جان عده ای از روستا نشینان را بگیرد یا آنها را راهی بیمارستان کند. هر چند به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان تعداد تلفات جانی جاده های روستایی استان در هفت ماهه امسال 41.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش یافته است و از این نظر، استان رتبه نخست کشور را کسب کرده است، ولی با این وجود توسعه و مرمت، استاندارد سازی جاده های استان نیاز به توجه ویژه و اعتبار ملی دارند.

استان گلستان، قطب کشاورزی و گردشگری

استان گلستان بعلت ظرفیت بالای کشت محصولات کشاورزی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص، دشت های وسیع و حاصلخیز، وجود برخی ابنیه تاریخی و صنایع دستی خاص و در نهایت واقع شدن در محور مواصلاتی مازندران - خراسان در کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود این پتانسیل ها باعث شده تا تردد خودرو در این استان در زمینه جابجایی و ترانزیت محصولات کشاورزی و مسافر در سطح کشور روند رو به رشدی داشته باشد. از این رو لزوم توجه به راههای اصلی، فرعی و حتی روستایی بیش از بیش بایستی مورد توجه قرار گیرد. جابجایی محصولات کشاورزی در اکثر فصول سال، تردد گله های  احشام در حاشیه های جاده های روستایی، عدم آشنایی برخی مسافران در هنگام سفر به مناطق روستایی و جنگلی از جمله دلایل شلوغی و پر ترافیک بودن جاده های روستایی محسوب می شوند. مضاف بر اینکه نیمی از جمعیت استان در مناطق روستایی ساکن هستند که خود عاملی در جهت شلوغی مضاعف این جاده ها می باشد. از سویی برخی از جاده های استان در ظاهر راه روستایی هستند و ولی در عمل به عنوان یک راه استراتژیک و محوری محسوب می شوند. راههای روستایی مانند محور توسکستان، رامیان- اولنگ و شاهرود دارای مشخصات فنی روستایی هستند اما به لحاظ ترافیکی، راه بین استانی و اصلی محسوب می شوند و پر ترافیک هستند.

نگهداری از جاده ها 

یکی از مشکلات اساسی در حوزه راه نگهداری و مرمت به موقع جاده های می باشد. بر اساس استانداردهای جهانی 5 درصد هزینه راهها بایستی سالانه هزینه نگهداری آن شود و در غیر این صورت خسارات و صدمات فراوانی بر سطح جاده ها وارد خواهد که به نظر می رسد این میزان در خصوص راه های روستایی خیلی پائین تر از این مقدار باشد. از سویی برخی شهروندان با تخریب علائم ترافیکی مشکلات راهداری را دو چندان می کنند و باعث بالار فتن احتمال تصادفات در جاده های روستایی می شوند. 

سخن پایانی

هر چند اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر موجبات رشد نسبی رفاه و آسایش را در برخی روستاهای استان فراهم آورده اند، ولی در مجموع به نظر می رسد سرانه روستا از بودجه کشور سهم ناچیزی است و دولت در ساماندهی همه جانبه روستا ها با مشکلات عدیده ای واجه است. جا دارد مسئولان و نمایندگان محترم در راستای حمایت از تولید ملی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان در خصوص ایجاد و مرمت زیر ساخت های لازم جهت توسعه روستا ها و ایجاد راه های مواصلاتی مناسب( با توجه به کثرت روستا ها در این استان و سکونت بیش از نیمی از جمعیت استان در روستاها) گام های اساسی بردارند و زمینه توسعه روز افزون استان را فراهم کنند.

وحید حاج سعیدی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد