در گفتگو با مسئول فنی «تجهیزات پزشکی مهدی» مطرح شد:

باسمه تعالی

در گفتگو با مسئول فنی «تجهیزات پزشکی مهدی» مطرح شد:

لزوم استفاده از وسایل و تجهیزات استاندارد

بعد از صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی مردم به انحای مختلف در کنار استفاده از فست فود ها، کاهش تحرک مردم، آپارتمان نشینی، تحمل فشار های عصبی ناشی از محیط کار و زندگی و ... بروز بیماری های مختلف اجتناب ناپذیر شده است. در واقع بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، دیابت و بیماری های شایع دیگر ناشی از سبک زندگی نادرست می باشد. هر چند سه محور تغییر سبک زندگی، غذای سالم و داشتن تحرک در پیشگیری بسیاری از بیماری ها نقشی اساسی بر عهده دارند، با این وجود لزوم استفاده از تکنولوژی و برخی پیش اقدامات در جلوگیری و حتی کنترل بیماریها اجتناب ناپذیر است. 

در گذشته درمان بیماران عمدتاً  با تجویز دارو ، رعایت رژیم های غذایی خاص و انجام عملیات فیزیکی توسط صورت می گرفت . اما پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی به ویژه از نیمه دوم قرن بیستم امروزه تجهیزات و وسایل پزشکی نقش محوری و عمده ای را در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری ها بیماریها ایفا می کنند. امروزه استفاده از دستگاه های فشار خون، تست قند خون، چربی، وزن و ... به مدد مردم آمده اند و افراد به راحتی می توانند به صورت روزانه از وضعیت عمومی سلامت خود مطلع شوند. 

اگرچه استفاده از این وسایل در کشور ما تا حدودی جدید و نو ظهور به نظر می رسد ، ولی در کشورهای صاحب علم و تکنولوژی روز ، کنترل علائم بدن سالهاست که امری معمول و بدیهی می باشد و حتی افراد سالم نیز از این تکنولوژی ها بهره مند هستند. در واقع در کشور های پیشرفته دنیا خود مراقبتی جای خود درمانی را گرفته است و افراد قبل از اینکه دچار بیماری شوند، در حفظ سلامت خود می کوشند. در همین رابطه گفتگوی کوتاهی را با خانم مریمی مسئول فنی «تجهیزات پزشکی مهدی» انجام داده ایم و نظر ایشان را راجع به استفاده از تجهیزات پزشکی جویا شدیم.

مهمترین اصل در استفاده از وسایل و تجهیزات پزشکی چیست؟

استفاده از وسایل پزشکی استاندارد و معتبر، توجه به تاریخ مصرف( به ویژه تست نوار قند خون) و کسب مهارت از مهم ترین فاکتور های اساسی در اندازه گیری علائم سلامتی و حیاتی می باشند. در واقع عدم توجه به هر کدام از فاکتور های ذکر شده، باعث می شود تا در امر اندازه گیری این نشانه ها اختلال به وجود بیاید و ضریب دقت کاهش پیدا کند. 

با استفاده از وسایل پزشکی موجود در بازار ضرورت مراجعه به پزشک را چگونه ارزیابی می کنید؟

این وسایل و تجهیزات به هیچ عنوان جایگزین معاینات دوره ای و اساسی توسط پزشکان نیستند. استفاده از این وسایل و یافتن آگاهی مختصر از میزان سلامتی، افراد را در تصمیم گیری و زمان مراجعه به پزشک کمک می کند. در واقع با استفاده از این وسایل ضرورت مراجعه روزانه به پزشک برطرف می شود و افراد با مشاهده تغییرات در علائم سلامتی و حیاتی باید به پزشک مراجعه کنند.

آیا استفاده از این وسایل نیاز به گذراندن دوره یا مهارت های خاصی دارد؟

نه این طور نیست. مشورت با پزشک در وهله اول و توصیه پزشک نسبت به خرید دستگاه اولین قدم است. سپس با مراجعه به بروشور دستگاه و کسب مهارت می توان نسبت به استفاده از این تجهیزات اقدام کرد.

شرایط استفاده از دستگاه فتوتراپی در منزل چگونه است؟

بیش از نیمی از نوزادان (حدود 60 تا 80 درصد) پس از بدنیا آمدن دچار درجاتی از زردی می شوند که از روز دوم و سوم  تولد شروع می شود. بیماری زردی اگر به موقع درمان نشود عوارض خطرناکی برای کودک به همراه خواهد داشت. نور درمانی از موثر ترین شیوه های درمان این بیماری است. فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان باید با لامپ های مخصوص و فقط با توصیه و دستور پزشک انجام شود. نور این لامپ ها دارای طول موج کوتاه است و بیلی روبین موجود در سطح پوست نوزاد را شکسته و دفع می کند. ذکر این نکته ضروری است که در موارد زردی شدید نوزاد حتماً باید در بیمارستان بستری شود. 

مواردی که باید در منزل رعایت شوند به این شرح می باشند: 

1)  فاصله لامپ از نوزاد باید 30 تا 40 سانتی متر باشد.

2) در طول مدت استفاده از دستگاه، لباس نوزاد را از بدنش خارج کنید. 

3) برای جلوگیری از آسیب چشمی باید در طول مدت فتوتراپی چشم های نوزاد را با چشم بند مناسب ببندید. هنگام بستن چشم نوزاد، مراقب باشید مجاری تنفسی نوزاد مسدود نشوند.

4) محافظت از ناحیه تناسلی در حین فتوتراپی الزامی است و نوزاد حتماً پوشک داشته باشد.

5) از تعویض پوشک بچه زیر نور جداً خودداری کنید. 

6) به نوزاد تحت فتوتراپی باید به دفعات شیر خورانده شود؛ چون در این مدت میزان تبخیر پوستی افزایش می یابد. البته برای بهتر شدن میزان دفع نوزاد، تغذیه با شیر مادر توصیه می شود.

7) هردو ساعت یک بار نوزاد باید به مدت 15 دقیقه از دستگاه خارج و با شیر مادر تغذیه شود. 

8) سایر افراد خانواده در مجاورت نور دستگاه قرار نگیرند و از نگاه کردن مستقیم به نور دستگاه نیز پرهیز کنند.

9) از حرکت دادن دستگاه با لامپ روشن خوداری نمائید.

10) مدت زمان استفاده از دستگاه فتوتراپی در منزل بستگی به میزان بیلی روبین خون، سن و وزن نوزاد دارد و در این مورد حتماً با پزشک مشورت نمائید و از درمان خودسرانه و تمدید مدت زمان توصیه شده پرهیز نمائید.

چه توصیه ای در خصوص استفاده بهینه از تجهیزات پزشکی دارید؟

توجه به تاریخ مصرف دارو ها و ملزومات یکی از اصول اولیه خود مراقبتی می باشد. کلمه pro. Date  به معنای تاریخ تولید می باشد که معمولاً به صورت های زیر دیده می شود: 06  93  یا 06 14 که اولی به معنای تولید در « شهریور سال 93 » و دومی به مفهوم تولید در «ژوئن سال 2014» می باشد. کلمه exp. Date   نیز به معنای تاریخ انقضا می باشد. بر روی برخی دارو ها نیز علامت یک ساعت شنی دیده می شود که به معنای تاریخ انقضاء می باشد. در مواردی که فقط یک تاریخ ثبت شده است عمدتاً به معنای تاریخ انقضاء می باشد. گاهی اوقات نیز تاریخ تولید درج می شود و مهلت انقضا نیز به صورت ماه یا سال درج می شود. به عنوان مثال: «تاریخ انقضاء سه سال پس از تولید» 

نکته بعد نگهداری وسایل و ملزومات پزشکی می باشد. قرار ندادن در مجاورت آفتاب، جای مرطوب و در کنار وسایل الکترونیکی در افزایش طول عمر وسایل پزشکی موثر است. استفاده از باطری مناسب و عدم استفاده از باطری های شرکت های مختلف نیز امری ضروری است. نکته آخر اینکه هیچگاه با مشاهده فشار و قند بالا و پائین اقدام به خود درمانی نکنید و قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید. 

در «تجهیزات پزشکی مهدی » چه محصولاتی عرضه می شوند؟

در این فروشگاه انواع دستگاه های فشار خون، دستگاه های اندازه گیری تست قند خون، ترازوی دیجیتالی، انواع نوار های تست قند جهت کنترل و ثبت علائم حیاتی و سلامت عرضه می شوند که افراد پس از مراجعه به پزشک و مشورت با متخصصین امر می توانند بعد از تهیه این ملزومات می توانند، از سلامت خود و عملکرد بدن خود به صورت روزانه آگاه شوند. در ضمن علاوه بر تجهیزات فوق انواع کمربند، گردنبند، زانو بند، مچ بند، راحت بند کمر بند خودرو( ویژه بانوان باردار و افراد دارای بیماری قلبی)، وسایل توانبخشی، عصا ، ، ویلچر، بادکش، انواع نوار تست، توالت های فرنگی مبله و ثابت، لامپ جهت درمان زردی نوزاد در منزل، جعبه کمک های اولیه، انواع باطری و سایر وسایل و ملزومات پزشکی نیز در این مجموعه عرضه می شوند.

در ضمن این فروشگاه در شهرستان فاضل آباد، خیابان شیرنگ، مقابل نانوایی آقای بخشی با شماره تلفن 01734265486 واقع شده است که در طول هفته به جز ایام تعطیل در خدمت شهروندان محترم فاضل آباد و حومه می باشد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد