«محمد ساوری» پاسور خوش آتیه گلستانی بانک سرمایه تهران:

باسمه تعالی

«محمد ساوری» پاسور خوش آتیه گلستانی بانک سرمایه تهران:

گلستان مهد استعداد های والیبال است.

والیبال را می توان ورزش اول استان گلستان نامید. علاقه به والیبال در این استان حد و مرزی ندارد و این رشته ورزشی مهیج و با نشاط، در همه شهر ها و روستاهای استان جریان دارد. والیبال به مراسم عروسی و سایر اعیاد مردم این استان هیجان می بخشد و آن را می توان بخش نوستالژیک و خاطره انگیز زندگی مردم این استان نامید. شاید والیبال را بتوان یکی از عوامل وحدت فارس و ترکمن در این استان قلمداد کرد.

البته والیبال گلستان در طول سال های متمادی فراز و فرود های زیادی داشته است. در گذشته بزرگان زیادی از این استان در سطح اول والیبال کشور آقایی کردند که هیچگاه به حق واقعی خود نرسیدند و همواره سایه پان تهرانیسم مانع از رشد همه جانبه و حقیقی والیبال شهرستان محور شد. هر چند با ورود مربیان خارجی به کشور تا حدی نگاه به والیبالیست های شهرستانی تغییر پیدا کرد و بدون شک حضور فرهاد قائمی در تیم ملی ما حصل همین تغییر نگرش در فدراسیون والیبال است. با این اوصاف جوانان گلستانی همواره در سطوح ملی و حتی جهانی حرفهایی از جنس خواستن برای گفتن داشته و دارند و در تیم های لیگ برتری، تیم های ملی رده پایه و حتی بزرگسالان خوش درخشیده اند و جواب اعتماد مربیان را به نیکی داده اند.

محمد ساوری نیز یکی از جوانان مودب و خوش آتیه گلستانی است و با وجود اینکه والیبال را از 18 سالگی آغاز کرده است ولی پله های ترقی را خیلی زود طی کرد و هم اکنون در تیم لیگ برتری بانک سرمایه تهران توپ می زند. او که دانش آموخته رشته ریاضی کاربردی از دانشگاه آزاد اسلامی گرگان است والیبال را یک ورزش مهیج و کلاسیک می داند و معتقد است والیبال در استان گلستان یک سر و گردن از ورزش های دیگر بالاتر است و اگر به آن توجه بیشتری شود، جوانان گلستانی حرف های زیادی برای گفتن دارند و گلستان را می توان مهد استعداد های والیبال نامید. او همچون بسیاری دیگر از جوانان از سعید معروف به عنوان الگوی ورزشی خود یاد می کند و پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران از آرزوی های ورزشی اوست. بعد از قهرمانی تیم والیبال هتل کانیار در رقابت های جام رمضان امسال،‌ با کاپیتان این تیم گفتگوی کوتاهی انجام دادیم.

والیبال را از کجا و چه سالی آغاز کردید؟

با وجود اینکه زیر بنای ورزش قهرمانی ورزش آموزشگاه هاست ولی من تا قبل از پیش دانشگاهی والیبال بازی نمی کردم و به ورزش فوتبال علاقه داشتم . اما در دوره پیش دانشگاهی به سمت والیبال کشیده شدم و در سال 85 با حضور در  آکادمی والیبال مخابرات گلستان، والیبال را به صورت حرفه ای دنبال کردم. بدون شک بخشی از موفقیت های حرفه ای ام را مدیون آقای رمضانعلی دنکوب اولین مربی خودم هستم و همواره قدردان زحمات ایشان هستم.

تا کنون در چه تیم هایی بازی کرده اید؟

پست پاسور یکی از پست های حساس والیبال است و مربیان تیم ها در انتخاب پاسور وسواس زیادی از خود نشان می دهند. بنابراین یک بازیکن باید از خود توانایی های زیادی نشان دهد تا بتواند اعتماد مربیان را به خود جلب کند. من در طول این چند سال در تیم های پیام مخابرات گلستان در لیگ برتر جوانان کشور، پیام مخابرات خراسان شمالی، شهرداری یاسوج، شهدای نور، پرسپولیس نور، جیحون اگزوز آق قلا، اصفهان در لیگ های دسته پائین تر و بانک سرمایه تهران در لیگ برتر بازی کرده ام.

ترجیح می دهید در یک تیم تهرانی بازی کنید یا یک تیم شهرستانی؟

هر چند تیم های تهرانی از نظر امکانات و شرایط مالی در وضعیت مطلوب تری قرار دارند ولی من ترجیح می دهم در تیم های شهرستانی توپ بزنم. در حال حاضر سطح والیبال بازیکنان شهرستانی از تهرانی ها به مراتب بالاتر است و بدنه اصلی تیم ملی را شهرستانی ها تشکیل می دهند. در ضمن شرایط خاصی بر تیم های والیبال تهرانی و به طور کلی ورزش تهران حاکم است که ترجیح می دهم در این خصوص صحبت نکنم.

چه توصیه ای به جوانان و علاقه مندان به ورزش والیبال دارید؟

با وجود اینکه ورزش والیبال یک ورزش گروهی و دسته جمعی است ولی تمرینات فردی، انگیزه و اعتماد به نفس در پیشرفت ورزشکاران این رشته ورزشی نقش بسزایی دارد. خوشبختانه در استان گلستان ابزار ها و زیر ساخت های لازم برای انجام والیبال در اکثر شهر ها و حتی روستا ها فراهم است و علاقه مندان می توانند با شرکت در دوره های آموزشی و نشان دادن استعداد های ذاتی خود مسیر پیشرفت شان را هموار سازند.

چه خواسته ای از مسئولان گلستان دارید؟

مردم استان گلستان ورزش والیبال را می فهمند و همواره خواستار توسعه این ورزش در استان هستند.  تشکیل کمیته استعداد یابی ، احداث زمین های خاکی و بتن والیبال در حاشیه پارک ها و مناطق جنگلی، برگزاری مسابقات والیبال در سطوح مختلف و تلاش در جهت ایجاد همدلی و وفاق بین اعضای خانواده بزرگ والیبال می تواند در گرایش جوانان به این ورزش مهیج و رقم زدن روز های درخشان والیبال استان گلستان موثر باشد.

سخن آخر

در پایان از زحمات بی شائبه و خالصانه پدر و مادر عزیزم و سایر اعضای خانواده که همواره از من حمایت کردند و موجبات پیشرفت مرا فراهم کردند، خاضعانه تشکر می کنم. از کلیه مربیانی که در این سالها زحمات فراوانی برای بنده و والیبال استان کشیده اند و همچنین جناب آقای حسینی مدیریت محترم هتل کانیار که همواره حامی ورزش شهرستان و استان گلستان بوده اند، کمال قدردانی و امتنان را دارم. امید وارم روزی ورزش استان گلستان چون نگینی بر پهنه ورزش کشور بدرخشد و جوانان جویای نام گلستانی،  افتخارات شایانی برای این استان کسب کنند.

گزارش : وحید حاج سعیدی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد