جایگاه هنر نقاشی در علی آباد کتول از دیدگاه خانم آزاده محمد رضایی

باسمه تعالی

جایگاه هنر نقاشی در علی آباد کتول از دیدگاه خانم آزاده محمد رضایی

شهرستان علی آباد کتول دارای استعداد های زیادی در هنر نقاشی است که اگر به آنها توجه شود حرف های زیادی برای گفتن در رقابت های ملی و حتی بین المللی خواهیم داشت.

نقاشی را می توان از قدیمی ترین هنر های تاریخ بشر قلمداد کرد که ریشه در اعصار تاریخ دارد. این هنر که به نظر هیچگاه گرد کهنگی و انزوا بر روی آن نخواهد نشست زبان مشترک همه اقوام و ملیت هاست و هویت و تاریخ ملت ها را می توان در آثار نقاشی آنها به عینه دید. داستان رویش و تکامل این هنر که از آن به عنوان هنر سوم یاد می شود از دیوار سنگی غار های دوران پارینه سنگی آغاز گردیده و تا نمایشگاه های روز دنیا ادامه یافته است و هر روز نیز به شاخصه های و تکنیک های آن افزوده می شود. نقاشی در همه کشور های دنیا خواهان و طرفدار دارد و هیچ چشم بینایی نیست که از این هنر ازلی بهره مند نشود و زیبایی آن را درک نکند.

قدمت این هنر در کشور ما نیز به سالیان دور بر می گردد و هنرمندان بزرگی نظیر کمال الملک، فرشچیان، عباس کاتوزیان، ایماد ملکی، مهرداد جمشید پور، حسین شیخ و ... آثاری جاودانی خلق کردند که بدون شک این آثار مانا و پایدار تا سال های سال بیانگر هنر و عظمت ایرانیان خواهد بود و این جمله را در ذهن تداعی می کنند که «هنر زند ایرانیان است و بس.» در شهرستان علی آباد نیز علاقه مندان به این رشته کم نیستند وکسب رتبه های کشوری و حتی بین المللی توسط برخی از اساتید و هنرمندان شهرستان حاکی از ریشه دار بودن این هنر در شهرستان است. خانم «آزاده محمد رضایی» نیز یکی از هنرمندان و نقاشان شهرستان علی آباد کتول است که نقاشی را از 15 سال قبل زیر نظر اساتید استان و شهرستان به صورت حرفه ای آغاز کرده است.

ایشان که هم اکنون مدرس نقاشی و مسئول آموزشگاه آزاد هنری شفق در فاضل آباد می باشند، تاکنون در جشنواره ها و نمایشگاه های زیادی شرکت نموده است که ماحصل آن کسب عناوین برتر در جشنواره های آینه طبیعت در سال 86، جشنواره منطقه ای هنر تجسمی فجر، جشنواره هنر های تجسمی بسیج، کارگاه زنده نقاشی استانی در گنبد کاووس و چندین جشنواره دیگر می باشد. وی که در رشته های رنگ روغن، مداد رنگی، پاستل و سیاه قلم در نزد اساتید شهرستان دوره های حرفه ای را گذرانده اند از نقاشی با مداد رنگی به عنوان علاقه اصلی و تخصصی اش یاد می کند و بیشتر آثارش را با مداد رنگی طراحی می کند. ایشان در حال در موسسه هنری خودش مشغول تدریس و آموزش نقاشی می باشد و آرزو دارد روزی شرایطی فراهم شود تا استعداد هیچ دانش آموز هنرمند و مستعدی پشت حصار بی تدبیری و بی توجهی نابود نشود.

این مدرس نقاشی از برگزاری نمایشگاهی از آثارش در سال جاری خبر داد و گفت: به منظور معرفی بیشتر آثار و طرح های خلق شده، قصد دارم در سال جاری با همکاری اداره ارشاد شهرستان علی آباد کتول اولین نمایشگاه آثار خودم را درشهرستان برگزار کنم.  

خانم محمد رضایی در مورد جایگاه در شهرستان می گوید: متاسفانه هنر نقاشی و سایر هنر های تجسمی در شهرستان جایگاه خاصی ندارند و بیشتر به آنها به عنوان سرگرمی نگاه می شود تا ابزاری برای اشاعه و انتقال فرهنگ یا حتی کسب در آمد. در واقع مقوله اقتصاد در هنر نیز در شهرستان چندان جدی گرفته نمی شود و هنرمندان شهرستان برای ارائه آثار خود مجبور هستند به مرکز استان و شهر های بزرگ مراجعه کنند.

ایشان در خاتمه پیشنهاد برگزاری یک فراخوان استعداد یابی در شهرستان را دادند تا هنرمندان بالقوه و دانش آموزان مستعد نقاشی شناسایی شوند و با شرکت در دوره های مختلف نقاشی بتوانند استعداد خود را در زمینه نقاشی و طراحی به منصه ظهور بگذارند.

گزارش : وحید حاج سعیدی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد