مهمان نوازی و حاتم بخشی آموزشی با وجود کمبود دبیر و فضای آموزشی

باسمه تعالی

مهمان نوازی و حاتم بخشی آموزشی با وجود کمبود دبیر و فضای آموزشی

تحصیل بیش از چهارصد دانش آموز از محدوده آموزش و پرورش رامیان در مدارس شهرستان علی آباد کتول !

 

مدیر در حال بررسی پرونده دانش آموز و قولنامه منزل مسکونی خانواده است. قولنامه ای که شاید کد رهگیری هم دارد ولی صاحبخانه مهربان خانه 120 متری را تنها  با چهل هزار تومان به مستاجر اجاره داده است! مدیر بدون توجه به صوری بودن قولنامه و محل سکونت اصلی والدین ، دانش آموز را ثبت نام می کند.

این ماجرا حکایت خانواده هایی است که همه ساله فرزندان خود را از محدوده آموزش و پرورش رامیان به شهرستان علی آباد آورده و با تهیه یک قولنامه صوری امکان ثبت فرزند شان را در مدارس علی آباد مهیا می سازند.

به گزارش زرین نامه، عدالت آموزشی و تاسیس مدرسه در اکثر نقاط کشور یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و این مهم طبق اصل 30 قانون اساسی صورت گرفته است. در تحقق این امر بودجه زیادی هزینه شده است و بخشی از این هزینه را خیرین محترم مدرسه ساز تقبل نموده اند. استان گلستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تقریباً اکثر شهر ها و روستاهای استان دارای مدرسه در پایه ها ی مختلف هستند. بدون شک در شهرستان رامیان نیز کمبود خاصی از لحاظ مکان و فضای آموزشی مشاهده نمی شود و مدارس این شهرستان نیز همانند سایر شهر های استان تجهیزات کافی برای ثبت نام در پایه های مختلف آموزشی دارند. اما در طول سالیان اخیر دانش آموزان زیادی از محدوده آموزش و پرورش شهرستان رامیان به ویژه روستاهای دارکلاته، نقی آباد، شفیع آباد، جعفر آباد، مشو، سعد آباد، مازیاران، نامتلو و حتی شهر خان به بین جهت تحصیل به مدارس شهرستان نقل مکان می کنند که جای تامل دارد. چرا که اولاً در اکثر روستاها و مناطق یاد شده فضای آموزشی و مدرسه وجود دارد. در ثانی بر اساس قوانین آموزش و پرورش ثبت نام در خارج از محدوده سکونت منع قانونی دارد و تنها در صورت وجود شرایط خاص و با مجوز اداره این امکان وجود دارد. البته در گفتگو با تعدادی از خانواده های دانش آموزان روستاهای بخش فندرسک  علت انتخاب علی آباد جهت ادامه تحصیل فرزندانشان را پرسیدیم که اکثراً بالا بودن سطح آموزشی شهرستان علی آباد نسبت به مدارس منطقه خودشان را دلیل ثبت نام اعلام کردند که قطعاً این دلیل موجهی برای تخطی از قانون و ثبت نام در خارج از محدوه محسوب نمی شود.

هر چند بر اساس مصوبه کمیته برنامه ریزی آموزش و پرورش شهرستان علی آباد در تابستان امسال، اعضاء خواستار اجرای کامل قانون محدوده بندی در سال تحصیلی جاری شدند ولی ظاهراً با اعمال فشار از سوی برخی مسئولین سازمان این مصوبه به اجرا در نیامد و کماکان ثبت نام دانش آموزان خارج از محدوه شهرستان در حال انجام است.

بار مالی سنگین بر دوش آموزش و پرورش علی آباد

اما این همه ماجرا نیست چرا که شهرستان علی آباد کتول در حال حاضر با کمبود شدید معلم و فضای آموزشی مواجه است و تحصیل این تعداد دانش آموز که به اندازه دو مدرسه نیاز به فضا و نیروی انسانی دارند، در شهرستان علی آباد کتول، اجحاف در حق دانش آموزان این منطقه است. نکته دیگر بار مالی سنگین آموزش این تعداد دانش آموز است که اینگونه مهمان نوازی و حاتم بخشی آموزشی در این شرایط حساس و کمبود نقدینگی و سرانه در آموزش و پرورش به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد. از سوی دیگر با ثبت نام این حجم دانش آموز در مدارس شهرستان علی آباد به ویژه مدارس شرق شهرستان، ظرفیت مدارس پر شده است و عملاً امکان ثبت نام برای اهالی محدوه های خیابان منوچهری و آیت و ... وجود ندارد و حتی در مواردی از آنها خواسته شده در مدارس دیگر  با شیفت های در گردش ثبت نام کنند.

دور زدن قانون یا بی توجهی مدیران یا حمایت از بالا!

بر اساس قوانین ثبت نام مدارس جمهوری اسلامی، دانش آموزان باید در محدوده سکونت خودشان ثبت نام کنند. اما ظاهراً امروز تهیه یک قولنامه صوری چندان خرجی ندارد و بعد از خلوت شدن بنگاه ها در سال های اخیر،  بنگاه دار ها هم بدشان نمی آید در قبال تحویل یک برگ قولنامه صوری، چند ده هزار تومان دستمزد دریافت کنند. مدیران محترم هم که به قول خودشان وقت یا حوصله استعلام و بررسی صحت مندرجات قولنامه را ندارند، به همان سند جعلی اکتفا نموده و  همه قولنامه ها را واقعی می پندارند مگر آنکه خلافش ثابت شود. هر چند بر اساس قوانین کمیته تحقیق انجمن اولیاء موظف به همکاری با مدیر و بررسی مواردی از این دست است که به جز چند مدیر، سایر مدیران حتی از وجود چنین کمیته ای نیز اظهار بی اطلاعی می کنند.

یک ماجرا و چند نکته

آنچه در این ماجرا بیشتر از همه به چشم می آید عدم پیگیری مسئولان آموزش و پرورش رامیان در بالا بردن سطح آموزش و جلوگیری از مهاجرت دانش آموزان به شهرستان های مجاور است. دردمندانه اینکه استاندار محترم استان و برخی از معاونین رده بالای سازمان آموزش و پرورش نیز اصالتاً متولد همین دیار می باشند و اینکه چرا تا بحال فکری به حال جلوگیری از این مهاجرت تحصیلی و ارتقاء سطح آموزش در مدارس محدوده آموزش و پرورش رامیان نکرده اند، جای تامل بسیار دارد. خطرات سفرهای بین شهری همه روزه  این دانش آموزان در سرما و گرما، ایجاد بار مالی و کاستن فضای آموزشی شهرستان علی آباد، شلوغی کلاس های درس مدارس علی آباد، پر شدن مدارس محدوده شرق شهرستان وعدم امکان ثبت نام حتی برای همسایگان مدارس و ... برخی از عوارض تحصیل این چهارصد دانش آموز در مدارس شهرستان علی آباد کتول است. دانش آموزانی که همه شان از امکانات آموزشی مشابه برخوردار هستند ولی ظاهراً  به دلیل حمایت برخی افراد از سازمان و سهل انگاری مدیران مدارس به راحتی در مدارس این شهر ثبت نام می کنند.

امید است مسئولین محترم آموزش و پرورش و سایر مسئولان دلسوز شهرستان در خصوص اجرای دقیق قوانین و  احقاق حق دانش آموزان شهرستان علی آباد و جلوگیری از تبعات ناشی از این مهاجرت تحصیلی اقدامات لازم را مبذول دارند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد