خبرنگار هراسی

باسمه تعالی

خبرنگار هراسی یا خبرنگار شناسی!

وقتی فضای رسانه ای یک شهرستان محدود به دعوت از خبرنگار صدا و سیما می شود!

خبرنگاران زبان گویای مسئولان هستند. خبرنگاران پلی بین مردم و مسئولین محسوب می شوند. خبرنگاری عاشقی است. خبرنگاران بی ادعا ترین و عاشق ترین مخلوقات خداوند هستند. خبرنگاری از مقدس ترین مشاغل است. خبرنگاران به عنوان چشم بینا ‘ زبان گویا و وجدان بیدار جامعه هستند. خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه اند. خبرنگاران و روزنامه نگاران پویا، بالنده، سرزنده و با نشاط می توانند در تحرک جامعه و آگاهی مردم نقش موثری داشته باشند.

این عبارات زیبا و جملاتی از این دست همه ساله در هفته خبرنگار از سوی مسئولان نظام در خصوص قشر زحمتکش خبرنگار بیان می شوند. جملات زیبایی که ویترین بیانیه ها و پیام های تبریک استانداران، فرمانداران و سایر مسئولان شهرستانی ، استانی و کشوری را تشکیل می دهند و تکریم قاطبه خبرنگار را رقم می زنند.

البته این نگاه زیبا به مقوله رسانه و خبرنگاری تنها همین چند روز دوام دارد و در سایر ایام سال نگاه به خبرنگار تفاوت معنا داری پیدا می کند و با انحراف آشکار از منویات ذکر شده در تکریم خبرنگار، راه به جای دیگر می برد.

بدون تردید رسانه و کارکرد آن در عصر کنونی به یکی از استراتژیک ترین رویکرد های جهانی تبدیل شده است و دولت ها در موضوعات مختلف نقش بی بدیل رسانه را به هیچ عنوان نادیده نمی انگارند. قصد اطاله کلام و واکاوی نقش و رسالت رسانه ها در تحولات عصر حاضر را نداریم. بلکه سعی داریم موقعیت رسانه ها و خبرنگاران را تنها در شهرستان علی آباد کتول بررسی کنیم.

در گام نخست نگاهی به تعبیر و تفسیر مسئولین و مدیران روابط عمومی شهرستان از واژه خبر نگار می اندازیم. متاسفانه در شهرستان «خبرنگار» به کسی اطلاق می شود که یک میکروفن با لوگوی شبکه استانی گلستان در دست دارد و فرد دیگری با دوربین از فعالیت هایش فیلم و گزارش تهیه می کند!

گواه این مدعا نیز دعوت از خبرنگار صدا سیما در اکثر مراسمات و جشنواره های شهرستان و نادیده گرفتن خبرنگاران نشریات مکتوب و مجازی می باشد.

برگزار نشدن نشست خبری( به جز نیروی انتظامی و آموزش و پرورش) ، عدم تمایل به انجام مصاحبه و عدم ارسال گزارش از شرح اقدامات شده در حوزه کاری ادارات، عدم پاسخگویی به نقد ها و ایرادات وارد شده از سوی جراید و ....  نیز از دیگر دلایل آشنا نبودن ادارات و سازمان های دولتی با رسانه و فضای رسانه ای شهرستان می باشد.

در واقع خبرنگار هراسی و مصاحبه گریزی در کنار فاصله گرفتن از رسانه های مکتوب و مجازی ، دلخوش کردن به کانال های کم اعتبار تلگرامی، نشر اخبار فقط در سایت های مختص ادارات و ... به آفت های فضای رسانه ای شهرستان تبدیل شده اند تا جایی که بسیاری از اقدامات دولت به ویژه در چند سال گذشته در سایه اطلاع رسانی ناقص و حتی عدم اطلاع رسانه ای مغفول و پنهان مانده است.

با این وجود باز هم مسئولان به پخش گزارش چند ثانیه ای از مراسم یا رویداد مورد نظر در برنامه خبر شبکه استانی آن هم در ساعات پایانی شب و یا پراکندن اخبار در کانال های تلگرامی راضی و دل خوش هستند!

اما از آنجا که خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان از هر جناح و قومیت تنها به پیشرفت و توسعه شهرستان می اندیشند و این رویکرد مطالب منتشر شده در نشریات و سایت های آنها آشکار است چند نکته در خصوص ایجاد تحول در فضای رسانه ای شهرستان پیشنهاد می شود:

الف) پیشنهاد می شود در وهله اول فرماندار محترم پیش قدم شود و در هر فصل یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی و صدا  و سیما و مسئولان روابط عمومی ادارات شهرستان برگزار کند .

ب) به منظور آشنا ساختن مردم با فعالیت های انجام شده در ادارات فرماندار محترم از روسای ادارات بخواهد دست کم در سال یک یا دو نشست خبری مستقل برگزار کنند.

پ) طی بخشنامه ای اسامی و شماره های تلفن خبرنگاران شهرستان در اختیار مسئولان روابط عمومی شهرستان قرار گیرد تا در مناسبت های مختلف نظیر کلنگ زنی و افتتاح، بروز حوادث ، برگزاری جشنواره و سمینار، حضور مسئولان استانی و کشوری، بازدید از پروژه های مختلف، کسب عنوان توسط کارمندان ادارات و ... با خبرنگاران تماس حاصل شود و این رویداد ها توسط خبرنگاران شهرستان پوشش خبری داده شود.

ت) ریاست محترم اداره ارشاد نسبت به ساماندهی خبرنگاران و ایجاد پرونده شغلی آنها اقدام کند.

ث) مسئولان محترم به جای خبرنگار هراسی به خبرنگار شناسی روی بیاوردند و با باز کردن درب های اطاق هایشان به سوی خبرنگاران اقدامات انجام شده شان را رسانه ای کنند.

سخن آخر

بدون شک پراکندن صحیح اخبار شهرستان علی آباد کتول در سطح استان و کشور که دارای امکانات و ویژگی های منحصر به فرد است می تواند در رشد و شکوفایی منطقه و رسیدن به توسعه پایدار موثر باشد. به علاوه نشر به موقع اخبار می تواند زمینه ساز جلوگیری از بروز شایعات و اخبار نگران کننده در بین آحاد مختلف مردم باشد. در نهایت توجه به این رویکرد می تواند زمینه جذب بودجه بیشتر و توجه بیشتر مسئولان را فراهم سازد. اما متاسفانه در طول این سال ها در معرفی بسیاری از پروژه ها و طرح های اجرایی، کسب افتخارات و رتبه ها، برگزرای همایش ها و سمینار ها در سطوح مختلف اهمال و سستی صورت گرفت و دوستان تنها به نصب یک بنر و یا ارسال خبر به چند نفر از کانال های تلگرامی بسنده کردند.

جا دارد فرماندار محترم شهرستان به عنوان بالاترین مقام سیاسی ضمن توجه بیشتر به فضای رسانه ای شهرستان و رصد نشریات مکتوب و مجازی این دیار، زمینه را برای رشد همه جانبه شهرستان فراهم کند و در سایه همدلی و اعتماد به خبرنگاران در خصوص آشنا ساختن مسئولان سایر ادارات و نهاد های دولتی با فضای رسانه ای و رسانه های مکتوب و مجازی شهرستان گام های مثبتی بردارند.

وحید حاج سعیدی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد