درگفتگو با «حیدر شهرکی» فعال اقتصادی در حوزه گل و درختچه های زینتی مطرح شد:

باسمه تعالی

درگفتگو با «حیدر شهرکی» فعال اقتصادی در حوزه گل و درختچه های زینتی مطرح شد:

لزوم حمایت مسئولین از تولیدات گل و گیاه استان

در بسیاری از کشور ها تولید و پرورش گل و گیاه یکی از مشاغل پر سود محسوب شده و خانواده های بسیاری از این طریق امرار معاش می کنند. پرورش گل‌ها و گیاهان زینتی امروزه به‌عنوان صنعتی جهانی، رو به گسترش و پویا در نظر گرفته می‌شود که در طول چند دهه گذشته رشد معنادار و قابل توجهی داشته است. در دهه 50 میلادی رقم کلی تجارت جهانی گل و گیاهان زینتی حدود 3میلیارد دلار بود، در سال 1994 به حدود 100 میلیارد دلار رسید و از آن زمان تاکنون سالانه رشدی حدود 6 درصد داشته است

کشور هلند یکی از کشور هایی است که در این صنعت رشد چشمگیری داشته است و امروزه اقتصاد هلند با گل و گیاه در آمیخته است. این کشور توانسته با استفاده از روش نوین به سطح بالایی از تولید و پرورش گل دست یابد. در این زمینه نه مزارع گسترده گل با مساحت‌های چندین کیلومتری به صنعت گل هلند کمک کرده و نه وجود نیروهای کار بسیار زیاد. بلکه تکنولوژی و استفاده از روش نوین در کشت‌وکار، صنعت گل هلند را به‌عنوان یکی از ارکان اقتصادی‌اش مطرح کرده است. البته سایر کشور ها نیز در این صنعت سرمایه گذاری های کلانی کرده اند. کشور های آفریقای جنوبی، نیوزیلند و استرالیا، کلمبیا و اکوادر از جمله این کشور ها محسوب می شوند. در کشور ما نیز چند سالی است که پرورش گل و حتی صادرات آن نیز مورد توجه برخی از علاقه مندان به تولیدات گیاهی قرار گرفته و در برخی استان ها نظیر اصفهان ، خوزستان ، گیلان و مازندران و ... پرورش گل صورت می گیرد.

در استان گلستان نیز به سبب اقلیم چندگانه و خاک حاصلخیز پرورش گل و درختچه های زینتی صورت می گیرد که در صورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر مسئولین می تواند به منبع درآمدی پایدار برای خانواده های گلستانی تبدیل شود.

"حیدر شهرکی" یکی از نهال کاران نمونه و خوش ذوق گلستانی است که در سال تقریباً 400 تا 500 هزار شاخه گل تولید می کند و به استان های مختلف کشور صادر می کند.

ایشان که کارشناس هنر و معلم آموزش و پرورش است، در زمینی به مساحت 11 هزار متر مربع در روستای شیرنگ سفلی از توابع علی آباد کتول در استان گلستان اقدام به کاشت انواع گل و گیاه  و صادرات آن به استان های سراسر کشور می کند.

به منظور آشنایی بیشتر با صنعت گل و گیاه گفتگوی کوتاهی با ایشان دادیم:

از چه سالی اقدام  ایشان به پرورش گل نمودید؟

من از دوران کودکی به پرورش گل و گیاه علاقه داشتم و همیشه آرزو داشتم روزی این کار را به صورت جدی و حرفه ای ادامه بدهم. در سال 86 با اجاره کردن یک قطعه زمین کاشت گل و گیاه را آغاز کردم و بعد با توسعه کار توانستم زمین بزرگتری خریداری کنم و کار را ادامه بدهم.

چه گل ها و درختچه هایی در مجتمع شما کشت می شود؟

ما گل های مختلفی پرورش می دهیم  از جمله رز، رز ماری، ترون، زرشک، پامچال و درخچه های زینتی نظیر شمشاد طلایی، پرتقالی، ژنوپرس، لافسون، چنار، یاس هلندی و ...

گل های شما به استان هایی صادر می شود؟

بیشترین مشتری های ما از استان اصفهان، تهران ، البرز و خراسان شمالی و جنوبی هستند.

چرا محصولات تان را در استان گلستان عرضه نمی کنید؟ متاسفانه با وجود قیمت مناسب و کیفیت بالای گل ها، شهرداری های استان گلستان تمایلی به خرید گل از تولید کنندگان استانی ندارند و ترجیح می دهند از سایر استان ها خرید کنند.

در خصوص اشتغال زایی ایجاد شده توضیح بفرمائید.

در حال حاضر چهار نفر به صورت مستقیم و 15 نفر به صورت غیر مستقیم در مجتمع پرورش گل و گیاه بنده مشغول به کار هستند. در صورتیکه این مزرعه توان اشتغال زایی برای 20 نفر را داراست ولی به دلایل مختلف از جمله نبود مشتری در داخل استان و عدم حمایت مسئولین نمی توانیم از همه ظرفیت استفاده کنیم.

سخن پایانی

فرهنگ کاشت یا هدیه دادن گل در کشور ما بیشتر شبیه به یک کار غیر ضروری و بیهوده شناخته می شود و هیچگاه به جنبه های روانی مثبت کاشت گل و گیاه در منزل و معابر توجه نمی شود. در صورتیکه که سرانه مصرف گل در اروپا 26 برابر ایران است. این عدد به معنای اشتغال بیشتر ، روحیه شاداب تر ، بیماری کمتر و ... است. امیدواریم مسئولان استان از تولید کنندگان داخلی حمایت کنند و در کنار اشتغال زایی حاصل از پرورش گل، روحیه نشاط و شادابی نیز در جامعه گسترش پیدا کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد