شریعتی زبان دو

باسمه تعالی

آموزشگاه زبان استاندارد و پویا چگونه آموزشگاهی است؟

به قلم "مهدی شریعتی" کارشناس ارشد زبان انگلیسی

با پایان یافتن امتحانات دانش آموزان و آغاز تعطیلات تابستانی، اکثر خانواده ها در صدد یافتن یک آموزشگاه زبان خوب و مطمئن برای پر کردن اوقات فراغت و تقویت دانش انگلیسی فرزندان خود می باشند. در حقیقت بعد از شروع فصل تابستان اکثر خانواده های ایرانی سعی می کنند با ثبت نام فرزندان شان در کلاس های مختلف به نوعی خلاً تعطیلات طولانی مدارس را پر کنند و از سوی دیگر بر این باورند آموزش در مدارس به ویژه در برخی دروس مثل زبان انگلیسی چندان شایسته و کامل صورت نمی گیرد و آنها به ناچار باید فرزندان خود را در کلاس های تکمیلی ثبت نام کنند.

آموزشگاه های زبان و نقش آنها در تکمیل دانش زبانی

دریافت مجوز آموزشگاه زبان یک فرآیند پیچیده نیست و هر کسی با مدرک لیسانس ( در هر رشته ای !) که سابقه سه سال تدریس ( هرنوع تدریس ، در هر موسسه ای  ) داشته باشد می تواند  با درخواست از مدیریت آموزش و پرورش منطقه خود و پرداخت مبلغی ناچیز، اقدام به تاسیس آموزشگاه زبان کند و هیچ آزمون علمی یا تخصصی در کار نیست!
در اکثر شهرهای ایران موسسات زبان فراوانی وجود دارد که البته هر کدام از آنها سعی می کنند برای زبان اموز بیشتر، خود را وابسته به یکی از موسسات داخل یا خارج کشور نشان دهند و با قید عبارت « اعطای مدرک بین المللی » اعتبار موسسه خود را بالا ببرند!
آنچه که واضح است این است که مدرک هیچ یک از موسسات زبان در ایران رسمی نیست و اساسا به آن مدرک اطلاق نمی شود بلکه « گواهی شرکت در کلاس های آموزش زبان انگلیسی » محسوب می شود و برخی از آنها در استخدام های غیر دولتی ( منشی گری یا خدمات تایپ)  آن هم به شرط داشتن سواد اطلاعاتی شاید کاربرد داشته باشند ! مدارک رسمی عمدتاً از طریق آزمون های سازمان سنجش و برخی موسسات بین المللی معتبر دنیا صادر می شوند که تافل ، آیتلس و تولیمو نمونه های مدارک معتبر بین المللی محسوب می شوند.

صرف نظر از عدم تخصص برخی موسسین در امر آموزش زبان ، به کار گیری اساتید و منابع نا کار آمد ، شلوغی برخی کلاس ها ، کمبود وسایل صوتی و تصویری و برخی موارد از این دست ،  باز هم می بینیم در بسیاری از موسسات که اکثر « مواد و ابزار های لازم برای آموزش زبان »  را نیز دارا هستند ، در آموزش زبان به بچه ها چندان موفق نیستند و به اصطلاح یک جای کار می لنگد .
آموزشگاه های زبان استاندارد

با وجود گسترش بی رویه و قارچ گونه آموزشگاه های زبان، هنوز هم آموزشگاه هایی پیدا می شوند که کیفیت را فدای کمیت نکرده اند و سعی دارند با آموزش استاندارد و به کار گیری شیوه های نوین در آموزش زبان انگلیسی تحول ایجاد کنند. آموزشگاه های زبان

آنچه مسلم است دست آموزشگاه های زبان در انتخاب منابع درسی ، شیوه های آموزش ، تغییر برنامه و شیوه برنامه ریزی بازتر از آموزش و پرورش و مدارس است. در مدارس به دلیل تفاوت های فردی ، اجتماعی و علمی فاحش معلم نمی تواند از شیوه های به روز و منابعی غیر از منابع معرفی شده استفاده کند و سطح تدریس و نوع امتحان باید متوسط به پائین باشد. ولی در آموزشگاه می توان با غربال علمی و اصولی زبان آموزان ، روند و سرعت یاد گیری را تنظیم و کم و زیاد کرد.

استفاده از وسایل و تجهیزات سمعی و بصری ، انتخاب سرفصل با توجه به استعداد و سطح علمی زبان آموز، استفاده از اساتید مجرب و با سابقه، تعیین دقیق سطح علمی زبان آموز، امکان تغییر کلاس به واسطه پیشرفت در یادگیری، توجه به ضرورت های آموزشی و فردی از ویژگی های یک آموزشگاه زبان استاندارد است که در کنار سعی و تلاش زبان آموزان نقش مهمی در یادگیری زبان ایفا می کند.

کودکان را از چه سنی به آموزشگاه زبان بفرستیم؟

یکی از چالش هایی که اکثر خانواده ها با آن روبرو هستند، تصمیم گیری در انتخاب سن مناسب برای فرستادن کودک به آموزشگاه زبان است. ذکر این نکته ضروری است که برای فرستادن یک کودک به آموزشگاه زبان در وهله اول باید به سلیقه و ذائقه کودک توجه کرد و اگر تمایلی برای شرکت در کلاس زبان ندارد، او را وادار به شرکت نکرد. در واقع سن فرستادن کودکان به کلاس های مختلف از جمله انگلیسی با یکدیگر متفاوت است و باید به عواملی نظیر مهارت های کلامی، انگیزه، میزان حوصله و حتی سطح علمی کودک توجه کرد. اما در مجموع سنین ابتدایی برای فرستادن بچه ها به آموزشگاه زبان سن مناسبی محسوب می شود.

سخن پایانی

به لحاظ آموزشی سه عنصر «زبان آموز , معلم و منابع آموزشی» باید در کنش و واکنش مناسب باشند تا یک امر آموزشی به درستی تثبیت شود. با مشاهده محتوی دروس موسسات و مدارس و مقایسه آنها با هم، در می یابیم که علاوه بر شوق و اشتیاق دانش آموزان برای یادگیری در موسسات آموزشی، عواملی چون وجود منابع آموزشی مناسب زبان در آموزشگاه و همچنین تفاوت چشمگیر بین مهارتهای آموزشی و ارائه زبان توسط مدرسان جوان تر و با حوصله تر در آموزشگاههای زبان، باعث می شوند تا تثبیت یادگیری در آموزشگاه ها سریع تر و عمیق تر صورت پذیرد. در مجموع آموزشگاه های زبان می توانند با قدرت عمل و اختیار بیشتری که دارند که نقشی تاثیر گذار در گسترش دانش زبان انگلیسی و سایر زبان های روز دنیا ایفا کنند و این مهم ضرورت توجه بیشتر مسئولین و متولیان آموزش کشور را به همکاری و حمایت از این موسسات می طلبد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد