مصاحبه با رحمان عرب عامری


رحمان عرب عامری خواننده معروف گلستانی: پیشرفتم را مدیون حمایت های خانواده ام هستم.

به گزارش طوبی گلستان، در زیر رشته های هنری یعنی رشته هایی که هنر اول تا هفتم را تشکیل می دهند و از آنها با عنوان هنر های هفتگانه بشری یاد می شود، موسیقی جایگاه ویژه ای وارد و از آن به عنوان «هنر اول» یاد می شود. 

نقش بی بدیل موسیقی در زندگی انسان ها باعث شده تا دانشمندان وقت زیادی صرف تحقیقات روی این هنر کنند که نتایج آن همگی بر اثر بخش بودن آن در روحیات و احوالات درونی بشر تاکید دارند. موسیقی را می توان زبان مشترک تمام اقوام بشری نامید و از آن به عنوان جادوی قرن نام برد. در حقیقت موسیقی زبان آرزوها، انتظار ها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی بر حسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود، موسیقی خاصی دارد. با درک عمیق و دقیق موسیقی، عواطف زیبا، همدردی و تفاهم بیشتر قلبی میسر خواهد شد. موسیقی مربوط به یک کشور، یک قوم و یا یک فرهنگ نیست و در همه اقوام دنیا آثاری از موسیقی شنیده می شود. در دین مبین اسلام نیز موسیقی غیر غنا جایگاه خاصی دارد  و  بسیاری از بزرگان اسلام به دستگاه‌های موسیقی به خوبی تسلط داشته‌اند.  

تاثیر موسیقی در ضمیر افراد نیز متنوع است و آهنگ ها برحسب ریتم و اصوات ، حالات مختلفی را در نوع بشر  به وجود می آورند. افراد با توجه به روحیات خود سلائق متفاوتی در انتخاب نوع موسیقی دارد و معمولا با شنیدن موسیقی مورد علاقه خود به یک نوع احساس آرامش می رسند. دامنه و گستردگی موسیقی ، به قدری وسیع است که هر احساسی را  می توان با آن تحریک یا خلق کرد.


موسیقی و جوانان

با وجود اثرات بی شمار موسیقی تمایل نسل جوان به موسیقی امری بدیهی و محتوم است و طرافداران موسیقی اصیل در سراسر دنیا بی شمارند. موسیقی مختص به نسل دیروز و امروز و فردا نیست و همواره طراوات و تازگی خاص خود را داراست و این طراوت و زیبایی موسیقی باعث شده تا جوانان ارتباط ویژه ای با این هنر بی بدیل برقرار کنند. در کشور ما نیز شمار علاقه مندان به موسیقی از حد فزون است و در همه شهر ها موسیقی طرفداران خاص خود را دارد. 

بر همین اساس در طول سال های اخیر خوانندگان جوان زیادی وارد عرصه موسیقی شدند ولی فقط تعداد اندکی از آنها توانستند پله های ترقی را طی کنند و در سری در بین سر ها پیدا کنند. «رحمان عرب عامریان» یکی از خوانندگان با تجربه و خوش صدای کشور است که توانسته است به کمک صدای گرم و دلنشین خود و بهره گیری از تجارب هنرمندان سر شناس کشور، خیلی زود در در عرصه موسیقی کشور جایگاه قابل توجهی پیدا کند و علاقه مندان فراوانی را معطوف هنر خود کند. 

رحمان موسیقی پاپ را به خوبی می شناسد و به نوعی آوانگارد یا پیشرو در این موسیقی در استان گلستان محسوب می شود. او که در اجراهایش به خوبی از تکنیک های موسیقیایی بهره می برد، با صدایی گرم و دلنشین خود در حالی که رگه هایی از حزن در آن شنیده می شود، لحظات خاطره انگیزی را برای علاقه مندان به این سبک موسیقی رقم زده است. وی خوانندگی را به گفته خودش از قرائت قرآن در صبحگاه های مدرسه و تک خوانی در گروه سرود مدرسه مقداد آغاز کرده است.  

به منظور آشنایی بیشتر با جایگاه موسیقی در استان گلستان و ویژگی های موسیقی پاپ گفتگوی کوتاهی با ایشان انجام داده ایم:

چرا موسیقی پاپ را انتخاب کردید؟ 

علی رغم اینکه موسیقی کتول در استان گلستان جایگاه ویژه ای دارد و علاقه مندان زیادی به این موسیقی عشق می وزند، بنده از همان دوران نوجوانی به موسیقی پاپ علاقه خاصی داشتم. عام پسند بودن و عمومیت در موسیقی پاپ باعث شده تا این موسیقی به عنوان فصل مشترک علاقه مندی جوانان تلقی شود. از سویی موسیقی پاپ دارای ظرایف خاصی است که مخاطب را جذب خود می کند. با این وجود تغییرات اعمال شده در ملودی و هارمونی در این موسیقی بسیار ساده و یا کم هستند و این عدم پیچیدگی در موسیقی پاپ باعث جذابیت و محبوبیت بیشتر آن به ویژه در نسل جوان شده است. 

جایگاه موسیقی در استان گلستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

موسیقی از دیر باز در استان گلستان جایگاه خاصی داشته و دارد. موسیقی های اقوام کتول، ترکمن و سایر اقوام ترک و کرد ساکن در این استان بر غنای موسیقی استان افزوده است. بنابراین مردم این دیار نیز با موسیقی قرابت خاصی دارند و به خوبی موسیقی را می فهمند. شور و نشاط و جمعیت مملو در سالن های موسیقی در زمان برگزاری جشنواره ها و کنسرت ها حاکی از موسیقی شناس بودن مردم این استان دارد. خوانندگان و آهنگسازان زیادی هم در این مشغول فعالیت هستند که ضرورت برنامه ریزی و توجه بیشتر به این هنر را می طلبد. 

علاقه مندان به موسیقی از کجا باید آغاز کنند؟

افرادی که مثل ما دوران جنگ را تجربه کرده اند نیک به خاطر دارند که در سال های جنگ و دهه شصت تنها امکاناتی که ما برای گوش کردن و صبظ صدا و آهنگ داشتیم یک دستگاه ضبط صورت و چند نوار کسات بود که باید چندیدن بار روی یک نوار یک آهنگ را ضبط می کردیم. اما الان حتی در شهرهای کوچک هم استودیوی ضبط آهنگ و صدا وجود دارد. منظورم این است که چون امکانات زیاد شده است جوانان نباید خود را بی نیاز از مطالعه، شرکت در دوره ها و کلاس ها، بهره گیری از تجارب بزرگان ببینند. بنابراین توصیه می شود شرکت در کلاس های موسیقی و استفاده از تجارب بزرگان و مو سفید های موسیقی را فراموش نکنند. 

اولین آلبوم شما به چه عنوانی منتشر شد؟

اولین آلبوم رسمی من به نام «یه عاشق» اردیبهشت ماه 95 منتشر شد. البته بعد آهنگ خوشحالم وکنار من بمون هم منتشر شدند. البته بزودی یک سوپرایز برای طرفداران و علاقه مندان به موسیقی منتشر می کنم که امید وارم پاسخگوی محبت های سرشار آنها باشد. 

نقش صدا وسیما را در توسعه موسیقی چگونه می بینید؟

رسانه ملی اولین و دم دست ترین ابزاری است که همه خانواده ها به آن دسترسی دارند. در واقه رسانه اگر برنامه ریزی مدونی داشته باشد می تواند نوع سلیقه و نگاه مخاطب را نیز تغییر دهد. در سال های اخیر با تغییر نگاه مدیران سیما، آهنگ های متنوع و جذابی از این رسانه پخش می شود و خوانندگان زیادی به رسانه ملی دعوت می شوند که جای خوشنودی است. 

شما هم در رسانه ملی اجرا داشته اید؟ 

بله در شبکه های ملی و شبکه استانی گلستان در چندین برنامه به مناسبت های مختلف حضور داشتم و افتخار داشتم لحظات شادی را برای هموطنان خلق کنم.

سخن پایانی

 هر چند دوستان و اساتید زیادی در طول این سال ها در کنارم بودم و زمینه پیشرفت مرا فراهم ساختند ولی هیچگاه نمی توانم از نقش بی بدیل خانواده ام در رسیدن به این جایگاه غافل شوم و همواره قدردان زحمات شان هستم. همچنین از جناب آقای  دکتر رحمانی مدیر عامل شرکت کیمیا رشد ، دوست خوب و آهنگسازم مدوید لطیفی، استاد سهیل خاکسار تهیه کننده خوش ذوق و آقای اصغر رمضانی  که در طول اجرا ها و تهیه آلبوم همواره یار و یاور بنده بودند تشکر ویژه دارم. در پایان آرزوی تندرستی و سلامت برای همه شهروندان و هم استانی های عزیز دارم و لحظاتی شاد و ناب همراه با صحت و تندرستی برایشان آرزو مندم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد