مصاحبه 1

باسمه تعالی

در گفتگو با مهندس حامد احمدی کارشناس ارشد معماری مطرح گردید: لزوم توجه به استاندارد های ساخت و ساز در ساختمان سازی

 

بر اساس نظریۀ سلسله مراتب نیازهای مقدماتی مازلو انسان دارای نیاز های متفاوتی در سطوح چند گانه است که در بخش نیازهای فیزیکی و مادی : خواب، خوراک، پوشاک، مسکن و که از الزامات زندگی محسوب می شوند و بدون آنها زندگی غیرممکن است، در درجۀ اول اهمیت قرار می گیرند  و کلیۀ فعالیت‏های  انسان به گونه ختم به تامین اینها می‏شوند.

همانگونه نحوه ساختار و اساس زندگی انسان ها در طول سال های متمادی دستخوش تغییرات فراوان شده اند، نحوه برآودن نیاز های انسان های نیز دچار یک دگردیسی و تغییر اساسی گردید و همین امر موجب ابداع علوم و نظریه های جدید گردید. همانگونه که در بالا بدان اشاره شد یکی از نیاز های اولیه بشر مسکن یا سر پناهی برای سکنی گزیدن است. بدون تردید نحوه بر طرف ساختن این نیاز در عصر کنونی با ادوار گذشته تغییرات اساسی پیدا کرده است و امروزه مسکن تنها محلی برای استراحت یا در امان بودن از گزند سرما و گرما نیست. در حقیقت مسکن در جامعه صنعتی امروز باید علاوه بر مرتفع ساختن نیاز اولیه بشر، مامن و پایگاهی برای تمدید قوا و توازن روحی نیز باشد تا افراد یک خانواده بتوانند در کنار همدیگر اوقات و لحظات خوشی را در آن سپری کنند. توجه به نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، تعبیه پاسیو و گلخانه و باغچه و روف گاردن و سایر امکنات و تجهیزات در ساختمان های جدید بر همین اساس و رویکرد طراحی شده اند. به همین منظور گفتگوی کوتاهی را با  مهندس ......... انجام داده ایم که حاوی نکات ارزشمند و قابل توجهی است. مهندس  دانش آموخته معماری از دانشگاه ................................... و مدیر مجموعه .............است که طراحی ها و ایده های ایشان در امور ساختمان از ظرافت های خاصی برخوردار است.

الف) اساساً ساختمان سازی یک کار تخصصی است ولی متاسفانه افرادی با مشاغل گوناگون وارد این عرصه می شوند. تبعات این کار چیست؟

بعد از رکود در بخش مسکن  و افزایش هزینه های ساخت و ساز و کاهش خرید و فروش مسکن های آپارتمانی، مرمت و بهسازی ساختمان های قدیمی به یک کار پر درآمد تبدیل شده است و افراد زیادی وارد این فضای کسب و کار شده اند. اما ذکر این نکته ضروری است که ساخت و ساز و ایجاد تغییرات در ساختمان های قدیمی به دلایل گوناگون از اهمیت خاصی برخوردار است.                                                                                                            

ب)در مقاوم سازی یک سازه یا یک ساختمان قدیمی چه مسائلی باید رعایت شود؟

قبل از شروع به تعمیر یا ایجاد تغییرات در یک بنای قدیمی باید از شهرداری مجوز تغییر دریافت کرد و انجام این کار بدون مجوز خلاف مقررات عمومی ساختمان سازی است. چرا که مشخصات ملک همانگونه که می بینسم در سند قید شده است. بعد از انجام امور اداری نوبت به امور فنی و تخصصی می رسد. شیوه تعمیر ، نوسازی ، تغییر یا افزایش قسمت های سازه ای در یک ساختمان قدیمی با ساختمان های جدید متفاوت بوده و نیاز به اجرای طراحی نوین دارد.

اولین اقدام در هر پروژه  نوسازی ، نقشه کشی کامل ساختارهای موجود است  و باید همه اجزا و لوازم ساختمانی به دقت تحت بررسی قرار گیرند.

نقشه کشی با شرح کلی ساختمان مانند مشخصات کلی ساختمان ، مقررات شهرداری ، سن بنا ، کاربری ساختمان و مصالح بنا ، استاندارد قطعات ، خدمات فنی و تاسیساتی بنا و خصوصیات ساختاری بنا ادامه می یابد .

 در این نقشه باید شرایط ساختمان و جزئیات مربوط به هر بخش خاص مانند نمای ساختمان ، سقف پلکان ها ، زیر زمین ، اتاق های خواب و پذیرایی و نشیمن و آشپزخانه شرح داده شود و تمامی قسمت های معیوب و قابل بازسازی تعیین و مشخص گردند.

سیستم های حرارتی و سرویس های بهداشتی موجود در ساختمان معیوب و غیر قابل استفاده می شوند و لوله های زیر زمینی و اتصالات آنها به احتمال زیاد دچار آسیب دیده گی شده و یا اساسا طراحی نشده اند.

معمولا پشت بام قسمتی از ساختمان است که در معرض بدترین شرایط جوی قرار دارد بنابراین در بازسازی باید حتما به این قسمت از بنا نگاه ویژه ای داشت .

 اگر در بازسازی ساختمان به نقص های کوچک  بام بی توجهی شود در آینده آسیب ها و خسارات جدی و زیادی را ایجاد خواهد نمود.

برای جلوگیری از خسارات احتمالی در آینده، قبل از بازسازی بام ، باید اطلاعات کاملی در مورد توزیع بار در ساختمان در دسترس باشد. بارهای پشت بام فقط شامل وزن بام و برف نیست بلکه به دلیل وجود سطوح وسیع در پشت بام ها میزان بار عمدتا توسط نیروی باد تحمیل میشود بنابراین شرایط و وجود یک باد بند برای استحکام سقف از اهمیت زیادی برخوردار است .

پلکان های داخلی و خارجی در ساختمان های قدیمی از مشخصه های ساختاری مهم به شمار می آیند . در صورت معکوس بودن پله های سنگی فرسوده و از زیر تراشیده شده می توان آنها را مرمت کرد .

یکی دیگر از مهمترین امور در بازسازی اصلاح وسایل و امکانات بهداشتی است . طراحی راه حلهای جدید باید با نقشه فعلی مطابقت کرده و با نیاز های فنی هماهنگ باشد .

دیوارها و کف باید با دقت طراحی شود . ایجاد سوراخ در اطراف دوش از مهمترین خساراتی است که باید از آن اجتناب نمود .عدم وجود عایق های رطوبتی یا وجود نقص در آنها بخصوص در دیوارهای خارجی به همراه عایق بندی داخلی می تواند منجر به ایجاد رطوبت و بخار در دیوار و ساختمان شود که این امر ، علت اصلی در پوسیدگی و کپک زدگی است .

در آشپزخانه چه اقداماتی باید انجام داد؟

آشپزخانه از مهم ترین بخش های هر خانه محسوب می شود. طراحی در این بخش نیاز به ظرافت خاصی دارد. وجود مکش هوا در بالای اجاق در آشپزخانه الزامی است . هود های مکنده هوا برای این کار بسیار مناسب می باشند یک تفاوت عمده بین سیستم مکش هوا و سیستم چرخشی هوا وجود دارد و آن اینکه در سیستم های مکنده باید حفره ای رو به بیرون  تعبیه شود . این سیستم ها نسبت به سیستم های چرخشی کارامد تر بوده و بیشتر مورد توجه افراد می باشد .

در هنگام طراحی آشپزخانه به منظور ایجاد فضای کافی  برای نگهداری و ذخیره مواد در آشپزخانه، باید به ابعاد کابینت ها و لوازم داخل آنها توجه کرد .

در آشپزخانه باید از پریز به حد کافی استفاده کرد یعنی برای هر منطقه کاری و آماده سازی مواد غذایی یک جفت پریز کافی است .

استفاده از سینک های ظرفشویی  دو لنگه در آشپز خانه مناسبتر است زیرا از یک طرف ان  برای قرار دادن ظروف کثیف و از طرف دیگر برای آبگیری و شستشو می توان استفاده کرد .

سخن پایانی

بدون شک ساخت و ساز ساختمان های جدید ساز و مرمت ساختمان های قدیمی نیاز به تخصص و مهارت فنی دارد و بدون داشتن این مهارت ورود به این عرصه بدون شک عوارض و تبعات ناگواری به همراه خواهد داشت. امید است شهروندان محترم در هنگام ساخت و ساز به ویژه مرمت بناهای قدیمی و فرسوده در وهله اول با اهل فن و مهندسین ساختمان مشورت کنند و از هر گونه دیوار برداری یا تغییر شکل ساختمان بدون نظر مهندس ناظر خود داری کنند. در ضمن مقاوم سازی ساختمان های فرسوده قبل از زیبا سازی باید صورت گیرد و چه بسا ساختمان هایی وجود داشته باشند که اصلاً استحکام و تحمل مرمت و زیبا سازی را نداشته باشند. به هر روی امیدوارم شهروندان در انجام امورات ساختمانی از تصمیمات شتابزده و سپردن کار به غیر خودداری کنند تا علاوه بر داشتن ایمنی ، سلامت خود و خانواده خود را تامین کنند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد